• Anonym (blä)

Aldrig varit så trött och orkeslös

Och frusen! Det är själva fan vad jag fryser. Och är trött. Och orkeslös.

Jag diagnosticerades i våras med diabetes. Blodsockret låg skyhögt. Jag har pratat lite om det på forumet och fått mycket skäll för att planen från läkaer och diabetessjuksköterska ville sänka blodsockret långsamt. De är tydligen antingen unga och oerfarna eller gamla och inte uppdaterade på forskningen enligt vissa på FL. Men men,

Under sommaren och hösten när blodsockret hamnat under 10 (då målet varit 12-14 och lite senare 10-12), har jag alltid börjat frysa. Jag som ALDRIG fryser.

Nu är målet fram till jul att ligga under 10 i dagssnitt. Och det har jag nu gjort i ca 2 veckor. Snittat på 7,3, vilket jag vet fortfarande är i överkant för normala människor. Och herre jävlar vad dåligt jag mår. Jag har bokstavligen sovit/halvsovit bort flera dagar under dessa två veckor. Och jag VET att det är blodsockret, för de få gångerna när det har legat över 10 ett par timmar (pga felberäkningar) så har jag mått mycket bättre.

Jävla tvärt-omkropp jag har.

Jaja, jag ville som vanligt mest bara klaga av mig. Men ärligt, ska det fortätta så här så kommer jag på allvar börja fundera på  om det är värt det.

• Svar på tråden Aldrig varit så trött och orkeslös
  • Anonym (.)

Men hur äter du då? Det korrelerar väl med vad man äter? För mycket socker/kolhydrater?

Har också läst att det ska vara bra att gå en promenad direkt efter man ätit kolhydrater för att använda upp dem....

• Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2024-11-09 17:43:27 följande:

Men hur äter du då? Det korrelerar väl med vad man äter? För mycket socker/kolhydrater?

Har också läst att det ska vara bra att gå en promenad direkt efter man ätit kolhydrater för att använda upp dem....

Se till att sova tillräckligt också.
  • Anonym (blä)

Du har missförstått alldeles.
  • Anonym (blä)

Nu har jag lite mer tid så kanske kan förklara tydligare.

Alltså, jag har nu lägre blodsocker än innan, och borde därmed må bätttre (inte för att jag mådde dåligt med högt blodsocker), men det gör jag inte. jag mår bättre när mitt blodsocker kommer tillbaka till den alldeles för höga nivån, och nu när mitt blodsocker är lägre/mer i normalspannet mår jag så in i helvete sanslöst dåligt. Alltså tvärt om mot vad jag borde.
  • Tow2Mater

Kanske tar det tid for kroppen att justera och 2 veckor är inte tillräckligt länge? bara en tanke...

• Anonym (blä)
    Tow2Mater skrev 2024-11-09 19:47:13 följande:

Kanske tar det tid for kroppen att justera och 2 veckor är inte tillräckligt länge? bara en tanke...

Men jag har ju justerat i 10 månader!!!! Bara int ehela vägen ner till under 10 förrän nu.

Men, ja, du har säkert rätt. 
  • Anonym (Gd)
    Anonym (blä) skrev 2024-11-09 19:16:18 följande:
    Nu har jag lite mer tid så kanske kan förklara tydligare.

Alltså, jag har nu lägre blodsocker än innan, och borde därmed må bätttre (inte för att jag mådde dåligt med högt blodsocker), men det gör jag inte. jag mår bättre när mitt blodsocker kommer tillbaka till den alldeles för höga nivån, och nu när mitt blodsocker är lägre/mer i normalspannet mår jag så in i helvete sanslöst dåligt. Alltså tvärt om mot vad jag borde.
    Vad säger din läkare när du tagit upp dina bekymmer med att du fryser och mår så dåligt? 
  • Anonym (blä)
    Anonym (Gd) skrev 2024-11-09 20:59:11 följande:
    Vad säger din läkare när du tagit upp dina bekymmer med att du fryser och mår så dåligt? 
    Jag har inte fått tag på läkaren ang detta än. Höstlovsledig förra veckan och upptagen denna. Jag skulle återkomma nästa vecka sa de när jag ringde mottagningen. Sköterskan (inte min) som jag pratade med lite i telefon sa att jag kanske var förkyld eller något.
  • Anonym (blä)
    Anonym (Gd) skrev 2024-11-09 20:59:11 följande:
    För övrigt är det ett jävla oskick att "fråga" så där. Förutsätt inte massa saker. Det är på samma nivå som att fråga om man slutat slå sin fru. Hatar sånt. Borde faktiskt inte ha svarat dig.
  • Anonym (?)

Kan du ha något annat också, tex en hypotyreos som maskerats av för högt socker?

• Anonym (blä)
    Anonym (?) skrev 2024-11-10 01:04:02 följande:

Kan du ha något annat också, tex en hypotyreos som maskerats av för högt socker?

Det är möjligt, eller en idé i alla fall. Tack. Jag får ta upp såna funderingar med läkaren.
  • Anonym (M)

Dat kan vara något annat som får dig att må dåligt, behöver inte vara blodsockret men du är så inställd på att det är just orsaken. B12 brist, folsyra, järn, magnesium, D-vitamin-brist, hypotyreos..

• Anonym (M)

Det kan vara något annat som får dig att må dåligt, behöver inte vara blodsockret men du är så inställd på att det är just orsaken. B12 brist, folsyra, järn, magnesium, D-vitamin-brist, hypotyreos..

• Anonym (blä)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 15:02:54 följande:

Dat kan vara något annat som får dig att må dåligt, behöver inte vara blodsockret men du är så inställd på att det är just orsaken. B12 brist, folsyra, järn, magnesium, D-vitamin-brist, hypotyreos..

Jag är inställd på det eftersom det är direkt orsak och verkan. 
  • Anonym (Gd)
    Anonym (blä) skrev 2024-11-09 21:14:11 följande:
    För övrigt är det ett jävla oskick att "fråga" så där. Förutsätt inte massa saker. Det är på samma nivå som att fråga om man slutat slå sin fru. Hatar sånt. Borde faktiskt inte ha svarat dig.
    Det var en helt adekvat fråga jag ställde.

Frågan är väl snarare varför du tror att du kan få råd om något så viktigt på ett forum? Det är helt rimligt att fråga vad din läkare sagt och det borde ha varit lika självklart att du tagit kontakt med din läkare innan du frågar här. Min intention var inte att vara elak. 
    Se till att komma i kontakt med din läkare.

Ps. Din jämförelse med kvinnomisshandel var urkass.
Svar på tråden Aldrig varit så trött och orkeslös