Recept på riktigt KLADDIG kladdkaka?
Är det någon som har ett bra recept på en riktigt kladdig kladdkaka? Jag tänkte nämligen baka det ikväll, men har bara såna recept där den ofta blir torr och mer lik sockerkaka
Är det någon som har ett bra recept på en riktigt kladdig kladdkaka? Jag tänkte nämligen baka det ikväll, men har bara såna recept där den ofta blir torr och mer lik sockerkaka
Lottas kladdkaka.
200 g smör
200 g mörkblockchoklad
4 ägg
2 dl socker
2½ dl mlöj
Kladdkaka
8 bitar Ugnstemperatur 200º
Ingredienser
2 ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1 1/2 dl vetemjöl
100 g smält smör
sötmandel, hackad, eller
nötter
Tillagning
Smörj och bröa en rund bakform, ca 23 cm i diameter. Rör först ihop ägg och socker. Blanda i övriga ingredienser. Häll smeten i formen och strö på lite mandel eller nötter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 15 minuter. Kakan ska fortfarande vara lös i mitten. Servera gärna med vispad grädde.
Om du bara har kakan i ugnen i 15 minuter som receptet säger så blir den verkligen KLADDIG.. Jag brukar lägga till ett par minuter för jag gillar inte FÖR kladdig.
Lottas kladdkaka.
200 g smör
200 g mörkblockchoklad
4 ägg
2 dl socker
2½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
Smält smör och choklad. Vispa ägg och socker poröst, rör ner mjöl och bakpulver, blanda sist i smöret och chokladen.
Grädda i exakt 12 minuter på 225 grader C
Servera med grädde!!
Jag smakade en gång en riktigt smetig och go kladdkaka, där personen hade gjort två kladdkakor, och sen lagt typ kolasmet emellan.. mmmmmmmmmm, något mer himmelskt har aldrig gjorts på denna jord!
Tack för recepten!
Mmmmm vad gott det låter...
kladdkakans rollsroyce
vispa 3 ägg kraftigt
häll i 3,5dl socker o vispa kraftigt
smält 250 gr smör
hacka 200gr mandel
blanda ihop 1dl vetemjöl o 4 msk kakao
ha en halv dl starkt bryggt kaffe
o blanda sedan samman alla ingredienserna
häll i en smord o bröad pajform
skicka in i 200grader i ca 20 minuter