• Anonym (IMP)

Stänga av känslor

Ni som kan stänga av känslor, antingen om ni är den som av någon anledning lämnar en relation, eller om ni har blivit lämnade. Hur gör ni? 

• Svar på tråden Stänga av känslor
  • Anonym (Kvinna)

Fokuserar på andra saker

• Anonym (Jag)

Det händer när jag kommer till vissa insikter, sånt som är deal breakers eller som visar för mig vilken person han är, t ex om han betett sig svinigt mot mig. Då stängs känslorna av och hittills har jag inte hittat ett sätt att återuppväcka dem... Lite synd eftersom jag befinner mig i det stadiet just nu med en kille som jag tyckt mycket om och hade hoppats på en förbättring från hans sida. Även om förbättringarna kommer så vet jag inte om jag kan återfå känslorna. Det har aldrig hänt att jag blivit kär i samma person två gånger i hela mitt liv.

Det är alltså inget jag styr själv utan händer automatiskt, det blir som att hjärnan låser sig.

• Fjäril kär

Det handlar inte om att stänga av egentligen utan handlar om att kicka in survivalmode för att man nånstans inte har något annat val.  

• Anonym (IMP)
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-11-06 21:07:30 följande:

Fokuserar på andra saker

Jag försöker det. Jobbar heltid, tränar nästan varje dag och träffar vänner. Men tänkte att det verkar finnas de som bara trycker på en knapp. 
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-06 21:30:33 följande:

Det händer när jag kommer till vissa insikter, sånt som är deal breakers eller som visar för mig vilken person han är, t ex om han betett sig svinigt mot mig. Då stängs känslorna av och hittills har jag inte hittat ett sätt att återuppväcka dem... Lite synd eftersom jag befinner mig i det stadiet just nu med en kille som jag tyckt mycket om och hade hoppats på en förbättring från hans sida. Även om förbättringarna kommer så vet jag inte om jag kan återfå känslorna. Det har aldrig hänt att jag blivit kär i samma person två gånger i hela mitt liv.

Det är alltså inget jag styr själv utan händer automatiskt, det blir som att hjärnan låser sig.

Inte ens då kan jag stänga av, utan tänker på hur personen var innan och hur fint det var och varför personen ändrades. Skulle vilja vara så!
    Fjäril kär skrev 2024-11-06 21:33:46 följande:

Det handlar inte om att stänga av egentligen utan handlar om att kicka in survivalmode för att man nånstans inte har något annat val.  

Önskar jag kunde ha någon procent av den egenskapen. Något måste vara fel på en som inte har det.

Tack för era svar!!

• Anonym (Hh)

Jag blev lämnade och sörjde det otroligt under lång tid. Det har börjat gå över nu men jag har svårt att se att jag ska våga öppna upp mig och "catch feelings" för någon igen. Blev oerhört sårad och det kommer ta tid innan jag är redo. 

Har också lämnat ett långt förhållande men där var jag känsloklar långt innan relationen tog slut. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (IMP) skrev 2024-11-06 22:18:11 följande:
    Jag försöker det. Jobbar heltid, tränar nästan varje dag och träffar vänner. Men tänkte att det verkar finnas de som bara trycker på en knapp. 
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-06 21:30:33 följande:

Inte ens då kan jag stänga av, utan tänker på hur personen var innan och hur fint det var och varför personen ändrades. Skulle vilja vara så!Önskar jag kunde ha någon procent av den egenskapen. Något måste vara fel på en som inte har det.

Tack för era svar!!
    Jag har tagit alldeles för mycket skit i alldeles för många relationer så tyvärr funkar det inte när det "borde", men till slut så..! Du kanske hittar din deal breaker en dag också, när du får nog av vad det är den personen gjort mot dig. Man blir starkare för varje gång man bestämmer sig för att inte tåla vad som helst.
  • Anonym (IMP)
    Anonym (Hh) skrev 2024-11-06 23:09:22 följande:

Jag blev lämnade och sörjde det otroligt under lång tid. Det har börjat gå över nu men jag har svårt att se att jag ska våga öppna upp mig och "catch feelings" för någon igen. Blev oerhört sårad och det kommer ta tid innan jag är redo. 

Har också lämnat ett långt förhållande men där var jag känsloklar långt innan relationen tog slut. 

För mig tar det också extremt lång tid.
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-06 23:19:19 följande:
    Jag har tagit alldeles för mycket skit i alldeles för många relationer så tyvärr funkar det inte när det "borde", men till slut så..! Du kanske hittar din deal breaker en dag också, när du får nog av vad det är den personen gjort mot dig. Man blir starkare för varje gång man bestämmer sig för att inte tåla vad som helst.
    Ja, så är det kanske. Tack.
  • Anonym (IMP)

Följdfråga: Skulle ni även kunna stänga av känslorna om det inte var något "fel" på personen eller förhållandet, utan det skulle inte fjngera av andra skäl. Tex att en ska flytta utomlands (bara ett exempel).

Bara kunna stänga av i såna fall också?

• Anonym (Male)

För mycket sorg under lång tid, blev automatiskt att jag slutade känna kärlek för någon. Det är inget man "ställer in", och när man hamnar där så blir man svår att bryta igenom för att nå ens hjärta.

Till slut lyckades en med det, fast det slutade med ännu en sorg. Så nu vet jag inte vart det slutar. Kanske stänger jag igen mitt hjärta för gott nu och bara lever livet?

• Anonym (Hh)
    Anonym (Male) skrev 2024-11-07 07:59:48 följande:

För mycket sorg under lång tid, blev automatiskt att jag slutade känna kärlek för någon. Det är inget man "ställer in", och när man hamnar där så blir man svår att bryta igenom för att nå ens hjärta.

Till slut lyckades en med det, fast det slutade med ännu en sorg. Så nu vet jag inte vart det slutar. Kanske stänger jag igen mitt hjärta för gott nu och bara lever livet?

Det är så sorgligt att läsa. Jag har haft jättesvårt att öppna mig för någon pga händelser med min familj men så gjorde jag det, blev helt enkelt galet kär i någon som övertygade mig att det inte var farligt. Och så slutade det med att han sårade mig mer än någon annan någonsin gjort.
    Vet inte hur jag ska våga igen men är samtidigt så rädd för att inte kunna det, vill inget hellre än bli kär igen och få känna trygghet men jag vet inte om det är värt det. 
Svar på tråden Stänga av känslor