• Anonym (Anonym)

Avstå från att söka jobb inom kommunen, pga listor i tidning?

Jag såg en intressant chefstjänst i en närliggande kommun. Eftersom det är en lite högre chefstjänst, kommer lokaltidningen alldeles säkert att publicera sökande efter att ansökningstiden gått ut. Och eftersom jag dels inte vill avslöja för min arbetsgivare att jag söker ett annat jobb, eller att vänner och bekanta ska ha koll på det, drar jag mig för att söka tjänsten.

Finns det något sätt att komma runt publicering, eller är det bara att bita i det sura äpplet?

• Svar på tråden Avstå från att söka jobb inom kommunen, pga listor i tidning?
  • Anonym (Jesus Josefsson)

Brukar verkligen lokaltidninga skriva vem som söker kommunala chefsjobb? Jag är tveksam. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Jesus Josefsson) skrev 2024-11-12 16:58:12 följande:

Brukar verkligen lokaltidninga skriva vem som söker kommunala chefsjobb? Jag är tveksam. 

Ja gud ja! Jag läste just en sån lista för ett annat jobb i en annan kommun.
  • Anonym (Toker)

Skulle lokaltidningen publicera en lista på vilka som sökt en tjänst? Hur jävla tråkig stad bor du i egentligen?

Skicka med en sekretessklausul med ansökningshandlingarna. Brukar jag göra när jag lämnar på LOU.

Det du ska begära sekretess på är personuppgifter, referenser, personligt brev, och utbildning. Dvs allt. Men uppdelat i rubrikform. Ett röjande av uppgifterna kan skada dig som person.

Jag har en färdig mall för sådant avseende på det jag pysslar med komplett med ett rättsfall där det är prövat. Du kanske kan be chattGPT skriva något åt dig?

Här är rättsfallet jag hänvisar till. Har aldrig läst det. Kopierade skiten från en av de stora konsultfirmorna som haft en jurist som gjort det. Ingen aning om det är tillämpbart på dig. Men sannolikheten för att någon undersöker saken eller går till domstol för att ta del av din ansökan om du inte får jobbet är väl minimal. Och får du jobbet spelar det ingen roll.

31 kap. 16 § offentlighets och sekretesslagen (2009:400), HFD 2016 ref 17 och Högsta förvaltningsrättens dom i mål nr 5887?16

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-12 17:07:41 följande:

Skulle lokaltidningen publicera en lista på vilka som sökt en tjänst? Hur jävla tråkig stad bor du i egentligen?

Skicka med en sekretessklausul med ansökningshandlingarna. Brukar jag göra när jag lämnar på LOU.

Det du ska begära sekretess på är personuppgifter, referenser, personligt brev, och utbildning. Dvs allt. Men uppdelat i rubrikform. Ett röjande av uppgifterna kan skada dig som person.

Jag har en färdig mall för sådant avseende på det jag pysslar med komplett med ett rättsfall där det är prövat. Du kanske kan be chattGPT skriva något åt dig?

Här är rättsfallet jag hänvisar till. Har aldrig läst det. Kopierade skiten från en av de stora konsultfirmorna som haft en jurist som gjort det. Ingen aning om det är tillämpbart på dig. Men sannolikheten för att någon undersöker saken eller går till domstol för att ta del av din ansökan om du inte får jobbet är väl minimal. Och får du jobbet spelar det ingen roll.

31 kap. 16 § offentlighets och sekretesslagen (2009:400), HFD 2016 ref 17 och Högsta förvaltningsrättens dom i mål nr 5887?16

Just Mittmedia verkar oerhört glada i att publicera sådana listor. Deras tidningar vänder sig förvisso inte till de roligaste städerna, men så tråkiga vill jag hävda att de inte är

Har du lyckats få ett jobb när du använder den skrivningen? Jag vill ju inte heller skrämma bort en potentiell arbetsgivare. Samtidigt tycker jag att den här typen av publicering verkligen bara är av ondo. Är någon jätteintresserad, går det ju bra att få ut informationen själv.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 17:14:27 följande:
    Just Mittmedia verkar oerhört glada i att publicera sådana listor. Deras tidningar vänder sig förvisso inte till de roligaste städerna, men så tråkiga vill jag hävda att de inte är

Har du lyckats få ett jobb när du använder den skrivningen? Jag vill ju inte heller skrämma bort en potentiell arbetsgivare. Samtidigt tycker jag att den här typen av publicering verkligen bara är av ondo. Är någon jätteintresserad, går det ju bra att få ut informationen själv.
    Ja, konsult-uppdrag har jag fått i vart fall. Standard med att begära sekretess nu för tiden.

Nä, du skrämmer inte bort någon. Du skriver ju orsaken. Att det skulle skada din person om uppgifterna blir offentliggjorda. Alla som jobbar inom offentlig sektor känner till problematiken med offentliga handlingar. Och begriper att du inte vill att en sådan sak ska bli känd.

