• Anonym

Jag ska byta mitt namn, för att lättare få jobb

Jag har väldigt utlänskt namn både förnamn och efternamn, men nu har jag bestämt mig för att byta för och efternamn. Då kankse jag får lättare jobb, vad tror ni?

Jag är född i sverige och mina föräldrar kommer från finland och jag har portugisiskt efternamn, och grekiskt förnamn. Ska ta en av de mer internationella namnen jag har i mitt namn (mellannamn) och ta makens svenska efternamn.

Är det att "sälja" sin identitet? Kommer jag lättare få jobb, kommer jag slippa frågor som "har du verkligen svenskt medborgarskap".

• Svar på tråden Jag ska byta mitt namn, för att lättare få jobb
  • setareh

hej

tyvärr är det så i sverige att du lättare har chans till att få komma på ex intervjuv om du har svenskt namn,,,, Spelar ingen roll vad folk säger, Det är så,,,,

Jag tycker du inte säljer din identitet,,du väljer ju ett annat av dina namn samt tar din mans efternamn,,,det är m ånga som tar mannens efternamn när de gifter sig...

Vad jag tycker är att sälja sin identitet är när man helt byter namn, från ett väldigt utländskt till typ Jonas Stålfager eller något.....

Kram till dig

• Tindrande

Jag har ett italienskt efternamn, och det kommer bytas bort när vi gifter oss.
    Samma sak med våra barn, de får min gubbes svenska namn.

Jag tycker det känns lite tråkigt att behöva ge upp mitt fina efternamn, men samtidigt känns det skönt att slippa frågor

• Alvi

Jag förstår dig. På samma sätt som jag aldrig skulle kunna tänka mig att döpa mitt barn till ett utländskt namn bara för att det är vackert på "mitt" språk. Man måste tänka lite strategiskt. Är det meningen att man troligtvis ska bo i Sverige resten av livet kan man lika gärna byta namn. Hemskt men sant.

Jag är en glad sork som njuter av livet...!
  • Prego75

Det är synd att det skall behöva vara så, men ja, jag tror att du kommer att ha lättare att få jobb om du byter.
    Har ett ex med grekiskt för- och efternamn - han har dock svenskt mellannamn (hans mamma är svensk) och han använde alltid det svenska mellannamnet när han sökte jobb etc. Efter ett tag brukade han dock berätta om sitt riktiga förnamn för de andra på jobbet.

• LoppanL

Jag säger som prego: det är synd att du ska behöva göra så, men tyvärr kommer du säkert märka skillnad i jobbsökandet...

• suzolina

JAG och min man är utlänningar och vi känner att vi inte vill byta våra namn fast åt andra sidan så har jag aldrig känt att jag inte fåt ngt jobb eller så pga avmitt namn

• Anonym

jag gav min dotter ett utländskt namn men tror inte hon kommer ha problem av det i framtiden, hon har även utländskt efternamn men vill hon kan hon ju byta efternamn när hon är vuxen om det behövs, men jag tycker hennes namn är vackert och tänker inte ge nåt ursvenskt bara för o tänka på framtiden man ska väl kunna få heta vad man heter.

• Jan 39

Så länge du har alltför "utländska" namn så är det nog mindre chans att du ens kommer så långt att någon frågar dig om någonting alls.
    Det där med ett multikulturellt samhälle är bara floskler utan innehåll. I själva verket är de flesta rädda för allt utländskt som kommer dom för nära i vardagslivet.

• Felixxmor

Jag e svensk och har ett svenskt efternamn, ja förnamn oxå för den delen.
    Min sambo är från slovenien, har alltså utlänskt namn.
    Våran son har mitt efternamn.

Nu har vi börjat prata bröllop lite smått, inte aktuellt ännu men ändå.....sambon vill att vi ska heta hans efternamn. Han ger sig inte

Tänker på min son och kommande barn....kommer det att vara svårt att få jobb om 20år om man har utlänskt efternamn tror ni...!!??? Dock svenskt förnamn.

