Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Mat)

Matkräsna barn

Har två barn på 10 å 7 år. Alltid haft problem med mat å de ratar det mesta. 
    Det har blivit bättre med 10 åringen som ändå äter nu å vågar smaka osv. 7 åringen äter helst ingenting direkt. 
    Men nu har vi fastnat i nåt dumt. 
    Vi gör mat å de säger de är äckligt å ska ha annat att äta. Å jag har löst problemet. Men är det som att allt vi gör inte funkar å sen ska de ha macka eller nåt annat. 
    Å gör jag tex köttbullar så äter inte dottern det å gör jag köttfärssås äter inte den andra det. Så är det med det mesta. Har försökt med allt å börjar tröttna på problemen med mat. 
    Behöver inga pekpinnar för det är svårt som det är just nu. 

• Svar på tråden Matkräsna barn
  • Tukt

Involvera dom, och låt dom bestämma mera. Så får de mer ansvar. Hitta hybrider där det går att tillfredsställa båda.

• Anonym (B)

Vilka bortskämda ungar. Och tyvärr har du bidragit till det. Duger inte maten? Låt bli att äta då, men det blir varken godis, snacks eller fika på kvällen. De lär sig snabbt att inte rata det som erbjuds. Du ska ALDRIG laga två maträtter för att den första inte duger!

Och ja, självklart involvera dem i matlagningen osv osv, men man måste ändå sätta gränser samtidigt som man gör de snälla sakerna också.

• Anonym (M)

Ställ fram de som serveras inget annat de e hungrig någon dag sen kommer de å ta mat:)

• Anonym (E)

När du skiriver att du har löst problemet, menar du så att du lagar annan mat/ger mackor eller vad de nu ber om? Om det är så har du tyvärr skjutit dig själv i foten men det går att lära om, du måste vara lonselvent och förklara att det som ställs fram är det som erbjuds, det kommer att vara kämpigt i början med mycket protester men de lär sig ändå ganska snabbt, och som andra skriver, involvera barnen mer, får de vara med att laga mat så blir det roligare att äta
     Jag gjorde tex köttbullar här om dagen som min 11 åring hjälpte mig rulla, och de var de godaste köttbullarna han ätit i hela sitt liv :)

• Anonym (Mat)

Ja jag ger mackor eller nåt annat. Jag vet ju mycket väl att jag gjort helt fel. Nu är jag ju inne i en ond spiral. Jag ville dem väl men har ju gjort bort mig. 

• Anonym (E)
    Anonym (Mat) skrev 2024-11-01 18:21:45 följande:

Ja jag ger mackor eller nåt annat. Jag vet ju mycket väl att jag gjort helt fel. Nu är jag ju inne i en ond spiral. Jag ville dem väl men har ju gjort bort mig. 

Det är lätt att hamna där, var inte så hård mot dig själv, men du har en liten kämpig tid framför dig, börja med att sätta er ner och gör en middagsplanering på helgen inför nästa vecka, låt alla få välja någon maträtt, även du, och kom fram till några tillsammans, vill en ha korv en dag tex så kanske den andra börjar skrika att det är äckligt, men då kanske det barnet kan få välja tillbehör och fråga typ "vilka grönsaker ska vi ha då?" Så blir det roligare än att du bestämmer att vi äter ärter tex, och sen får de hjälpa till i den mån de kan, låt dem även duka fram tallrikar och sånt, gör hela middagen till en familjeaktivitet :)
Svar på tråden Matkräsna barn