Tvärt om. Tyder ju på att du är påläst och eftertänksam.
  • Anonym (L)

Jag har inte sett att tidningarna i min kommun har publicerat en lista över vem som sökt en tjänst, snarare att man publicerar en artikel om vem som fått den. Ofta rör det de högsta chefstjänsterna; förvaltningschef, kommundirektör men kan även röra steget under så som verksamhetschef eller rektor. Beror på kommunens storlek och om lokaltidningen har nyhetstorka :).

Jag har dock svårt att se att du får igenom att ansökningshandlingarna ska vara sekretessbelagda. Offentlighetsprincipen är stark och det måste finnas lagrum för att sekretessbelagda något. Att den enskilde inte vill att det ska komma ut att man sökt andra jobb är ingen sådan grund. Du kan med andra ord skriva att du vill att de hemlighålls, men kommunen är absolut inte bunden till det utan begärs handlingen ut kommer dem mest troligen behöva lämnas ut. De kan maska din bostadsadress, privata telefonnummer och dylikt men inte ditt personliga brev eller CV;et i övrigt. 

Om du tycker att tjänsten verkar rolig så tycker jag absolut du kan söka den, kommunal verksamhet är roligt (jobbar själv kommunalt) och det är bra att komma in i andra kommuner både för att lära nytt själv men också kunna bidra med egna kunskaper på den nya arbetsplatsen! Lycka till! :) 

• Karriäristen

Det går att vara anonym som sagts här. På sådana listor som du nämner har det ibland sagts att det även finns två anonyma kandidater.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Anonym (Toker)
    Anonym (L) skrev 2024-11-12 23:41:20 följande:

Jag har inte sett att tidningarna i min kommun har publicerat en lista över vem som sökt en tjänst, snarare att man publicerar en artikel om vem som fått den. Ofta rör det de högsta chefstjänsterna; förvaltningschef, kommundirektör men kan även röra steget under så som verksamhetschef eller rektor. Beror på kommunens storlek och om lokaltidningen har nyhetstorka :).

Jag har dock svårt att se att du får igenom att ansökningshandlingarna ska vara sekretessbelagda. Offentlighetsprincipen är stark och det måste finnas lagrum för att sekretessbelagda något. Att den enskilde inte vill att det ska komma ut att man sökt andra jobb är ingen sådan grund. Du kan med andra ord skriva att du vill att de hemlighålls, men kommunen är absolut inte bunden till det utan begärs handlingen ut kommer dem mest troligen behöva lämnas ut. De kan maska din bostadsadress, privata telefonnummer och dylikt men inte ditt personliga brev eller CV;et i övrigt. 

Om du tycker att tjänsten verkar rolig så tycker jag absolut du kan söka den, kommunal verksamhet är roligt (jobbar själv kommunalt) och det är bra att komma in i andra kommuner både för att lära nytt själv men också kunna bidra med egna kunskaper på den nya arbetsplatsen! Lycka till! :) 

Säg inte det... Begär du sekretess så är min erfarenhet att du får det också.

När jag begär ut offentliga upphandlingar så maskar dem allt som begärts som sekretess. Ibland även priset. Hur fan jag nu ska kunna kontrollera så att det gått rätt till när jag inte ens kan se vilket pris en konkurrent de lämnat? Orka gå genom domstol för att få den saken prövad.
  • Anonym (L)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-13 06:08:42 följande:
    Säg inte det... Begär du sekretess så är min erfarenhet att du får det också.

När jag begär ut offentliga upphandlingar så maskar dem allt som begärts som sekretess. Ibland även priset. Hur fan jag nu ska kunna kontrollera så att det gått rätt till när jag inte ens kan se vilket pris en konkurrent de lämnat? Orka gå genom domstol för att få den saken prövad.
    Sekretessen är inte alltid till fördel för alla. 😀 I fallet du beskriver förstår jag att konkurrerande företag får svårt att konkurrera man inte vet grunderna för tilldelning till det företag som vunnit upphandlingen. Det brukar dock vara à priser som sekretessbeläggs, har svårt att se hur hela avtalspriset ska hemlighållas. Annars prova begär ut fakturorna från företaget istället, kanske de inte tänker på att maska dem där ;) . 

I övrigt är det olika sekretessparagrafer för när någon söker ett jobb och när man lämnar anbud i en upphandling. Som jag skrev så kan man ju begära sekretess men min bedömning är att om någon begär ut ansökningshandlingar och kommunen nekar utan grund och sökande överklagar så kommer rätten mest troligt att besluta att handlingarna ska lämnas ut. Möjligen då med undantag för adress, privat nummer , personnummer etc med stöd av 39 kap 3 paragrafen OSL. 
  • Karriäristen
    Anonym (Jesus Josefsson) skrev 2024-11-12 16:58:12 följande:

När det gäller tjänsten som kommundirektör är det fullt realistiskt.
    Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Anonym (Anonym)
    Karriäristen skrev 2024-11-13 18:57:12 följande:
    När det gäller tjänsten som kommundirektör är det fullt realistiskt.
    Eller förvaltningschefer/högt uppsatta chefer generellt. Ett oskick om du frågar mig!
Svar på tråden Avstå från att söka jobb inom kommunen, pga listor i tidning?