Anonym (Toker) skrev 2024-11-13 06:08:42 följande:
Säg inte det... Begär du sekretess så är min erfarenhet att du får det också.
När jag begär ut offentliga upphandlingar så maskar dem allt som begärts som sekretess. Ibland även priset. Hur fan jag nu ska kunna kontrollera så att det gått rätt till när jag inte ens kan se vilket pris en konkurrent de lämnat? Orka gå genom domstol för att få den saken prövad.
Sekretessen är inte alltid till fördel för alla. 😀 I fallet du beskriver förstår jag att konkurrerande företag får svårt att konkurrera man inte vet grunderna för tilldelning till det företag som vunnit upphandlingen. Det brukar dock vara à priser som sekretessbeläggs, har svårt att se hur hela avtalspriset ska hemlighållas. Annars prova begär ut fakturorna från företaget istället, kanske de inte tänker på att maska dem där ;) .
I övrigt är det olika sekretessparagrafer för när någon söker ett jobb och när man lämnar anbud i en upphandling. Som jag skrev så kan man ju begära sekretess men min bedömning är att om någon begär ut ansökningshandlingar och kommunen nekar utan grund och sökande överklagar så kommer rätten mest troligt att besluta att handlingarna ska lämnas ut. Möjligen då med undantag för adress, privat nummer , personnummer etc med stöd av 39 kap 3 paragrafen OSL.