• Nilla2005

Är jaktlabrador och jaktretriever samma hund??

Blir bara mer o mer förvirrad. DEt heter ju golden retriever och labrador retriever. Sen finns det ju jaktlabrador (jaktlabbe) och jaktretriever. Är jaktretriver samma sak som golden retriever men med jaktlinjer i sig och jaktlabbe är en labrador retriver med jaktlinjer i sig?

Eller? Vilka färger finns i respektive jakthund? Någon som har erfarehet av jaktlabbe respektive jaktretriever?

• Svar på tråden Är jaktlabrador och jaktretriever samma hund??
  • Bonaparte

En jaktretriever antar jag är alla raser inom retrievergruppen som har jaktanlagen i sig.
    Har visserligen aldrig hört det uttrycket

Labradorretriver finns i två varianter, jaktlabradorer är ofta lite mindre, smalare och har mer jaktlust än den "vanliga" labradoren som mer är en utställningsvariant. Trots att de skiljer lite i både utseende och temperament så tillhör de ändå samma ras.
    Många raser har olika varianter inom själva rasen.

• längtarefterbarn

Måste bara få säga att det faktiskt är ganska stor skillnad på jakt och utställningstyp. Men det är naturligtvis samma ras ändå.
    Men jakttypen är ganska väsentligt mycket smalare och oftast med ett "ivrigare" temperament och mer jaktlust. utsällningslabbar tycker jag mest är feta. Samma med uppdelningen inom Golden fast där är det ännu mer tydlig skillnad.
    har heller aldrig hört uttrycket jaktretriever.

• Nilla2005

jo, det vet jag att dte är... undrade bara om det var samma ras ursprungligen, men med olika linjer.

Googla på jaktretriever så får ni info

• längtarefterbarn

ja det är samma ras. Labrador är alltid labrador, det har bara blivit uppdelat i olika linjer ja...

Jaktretriever verkar bara vara ett samlingsnamn för alla retriverraser som är åt jakthållet.

Svar på tråden Är jaktlabrador och jaktretriever samma hund??