• Anonym (Mama)

Vem betalar för mer surf?

Skilda, jag står för ena barnets abonnemang, pappan det andra.

Nu har ett av barnen fått slut på sitt surf på grund av att föräldern som inte betalar hens för tillfället inte har något bredband. Vem ska betala för mer? Den vars "fel" det är att wifi inte fungerar, eller den som normalt står för det?

• Svar på tråden Vem betalar för mer surf?
  • Anonym (Gamla mamman)

Är det en rättighet att ha fri surf hemma.
    Om barnet behöver Wi-Fi han ju föräldern som inte har bredband dela internet från sin mobil.

• Anonym (Mama)
    Anonym (Gamla mamman) skrev 2024-11-04 16:02:46 följande:

Är det en rättighet att ha fri surf hemma.
    Om barnet behöver Wi-Fi han ju föräldern som inte har bredband dela internet från sin mobil.

Med tanke på att surf är ett måste för tex bussbiljetter, att kunna lämna in skoluppgifter etc, så ja.
  • Anonym (E)

Skoluppgifter lämnas väl knappast via mobilen? Barnet som har slut får väl koppla upp sig på wifi eller som ovan skrev, dela hotspot från förälderns telefon tills nästa månad, sen kanske bli lite bättre på att använda wifi istället för mobil data där det går så det inte tar slut, är detta ett återkommande problem så kanske det är dags att se över abonnemanget 

• Anonym (Betta)

Så den som betalar för barnets surf tycker att barnet inte ska använda den surfen utan istället använda den andres Wi-Fi? Jag vet inte om jag förstår riktigt

• Anonym (Mama)

För att försöka förtydliga:

Förälder A betalar för barnets abonnemang.
    Förälder B har för stunden inget fungerande wifi, så barnets surf har gått åt.

Förälder A tycker att B ska fylla på, för att det är hens "fel" att det tagit slut. Förälder B tycker att A ska fylla på för att det är hens ansvar att stå för det barnets mobil.

Barnet måste ha surf för tex busskort och att kunna göra skolarbete. Surfen delas då till skoldatorn. Förälder B är inte hemma om dagarna och behöver sitt surf själv.

• Anonym (Orka tjafsa)

Skulle inte ens orka tjafsa om det hela om det är ett tillfälligt problem och inte ett permanent. Är det ett permanent problem hade jag sett över barnets abonnemang. 

• Anonym (E)
    Anonym (Mama) skrev 2024-11-04 16:46:36 följande:

Förälder A tycker att B ska fylla på, för att det är hens "fel" att det tagit slut. Förälder B tycker att A ska fylla på för att det är hens ansvar att stå för det barnets mobil.

Barnet måste ha surf för tex busskort och att kunna göra skolarbete. Surfen delas då till skoldatorn. Förälder B är inte hemma om dagarna och behöver sitt surf själv.

När beräknas du få bredband? Hur gammalt är barnet? När man delar så försvinner datan jäkligt fort, går det att sitta på biblioteket eller hos någon kompis under tiden? Läxhjälp i skolan?

Vi har inte heller bredband just nu utan kör allt via hotspot på min telefon som är obegränsad. Kommer jag hem efter tonåringen tex så får läxorna och skolarbetet vänta tills jag kommer hem, nu är jag iofs aldrig hemma senare är 18 så det kanske inte funkar med era tider

Varför måste det finnas surf för busskortet? Jag fattar om man ska fylla på etc men annars borde det väl inte behövas?
  • Räkan77

Att erbjuda wifi i hemmet ser jag som en självklarhet så jag tycker att den förälder som inte har wifi hemma får stå för den ökade kostnaden. OM det inte är beroende på akut penningbrist, då får den andra föräldern hjälpa barnet.

• Anonym (Betta)
    Anonym (Mama) skrev 2024-11-04 16:46:36 följande:

Det besvarar inte min fråga. Förälder A betalar alltså surf men tycker inte att barnet ska använda den surfen?
Svar på tråden Vem betalar för mer surf?