• Anonym (Halvsvensk man)

Splittar på notan om kvinnan inte håller måttet, står för hela notan om jag gillar henne. Bara jag?

Som en relativt erfaren man när det kommer till dejter så vet jag att de flesta kvinnor som inte är feminister uppskattar att mannen tar notan efter en middag eller på krogen. Det finns kvinnor som vill splitta, men mina erfarenheter säger att det är undantag. Men det är som sagt bara mina erfarenheter och ingen forskning jag baserar det på. 

Hur som helst. 
    När jag var yngre så brukade jag alltid stå för hela notan, oavsett hur jag tyckte dejten hade gått. Vad det beror på vet jag inte. Kanske berodde det på att jag som ung var mer desperat för att få till sex eller en relation med en kvinna. Kanske berodde det på att jag ville genom att ta notan ville leka gentleman, kanske berodde det på att jag ville visa att jag stod starkt ekonomisk, kanske vågade jag inget annat eftersom jag inte visste hur hon skulle reagera. Jag vet inte, men det var ett faktum .

Sedan 5 år tillbaks så har jag helt slutat stå för hela notan om jag inte finner kvinnan värd att betala för. Jag väljer då direkt att splitta på notan som ett statement av att jag inte är intresserad. Det är ett sätt att visa att jag inte är intresserad. Då jag även är ekonomiskt sinnad och sparsam av mig, så vill jag inte heller betala i onödan då det kan bli ganska dyrt. Det kan snabbt rinna iväg om man ska stå för varenda nota under en period då man dejtar mycket. Men om däremot kvinnan är lockande och värd det så betalar jag hela notan och leker gentleman. 

Hur gör ni andra män? Du som kvinna, vill du att mannen tar hela notan? 

• Svar på tråden Splittar på notan om kvinnan inte håller måttet, står för hela notan om jag gillar henne. Bara jag?

Varför ska man stå för notan om man inte vill ha med henne mer att göra? För vad? För att visa upp en fin fasad för en människa man aldrig träffar igen? Det är slöseri med pengar helt och hållet. 

• Anonym (Granbarr)

En äkta gentleman har aldrig någon dold agenda. Han förväntar sig ingenting annat än ett tack och är gentleman av god uppfostran.  

Du har mycket kvar att lära uppenbarligen .

Nu finns det tack och lov väluppfostrade kvinnor med egen ekonomi som mer än gärna höjer sin egen status med att själv begära halva notan redan från början.  

• Anonym (varför inte något mer?)

Hur kommer det sig att du bara går på en massa dejter och inte kommer längre än  så?

Gå på dejt kan väl de flesta göra, varför blir det inte något mer och varför blir det inget förhållande?
    Har du haft ett längre förhållande? varit sambo?

Vem vill gå på en massa dejter som inte leder till något?

Känns lite misslyckat att bara gå på dejter.

Anonym (varför inte något mer?) skrev 2024-10-31 11:48:41 följande:

Hur kommer det sig att du bara går på en massa dejter och inte kommer längre än  så?

Gå på dejt kan väl de flesta göra, varför blir det inte något mer och varför blir det inget förhållande?
    Har du haft ett längre förhållande? varit sambo?

Vem vill gå på en massa dejter som inte leder till något?

Känns lite misslyckat att bara gå på dejter.

Vad har det med frågeställningen att göra? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-31 11:26:35 följande:
    Splittar på notan om kvinnan inte håller måttet, står för hela notan om jag gillar henne. Bara jag?

Som en relativt erfaren man när det kommer till dejter så vet jag att de flesta kvinnor som inte är feminister uppskattar att mannen tar notan efter en middag eller på krogen. Det finns kvinnor som vill splitta, men mina erfarenheter säger att det är undantag. Men det är som sagt bara mina erfarenheter och ingen forskning jag baserar det på. 

Hur som helst. 
    När jag var yngre så brukade jag alltid stå för hela notan, oavsett hur jag tyckte dejten hade gått. Vad det beror på vet jag inte. Kanske berodde det på att jag som ung var mer desperat för att få till sex eller en relation med en kvinna. Kanske berodde det på att jag ville genom att ta notan ville leka gentleman, kanske berodde det på att jag ville visa att jag stod starkt ekonomisk, kanske vågade jag inget annat eftersom jag inte visste hur hon skulle reagera. Jag vet inte, men det var ett faktum .

Sedan 5 år tillbaks så har jag helt slutat stå för hela notan om jag inte finner kvinnan värd att betala för. Jag väljer då direkt att splitta på notan som ett statement av att jag inte är intresserad. Det är ett sätt att visa att jag inte är intresserad. Då jag även är ekonomiskt sinnad och sparsam av mig, så vill jag inte heller betala i onödan då det kan bli ganska dyrt. Det kan snabbt rinna iväg om man ska stå för varenda nota under en period då man dejtar mycket. Men om däremot kvinnan är lockande och värd det så betalar jag hela notan och leker gentleman. 

Hur gör ni andra män? Du som kvinna, vill du att mannen tar hela notan? 

Du är helt enkelt ingen gentleman utan låtsas vara det när det passar dig.
  • Mandel

Är kvinna och jag kan betala för båda om jag känner att jag ibland vill "köpa" mig fri likväl som argument till en bra dejt att han får ta notan nästa gång.

Har inga förväntningar på att bli bjuden utan blir nog snarare obekväm om mannen betalar för oss båda då jag har svårt för att stå i skuld till någon/ligga till last.
    Har lagt ned dejtingsvängen nu och valt att leva leva med katten, men innan så var det definitivt fler män jag bjöd på fika/mat än som bjöd mig.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Maria)

Bjuder man ut någon på middag så betalar man ju allt

• Anonym (?)

Jag är kvinna 40+ och förväntar mig att mannen erbjuder sig att ta notan. 

• Anonym (J.a)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-31 11:36:05 följande:

Varför ska man stå för notan om man inte vill ha med henne mer att göra? För vad? För att visa upp en fin fasad för en människa man aldrig träffar igen? Det är slöseri med pengar helt och hållet. 

Oavsett vad så har du ändå inte råd att stå för notan. 
  • Anonym (varför inte något mer?)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-31 12:01:14 följande:
    Vad har det med frågeställningen att göra? 
    För att det verkar så tragiskt att du lägger ut en massa pengar på dejter som inte leder någonstans.

Varför kommer du inte längre än dejter så du slipper hålla på och gå på dejter som inte leder någonstans. 
    Verkar ju vara många dejter av dina dejter som inte vill fortsätta träffa dig om du hållit på i så många år. Du får lägga ut en massa pengar i onödan.
Svar på tråden Splittar på notan om kvinnan inte håller måttet, står för hela notan om jag gillar henne. Bara jag?