• Nallemajatjejen

Kan man ha ägglossning utan att få mens?

Kan man ha ägglossning utan att få mens? Kommer inte mensen alltid efter ca 14 dagar efter att man haft ägglossning?

• Svar på tråden Kan man ha ägglossning utan att få mens?
  • Alvi

Det kan dröja lite mer än 14, men inte många fler... hur länge efter äl är du? Är du säker på att du hade äl?

Jag är en glad sork som njuter av livet...!
  • Jennie med ie

Kan och kan... Jo, det kan man, men det är yttepyttevanligt, dvs megamegaovanligt. Har man ÄL så kan man räkna med att mensen också kommer. Fast inte tvunget 14 dagar efter. Normalt är tiden mellan ÄL och mens ungefär samma alltid för en och samma kvinna, men undantag finns...

• Nallemajatjejen

Jag hade tydliga tecken på ägglossning (testade dock inte)
    Med tydliga tecken menar jag:
    1. ökad lust
    2. liten blödning (2 dagar)
    3. lätt smärta.

Dett har jag haft EN gång per menscykel (ungefär mitt emllan mensarna) i princip sen jag fick min mens med undantag från ett par månader när jag inte haft någon känning alls (alltså troligen ingen ägglossning).

Jag hade i så fall äl den 10-11 mars och har inte fått min mens men testade negativt igår.

• lilllinda

Jag har en kompis som slutade med sina p-piller efter 8-9 mån hade mensen inte kommit och hon skulle då utredas. Det visade sig att hon var i v 10. idag är hennes pojke 3 år, så man kan ha äl utan mens. Hur vanligt det är det vet jag inte.

• Nallemajatjejen

Fast anledningen att hon inte fick någon mens var ju att hon var gravid
    Min fråga var ju om mensen kan utebli efter ägglossning utan att man är gravid så att säga.

Jag vet ju att man kan få ägglossning utan att först få mens...

• lilllinda

Jo men hon väntade i 8-9 mån på mensen och var inte gravid så länge innan graviditeten upptäcktes! Hon var i v 10 när hon fick veta att hon var gravid så det berodde inte på graviditeten hela tiden....

• Jennie med ie

lillinda, nej men var hon i vecka 10 så var det 7-8 veckor sedan hon hade ÄL i så fall Det finns inget som säger att hon hade ÄL för typ 8-9 månader sedan och att mensen uteblev därefter.

• Nallemajatjejen

Fast ägglossning har man ju 10-16 dagar innan mens. Alltså är det ju inte säkert att hon haft ägglossning under de 8-9 månaderna och när den väl kom så blev hon gravid direkt alltså fick hon ingen mens. Det jag eg undrade var om man kunde ha först mens sen ägglossning och sen inte vara gravid och inte få mens... För jag trodde att när man väl haft ägglossning var det oundvikligt att få mens av den anledningen att "slaggprodukterna" frånägglossningen måste ju ut.

• lilllinda

Sista inlägget fr mig i ämnet. Hon pratade med sin gyn som förklarade att det inte är helt superovanligt att man har äl utan mens mer än en gång! Man kan alltså ha det flera gånger på rad.

Svar på tråden Kan man ha ägglossning utan att få mens?