• Anonym (Orolig)

Jag måste prata om min bror!

Min brorson brukar ofta hamna i trubbel och bråk i skolan. Hans största problem är bristen på respekt för andra människor. Därför lyssnar han inte på lärarna, han lyssnar inte på vuxna och skrattar bort alla tillsägelser han får. Han är gränslös och ingenting hjälper.

Men jag anser inte att detta är hans fel. Han har nämligen en far, min bror, som själv bidrar till hans bristande respekt mot människor. Bland annat brukar han sitta tillsammans med sin son och busringa folk, han brukar jävlas med andra människor tillsammans med honom och dessutom brukar han provocera andra, bland annat mig, när hans brorson är med honom. Hur i helvete tänker han att hans son ska ha respekt för andra människor när han själv sitter och visar att det är okej att vara totalt respektlös mot andra genom sitt beteende?

Jag har flera gånger sagt detta till min bror, men han blir bara förbannad och lägger på eller så går han därifrån skrikande. Snälla FL, vad fan ska jag göra? Jag vill verkligen att min brorson ska lära sig detta med respekt för andra människor, för jag tror att hans beteende bottnar i en brist på detta.

• Svar på tråden Jag måste prata om min bror!
  • Anonym (Lilla O)

Hur gammal är din brorson? 

Och, jo, din bror verkar uppföra sig oansvarigt och göra det svårare för din brorson.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Lilla O) skrev 2024-11-12 16:04:30 följande:

Hur gammal är din brorson? 

Och, jo, din bror verkar uppföra sig oansvarigt och göra det svårare för din brorson.

Han är snart påväg in i tonåren. Jag är väldigt orolig för detta eftersom det påverkar så mycket negativt i hans liv. Han sköter inte skolan, han är bråkig och han är stökig och saknar totalt respekt för sina lärare. I slutändan handlar allt för mig om hans liv. Jag själv var som honom när jag var liten och hade det inte varit för att mina föräldrar satte gränser mot mig hade jag definitivt kunnat sluta som något man inte vill vara.

När jag säger detta till min bror blir han bara arg och tycker att jag "lägger mig i" men anledningen till det är att jag verkligen inte vill att det ska gå illa för min brorson. Och jag tror att det mest grundläggande man måste lära sig är respekt för andra, och jag anser inte att min bror visar någon som helst respekt för andra när han sitter och håller på såhär.
  • Anonym (Hmm)

Du borde fundera på en orosanmälan. Tror inte det hjälper mycket, men kanske.

• Anonym (Orolig)

Jag vill inte göra en orosanmälan för jag tror i slutändan att det kommer påverka min brorson negativt. Jag vill ju inte heller att min brorson ska se ner på sin far, så därför säger jag ingenting när han är i närheten.

• Anonym (Lilla O)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-11-12 19:04:45 följande:

Jag vill inte göra en orosanmälan för jag tror i slutändan att det kommer påverka min brorson negativt. Jag vill ju inte heller att min brorson ska se ner på sin far, så därför säger jag ingenting när han är i närheten.

Du får vara den coola farbrorn/fastern som vid något tillfälle får ha ett snack med brorsonen om att det är ens handlingar som visar vem man verkligen är och vikten av att vara en bra människa i en galen värld. 

Bror din vet jag inte om du kan påverka så mycket. Positivt förstärka det han gör bra, kanske? Be era föräldrar att tala honom tillrätta? Fråga brorsonens mamma hur hon förhåller sig till det hela?
  • Anonym (Beast)

Det är svårt, man kan ju inte kontrollera någon annans tveksamma föräldraskap.

Det du skulle kunna göra är ju att erbjuda pojken en trygg hamn. Det kanske finns något som intresserar honom som du kan erbjuda, kanske någon aktivitet eller lättare jobb så du kan utöva ett positivt inflytande och vidga hans vyer.

Svar på tråden Jag måste prata om min bror!