• Fulfulful

Min sambo är inte kär i mig men säger att hon älskar mig

Min sambo sedan 11 år och mor till mitt barn berättade för mig häromdagen att hon inte längre är kär i min och vill separera. Hon säger att hon älskar mig fortfarande och hon har tydligt visat att hon har fysisk attraktion till mig men är inte kär längre.

Jag älskar henne fortfarande likamycket som jag alltid gjort, faktiskt mer för varje dag. Men hon säger att jag varit dålig på att visa det och hon gråter mycket och säger att jag borde berättat för henne hur jag kände och visat det mera. Hon säger att hon förstört allting och är väldigt ledsen. Samtidigt som jag är helt knäckt så är hon väldigt mån om mig att jag ska må bra osv.

Hur ska jag göra? Ska jag ge upp på mitt livs stora kärlek eller ska jag försöka kämpa? Vad gör jag om hon inte vill kämpa? Ger jag upp då?

Många äldre vänner säger till mig att man behöver inte vara kär alltid i ett långt förhållande så länge kärleken och attraktionen finns kvar. Jag är så förvirrad.

Vad ska jag göra och hur ska jag tänka? Jag vill ju kämpa men jag vill inte att hon stannar bara för plikten men jag tror att hon kanske kan få tillbaka känslorna för mig. Eller?

Snälla ge mig lite råd och fundera med mig kring det här.
  • Svar på tråden Min sambo är inte kär i mig men säger att hon älskar mig
  • Anonym (M)

Få tillbaka vilka känslor? Hon älskar dig och är attraherad, så hon har ju redan känslor för dig. 

Känner igen din text. 

• Anonym (S)

Är det kanske så att du tagit henne för givet och sluta anstränga sig? Iså fall prata med henne och föreslå att försöka igen, fråga hur hon vill ha det?

• Anonym (Anna)

Tyvärr känns det som en klassisk separation. Kvinnan har försökt rodda relationen och familjen i flera år utan att få särskilt mycket tillbaka från mannen (som haft en behagligt liv med kvinnan) och till slut tar kärleken slut.

Hon älskar dig säkert men ett liv utan dig är bättre än ett liv med dig. Fråga om ni kan bli särbo, det kanske kan få känslorna tillbaka men i övrigt tror jag inte att ni kan hitta tillbaka till varandra. Hon har inte fått dom här känslorna nu, detta är något hon har tänkt på länge och om du ser tillbaka kan du säkert se tecken på det.

• Anonym (K)

Kär är man bara den första tiden. Att det har gått elva år är ju helt otroligt! Sedan kan man känna det där pirret ändå, men många gör inte det tyvärr. 

Känns rätt självklart att man måste anstränga sig i en relation och där brister det för er. Man måste visa kärlek, ömhet, närhet, hitta på roliga saker tillsammans osv, annars dör relationen ut.

• Anonym (Kommunicera)

Efter många år och barn ihop tycker jag att det är taskigt att bara leverera ett beslut så där. Man har bildat familj och har ett ansvar gentemot den andre att i ett tidigare skede kommunicera kring sina känslor och vad man inte är nöjd med.

Kanske tycker hon sig ha gjort det, men du har inte förstått?

Första steget nu är att sätta sig ner i lugn och ro och prata ordentligt för att försöka förstå hennes känslor (om hon vet det, inte alltid så lätt utan kan ju bara vara en känsla av att man inte känner sig nöjd) och om det finns något du/ni kan förändra för att ge relationen en chans.

Jag tycker absolut inte du ska ge upp ännu. Din sambo verkar ganska förvirrad och instabil (livskris?) och vet kanske inte själv vad hon vill eller saknar. Men taskigt att inte ge dig chansen att förändra.

Håller också med om att om man älskar någon och känner attraktion efter 11 år borde det vara tillräckligt för att hålla ihop en relation (om inte vardagen fungerar eländigt av någon anledning). Vad det innebär att känna sig kär kan ha olika betydelse, men om man älskar och är attraherad av någon, är det då inte att vara kär? Om hon saknar pirr och förälskelse så är det sånt som trots allt är svårt att ha (delvis hormonellt omöjligt) efter många år ihop. I så fall behöver hon nog jobba lite med sina krav på en relation (kan vara bra att gå och prata med någon, kanske både enskilt och parterapi).

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag tvivlar på att detta bara handlar om att hon inte är KÄR längre. Inte om hon säger att hon älskar dig och är attraherad av dig. Vad är skillnaden?

Det är något annat som fattas i er relation, något viktigt. Annars skulle hon inte vilja separera. Visst finns det dem som egentligen trivs i sin relation, men hoppas att gräset är grönare någon annanstans. Men de flesta river inte upp familjen av det skälet, och gör de det - eller är otrogna och blir påkomna - ångrar de sig ofta bittert.

Så jag tvivlar på att detta handlar om att din kvinna bara vill ha lite mer glöd och passion i livet. Det handlar om annat.

Som någon skrev, har du tagit henne för givet? Har hon fått ge mycket mer än hon får? Roddat familjen och relationen? Hur ser ansvarsfördelningen ut när det gäller jobb, hem och barn?

Är du dålig på att visa känslor, säga eller visa hur mycket hon betyder för dig? Man ska inte behöva bedyra sin kärlek eller uppvakta sin partner hela tiden. Men om det sällan eller aldrig sker, är det lätt att man tappar bort varandra.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Och framför allt: Har hon försökt kommunicera med dig tidigare om problemen, men du har inte lyssnat eller förstått?

De flesta vaknar inte upp en dag och kommer på att de vill skiljas. Det är ofta en lång och smärtsam process. 

• Anonym (Älskar)

Min man älskar sitt ex också som
    han lämnade för 20 år sedan. Dom har barn ihop, hon har en ny man som hon har nya barn med. Min man har nya barn med mig. Men kan kommer alltid att älska henne. Det är inget konstigt. Hon är en del av familjen. Vi firar även jul och liknande tillsammans utan hysterin som i tomten är far till alla barnen. 

Så älska kan man med andra ord göra på många sätt. Exempelvis att du gett henne fina barn och så vidare. 

Du får nog bara acceptera att du inte investerat i er relation. Du har haft många år på dig att ändra ditt beteende. 

Svar på tråden Min sambo är inte kär i mig men säger att hon älskar mig