• Anonym (Lägenheten)

Sthlms bostadsförmedling

Hej,

Har ett 1.5-årsvikariat och har god chans att bli erbjuden en lägenhet via Bostadsförmedlingen. Villkoren är dock att man har en fast anställning eller pension. Hur hårda är hyresvärdarna? Jag uppfyller övriga villkor, har god ekonomi/lön (200 000 kr/år mer i årslön än kravet för lägenheten) och kan styrka att inkomsten når upp till inkomstkravet 1 år från inflyttning (kravet är 3 månader). Enligt hyresvärden är det upp till Bostadsförmedlingen att avgöra baserat på kraven som står i annonsen... Men även om Bostadsförmedlingen skulle ge mig som förslag som hyresgäst till hyresvärden så är det hyresvärden som har slutordet... Någon som vet om Bostadsförmedlingen och hyresvärden tittar på helheten? Eller är det fast anställning som gäller för att få en chans

• Svar på tråden Sthlms bostadsförmedling
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Hur många år har du i bostadskön? Det är ju prio ETT.

Jag har 18 år i kön och väldigt svårt att få lägenhet i ett bra område så nu bor jag i innerstan på ett korttidskontrakt i 2 år.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Lägenheten)

Tänker väl att en fast anställning också kan ta slut (ofrivilligt eller frivilligt)...

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Står du först i kön och uppfyller ALLA krav kommer bostadsförmedlingen skicka dig som förslag till hyresvärden.

Köplats är som sagt viktigast. Men du uppfyller inte kravet om anställning heller så du har med största sannolikhet ingen chans alls.

• Anonym (Lägenheten)

Okej det var ju syndRynkar på näsan

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Lägenheten) skrev 2024-11-02 15:39:09 följande:

Okej det var ju syndRynkar på näsan

Hur många år har du i kön? Finns ju fler lägenheter.
  • Anonym (Csn)

Har du möjlighet att läsa några kurser med csn? Det gjorde jag och det räknades.

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Csn) skrev 2024-11-02 18:47:47 följande:

Har du möjlighet att läsa några kurser med csn? Det gjorde jag och det räknades.

Man måste väl studera på 100% för att få studentlägenhet tillfälligt under studietiden.

Ställ dig i bostadskön så har du lägenhet om en sådär 10+ år ts, alternativt köp en bostadsrätt. 
  • Anonym (Csn)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-02 19:52:22 följande:
    Man måste väl studera på 100% för att få studentlägenhet tillfälligt under studietiden.

Ställ dig i bostadskön så har du lägenhet om en sådär 10+ år ts, alternativt köp en bostadsrätt. 
    Jag har ingen studentlägenhet, menade vanlig hyres.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Csn) skrev 2024-11-02 19:56:11 följande:
    Jag har ingen studentlägenhet, menade vanlig hyres.
    Då är det fortfarande kötiden som prioriteras i Stockholms bostadsförmedling. Så det hjälper inget alls.
  • Anonym (L)
    Flikkann88 skrev 2024-11-02 15:26:07 följande:

Det är fast anställning som gäller. Ett vikariat tar ju i regel slut.

Ett fåtal värdar kräver fast anställning de flesta gör inte det. 
  • Anonym (Csn)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-02 20:09:14 följande:
    Då är det fortfarande kötiden som prioriteras i Stockholms bostadsförmedling. Så det hjälper inget alls.
    Jag bor i sthlm och menade om de inte godkänner inkomsten. Csn godkänns, men inte allt för hög hyra då förstås.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Csn) skrev 2024-11-02 20:59:33 följande:
    Jag bor i sthlm och menade om de inte godkänner inkomsten. Csn godkänns, men inte allt för hög hyra då förstås.
    Undrar fortfarande hur många år ts har i kön? Allt annat går att diskutera, men kötiden kommer man inte undan.

Minst 10 år för lägenhet i "sämre problemområden" beroende på storlek, hyra m.m men jag tror inte 10 år räcker till något boende alls i kön faktiskt.

Korttidskontrakt, andra hand eller köpa nåt är väl vad som gäller om man vill bo i Stockholm...
  • Anonym (E)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-02 21:04:03 följande:
    Undrar fortfarande hur många år ts har i kön? Allt annat går att diskutera, men kötiden kommer man inte undan.

Minst 10 år för lägenhet i "sämre problemområden" beroende på storlek, hyra m.m men jag tror inte 10 år räcker till något boende alls i kön faktiskt.

Korttidskontrakt, andra hand eller köpa nåt är väl vad som gäller om man vill bo i Stockholm...
    Fast varför är ts kötid viktigt för dig? Hon kan vara nummer 1 i kön men ändå nekas att skriva kontrakt om hon inte uppfyller inkomstkravet. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (E) skrev 2024-11-02 21:19:38 följande:
    Fast varför är ts kötid viktigt för dig? Hon kan vara nummer 1 i kön men ändå nekas att skriva kontrakt om hon inte uppfyller inkomstkravet. 
    För att om hon inte har väldigt många år borde hon se sig om efter en annan lösning.  Tycker det borde vara det första man skriver.

Det är inte det minsta viktigt för mig såklart!
  • Anonym (E)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-02 21:37:37 följande:
    För att om hon inte har väldigt många år borde hon se sig om efter en annan lösning.  Tycker det borde vara det första man skriver.

Det är inte det minsta viktigt för mig såklart!
    Fortfarande inget svar. Då TS skriver att hon har en god chans att få lägenhet måste hennes köpoäng vara bra i förhållande till lägenheten hon kollat på. Dessutom kan hon vara nummer 1 i kön och ändå bli nekad.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Sthlms bostadsförmedling