• Rufus5575

Ex vill försöka igen efter lång tid

Hej alla kloka människor!
    Ny här på forumet och tänkte lätta mitt hjärta för förhoppningsvis kloka svar. 

Jag och mitt ex har en Ross och Rachel relation med två barn och en lång relation bakom oss. Gifta i 10 år för 10 år sedan. Efter ett uppbrott på två år bestämde vi oss för att försöka igen. Det höll i 3 år innan hon bestämde sig för att lämna en andra gång. Det har inte varit något dåligt inblandat utan anledningen hon har gett är att vi varit för olika på huruvida vi är öppna för nya utmaningar och att vara öppna för äventyr. Jag gillar mer när utvecklingen går framåt i lagom takt och hon är väldigt mycket mer framåt och fokuserar mycket på karriär. 

Efter 4.5 isär bestämde jag mig för att tillåta mig själv att bli lycklig igen. Nu 6 månader senare har jag träffat en kvinna och inlett ett förhållande. Berättade detta för våra barn (15 och 17) som blev glada för min skull. Berättade även för exet vilket kändes respektfullt för att ingen annan skulle berätta först. Efter att hon smält det ett par dagar så ville hon prata om det praktiska. (Vi har firat högtider, semestrar och liknande sedan det tog slut) Att vi inte skulle fira jul tillsammans mer osv. 

Sen berättar hon att hon hoppats under alla dessa år att vi ska hitta tillbaka igen,  vilket även jag hoppats på. Jag älskar och kommer alltid älska denna kvinna och mitt hjärta är nu otroligt splittrat mellan vad som skulle kunna bli en fin relation igen, samt min nya. Hon påstår att hon omvärderat vad som är viktigt i livet och att hon önskar uppleva det med mig. 

Hur tänker ni? Det är svårt att sammanfatta mängden nyanser och synvinklar i ett första inlägg. 

Tack

• Svar på tråden Ex vill försöka igen efter lång tid
  • Rufus5575

Ja, det är verkligen inte rätt mot henne att jag känner såhär. Jag och exet hade detta samtalet idag där jag berättade att jag hade stängt dörren på frågan ?om det finns en liten chans?? 

• Rufus5575

Jag inser att det blev lite fel. Jag menar såklart att en del av mig alltid kommer älska henne. Hon är mamma till våra barn och vi har otroligt många fina minnen tillsammans

• Anonym (F)

Rätt självklart att du gör rätt som talar om för henne att det är totalt över. Den bistra sanningen är att du är hennes back-up. Om hon verkligen hade velat försöka igen så har hon haft ganska lång tid på sig att försöka fixa det. Det är först nu när du har träffat någon som hon kommer och stryker runt dig igen. Rätt genomskinligt. Dessutom respektlöst mot både dig och din nya.

• Anonym (Nej nej nej)

Ni har redan gjort resan två gånger. Vad exakt har ändrats sedan senaste uppbrottet? Gissningsvis ingenting. Du är förälskad i drömmen om er som familj igen, om hur det var en gång i tiden när allt var bra. 

Släpp exet helt och fokuserad på din nya kvinna. Eller så släpper du båda.

• Rufus5575

Ja, ni har säkert helt rätt. Å andra sidan har jag själv gått i flera år under tiden vi umgåtts och inte sagt något. Men ja, timingen är självklart genomskinlig, men det är bra att höra någon annan säga det. 

• Anonym (Ove)
    Rufus5575 skrev 2024-10-30 23:22:03 följande:

Jag inser att det blev lite fel. Jag menar såklart att en del av mig alltid kommer älska henne. Hon är mamma till våra barn och vi har otroligt många fina minnen tillsammans

Är det inte dags att växa upp nu? 

• Rufus5575
    Anonym (Ove) skrev 2024-10-31 00:06:29 följande:
    Är det inte dags att växa upp nu? 

Tack Ove för det konstruktiva inlägget.
    Hoppas du får mer empatiska svar den dagen du brottas med tankar och känslor. Menar det verkligen. 
  • Anonym (Men....)
    Rufus5575 skrev 2024-10-30 23:06:06 följande:
    Ex vill försöka igen efter lång tid

Hej alla kloka människor!
    Ny här på forumet och tänkte lätta mitt hjärta för förhoppningsvis kloka svar. 

Jag och mitt ex har en Ross och Rachel relation med två barn och en lång relation bakom oss. Gifta i 10 år för 10 år sedan. Efter ett uppbrott på två år bestämde vi oss för att försöka igen. Det höll i 3 år innan hon bestämde sig för att lämna en andra gång. Det har inte varit något dåligt inblandat utan anledningen hon har gett är att vi varit för olika på huruvida vi är öppna för nya utmaningar och att vara öppna för äventyr. Jag gillar mer när utvecklingen går framåt i lagom takt och hon är väldigt mycket mer framåt och fokuserar mycket på karriär. 

Efter 4.5 isär bestämde jag mig för att tillåta mig själv att bli lycklig igen. Nu 6 månader senare har jag träffat en kvinna och inlett ett förhållande. Berättade detta för våra barn (15 och 17) som blev glada för min skull. Berättade även för exet vilket kändes respektfullt för att ingen annan skulle berätta först. Efter att hon smält det ett par dagar så ville hon prata om det praktiska. (Vi har firat högtider, semestrar och liknande sedan det tog slut) Att vi inte skulle fira jul tillsammans mer osv. 

Sen berättar hon att hon hoppats under alla dessa år att vi ska hitta tillbaka igen,  vilket även jag hoppats på. Jag älskar och kommer alltid älska denna kvinna och mitt hjärta är nu otroligt splittrat mellan vad som skulle kunna bli en fin relation igen, samt min nya. Hon påstår att hon omvärderat vad som är viktigt i livet och att hon önskar uppleva det med mig. 

Hur tänker ni? Det är svårt att sammanfatta mängden nyanser och synvinklar i ett första inlägg. 

Tack

Sanningen är nog att hon hela tiden har haft dig som reserv, medvetet eller omedvetet, om hon inte träffar någon bättre. Och nu plötsligt när hon inser att du träffat någon så slås den dörren igen för alltid. Det kan vara svårt att smälta när man tagit någon för givet.  Har inte hon eller du tagit steget under dessa år för en återförening utan plötsligt nu när du faktiskt kan bli lycklig med en ny kvinna så kommer det med all sannolikhet inte lyckas denna gång heller. Gör dig själv en tjänst och kapa bandet en gång för alla och unna dig att bli lycklig med någon som stannar när det blåser lite. Du lever bara en gång och blir inte yngre.
  • Anonym (Ove)
    Rufus5575 skrev 2024-10-31 00:13:32 följande:
    Tack Ove för det konstruktiva inlägget.
    Hoppas du får mer empatiska svar den dagen du brottas med tankar och känslor. Menar det verkligen. 
    På vilket sätt är du empatisk mot din partner när du går och tänker på en annan? 
    Det där beteendet att gå fram och tillbaka och vela låter som man höll på med på högstadiet. Om du älskar exet. så försök igen och funkar det inte så stäng dörren och lev ensam 
Svar på tråden Ex vill försöka igen efter lång tid