• Anonym (byter inte)

Har svenskt förnamn och utländskt efternamn och det har aldrig varit något problem för mig. Skulle aldrig drömma om att ta min sambos svenska efternamn eller ge våra barn det. Mitt namn bärs bara av en handfull i Sverige och jag tänker bidra till att det förs vidare

• Pikku Enkeli

Om vi gifter oss och skaffar barn kommer jag troligen ta min sambos finska efternamn.. Men vill man byta till ett svenskt så tycker jag att det är helt ok.

TS: Du kan ju byta bara efternamnet, det kanske räcker?

• Özlem

Mitt för och efternamn är utlänskt.
    Jag kan inte tänka mig att ändra min identitet för något sånt.
    Visst har jag mött fördomar/rasism men inte byter jag namn för det.
    Det finns väl inte jobb för de med svensk namn heller. Min svägerska som är svensk har inte haft jobb på flera år.
    När vi får barn ska de ha både svensk (sambon är svensk) namn och utländsk.
    Barnen ska få ärva båda kulturerna.

• Anonym (Enkelt nej)

Vill bara tillägga att de inte enbart om man har utlänskt namn somman har svårt att få komma till arbetsinterjuver eller få jobb... Jag gifte mig o fick ett ganska väl känt efternamn med mindre bra rykte tyvärr (inom arbete o pengar mm) O har sök ca 450 jobb på 6 år o mer en hälften av dem har jag nog inte fått pga detta eftenamn när vi nu skilde oss tog jag tillbaka mitt efternamn o fick ett jobb på 2 veckor så helt enbart pga av nationalitet beror de inte alltid på...

• Flygfotogen

Det är ju bara på papper egentligen. Du säljer inte dig själv och det som finns inom dig. Din identitet sitter inte i namnet. Det är så trist att det ska vara såhär, att man ska behöva ha svenska namn för att få jobb etc. Jag vet att mina kusiner som har ett tyskklingande efternamn funderade på att byta för att lättare få jobb, just som de funderade fick de jobb dock båda två.

• Umeboshi

Tillhör de som vägrar släppa mitt ursprung - här har maken bytt till mitt väldigt utländska efternamn! Mitt förnamn är inte bättre det, halva är utländskt, halva svenskt (har ett dubbelförnamn). Ska tilläggas att alla mina barn heter mitt efternamn också!

Oavsett oddsen för/mot att få ett ev nytt jobb, så vägrar jag släppa detta!

• blip

jag tycker du i såna fall ska behålla ditt förnamn
    och bara byta efternamnet!

idag är det så många som har speciella namn,
    döper om sig, döper sina barn till mer exentriska namn osv.

och då kan du ju även få behålla en del av din identitet!

• lighthouse

Hej Det finns mängder med forskning som visar att det förekommer diskriminering på arbetsmarknaden om man har ett utländsklingande namn. Själv så valde jag att ta min mans "svenska" efternamn när vi gifte oss och märkte en otrolig skillnad i bemötande i samband med jobbsökande. trodde först att jag inbillade mig, men när jag diskuterade det med en person som arbetar med att forska just om arbetsmarknaden bekräftade han min upplevelse genom att ge exempel på forskning. Ville först inte tro det Däremot har jag behållit mitt utländsklingande förnamn.

Personligen tycker jag att ett namn är en del av identiteten, men samtidigt så ser verkligheten ut som den gör och ibland måste man vara taktisk. Så nej, jag tycker inte du säljer dig själv. Sen är det upp till dig om du känner att du vill byta både för och efterman. Lycka till!

• Anonym (blandis)

Vårt barn fick svenskt förnamn, chilenskt andranamn, chilenskt mellannamn och svenskt efternamn. Så han har svenskt för och efternamn. Kändes bäst så. TYVÄRR!! Men samhället är som det är. Men sen när han bli äldre så kan han presentera sig hur han vill. Hel svenskt eller hel chilenskt. Glad Han får välja själv.

Svar på tråden Jag ska byta mitt namn, för att lättare få jobb