• Anonym (TS)

Rädd för spinalbedövning .. blodtrycksfall

Om allt går som det ska så ska jag föda med planerat kejsarsnitt i februari. Har fött ett barn vanligt , sen ett med akutsnitt (lång historia varför det blev så) och ett med planerat. 

Förra gången jag gjorde kejsarsnitt fick jag blodtrycksfall av bedövningen och blev yr, tyckte det var ganska läskigt för jag vet att det kan påverka barnet också. Men fick ju blodtryckshöjande och det gick bra.

Nu under den här graviditeten behövde jag göra en mindre operation (cerklage) i vecka 16, då fick jag ännu värre blodtrycksfall av spinalbedövningen. Fick ligga kvar ett tag efteråt och få inotrop behandling (Noradrenalin) för att få upp blodtrycket, läste sen att man ger det för att förhindra akut cirkulationssvikt.

Jag är frisk annars förutom lite järnbrist nu och lågt blodtryck annars också.. Är 36 år gammal.

Att föda på något annat sätt är ju inget alternativ eftersom jag har gjort två snitt och det skulle ändå inte gått. 

Är det någon mer som har varit med om det (blodtrycksfall av spinalbedövning)? Litar på att läkarna har koll , har en bra läkare som det känns tryggt med men är ändå rädd.. Hur hanterar man det? Nån annan som har varit eller är rädd inför förlossning (oavsett om det är vanlig förlossning eller snitt) kanske har något tips? 

• Svar på tråden Rädd för spinalbedövning .. blodtrycksfall
  • Anonym (Hej)

Har fått spinal 2 ggr, vid ett kejsarsnitt ooh en operation som var i år faktiskt. Har alltid haft lågt blodtryck så jag har haft ångest inför detta och verkligen talat om för personalen hur rädd jag är för att få det. Både för personalen jag träffar direkt som gjort mig i ordning och för operationspersonalen. De har lugnat mig och sagt att de har full kontroll och skulle blodtrycket sjunka så höjer de det på några sekunder. Det har gått bra båda gångerna och jag har inte fått blodtrycksfall. Verkar lite konstigt att det tog så lång tid att få upp ditt blodtryck, de brukar ju ha bra grejer för det. Tycker du ska säga detta, hur orolig du är så kommer de ju göra allt för att det inte ska hända så igen.

Svar på tråden Rädd för spinalbedövning .. blodtrycksfall