• Anonym (Va?)

Krävande kvinnor?

Jag har stött på genom åren kvinnor som jag inte tycker agerat helt smidigt. 

En väninna till mig var otroligt krävande mot sin partner. Hon var missnöjd med allt han gjorde, precis allt. Hon var arg för att han inte gav henne mer pengar, trots att han gjort en dålig affär och fått stora skulder hos kronofogden och därför inte kunde ge hebne pengar. Han jobbade dessutom då dygnet runt tillslut, fick massa symtom på stress men han kämpade rejält för att vända på ekonomin. Hon var arg för att han var mer kär i sitt jobb än i henne. Hon krävde att dom skulle ha barn. Han hade redan två vuxna barn och var nöjd, men hon ville ändå ha detta. Han ställde upp för att göra henne lycklig. Hon var lika missnöjd. Speciellt eftersom han jobbade, men dom hade ju inte kunnat bo någonstans om han inte slet som ett djur. 

Har aldrig hört henne vara förstående alls till hans ekonomiska situation. Det är liksom som att hon har skrivit upp en lista på sina behov och sedan ska den bara uppfyllas, oavsett om han är stressad, desperat eller helt pank. 

Vet en annan kvinna som fick barn med en man och precis när barnet var fött så fick mannen en cancer diagnos. Han blev sjukligt trött och orkade ingenting. Hon blev jättearg på honom. Hon skrek om att dom bestämt att de skulle ha varannan natt och nu låg han ju bara och sov, han var ju riktigt sjuk och läkarna sa ju att detta var pga sjukdomen och behandlingen. Hon kastade ut honom efter 4 månader för han var en värdelös pappa och inte tog något ansvar alls. Hon kunde inte ens ta in att han var sjuk utan hon mena att han bara spelade sjuk för att slippa undan. När pappan sedan mådde bättre när barnet närmade sig 1 år fortsatte hon att argumentera för att han minsann inte kunde komma nu och försöka hänga, nu när bebistiden vad över och det inte skulle serveras ersättning på natten längre. 

Kan förtydliga att jag inte ser detta som ett kvinnoproblem eller att jag vill smutskasta kvinnor som grupp. Andelen kvinnor som agerar såhär är nog inte ens en promille. Men jag blir liksom fundersam över varför man gör såhär? Vad är specifikt personers problem som gör såhär? Det känns som att dom sitter i någon egen bubbla och inte kan se någon annan människas behov utan allt handlar mest om typ deras rättigheter och det spelar ingen roll om någon är svårt sjuk i cancer utan han har sagt att han ska ta hand om deras barn. Hon blir ju istället bara själv med allt ansvar istället och det blev väl inte bättre? 

• Svar på tråden Krävande kvinnor?
  • Anonym (Ugglan)

Att det finns egoister och oempatiska personer av båda könen är inte precis nyheter. Vissa hjärnskador, diagnoser och personlighetsstörningar men även sådant som långvarig stress och utmattning gör att man får väldigt svårt att se något annat än sig själv och sitt.

Det är delvis en överlevnadsmekanism, även om den kan spåra ur.

Så vad är det egentligen vi ska diskutera?

• Anonym (Va?)
    Anonym (Ugglan) skrev 2024-11-12 19:52:03 följande:

Att det finns egoister och oempatiska personer av båda könen är inte precis nyheter. Vissa hjärnskador, diagnoser och personlighetsstörningar men även sådant som långvarig stress och utmattning gör att man får väldigt svårt att se något annat än sig själv och sitt.

Om det finns någon diagnos för den här typen av agerande. 
  • Anonym (Ugglan)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-12 20:01:09 följande:
    Om det finns någon diagnos för den här typen av agerande. 
    Är Google sönder?

Borderline, narcissistisk personlighetsstörning, antisocial personlighetsstörning eller som sagt att bara vara så utmattad att man blir nästan-psykotisk av sömnbrist.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ugglan) skrev 2024-11-12 19:52:03 följande:

Håller med
  • Anonym (Nä)

Det är ingen diagnos, det är bara så väldigt många kvinnor (och män) är. Ställer en massa krav och stannar inte upp för att tänka om det verkligen är rimligt.

• Anonym (Bob)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-12 18:59:23 följande:

Kan förtydliga att jag inte ser detta som ett kvinnoproblem eller att jag vill smutskasta kvinnor som grupp. Andelen kvinnor som agerar såhär är nog inte ens en promille.? 

varför startar du då tråden och med den rubriken?
  • Anonym (B)

Varför inte fråga dessa två individer varför de var som de var om du är nyfiken? Diagonosen är kanske asshole. 

• Tow2Mater
    Anonym (Bob) skrev 2024-11-12 21:31:37 följande:
    varför startar du då tråden och med den rubriken?
    Hon/han pratar ju om de två kvinnor hon/han känner. Precis som en del startar trådar om de män de känner och som de vill gnälla över.
  • Anonym (Bob)
    Tow2Mater skrev 2024-11-13 01:31:11 följande:
    Hon/han pratar ju om de två kvinnor hon/han känner. Precis som en del startar trådar om de män de känner och som de vill gnälla över.

Om det är vad hen vill diskutera borde det stå, inte kvinnor generellt. 

De flesta brukar väl reagera när nån startar en tråd om hur värdelösa män är när det egentligen är deras kille det gäller?

• Anonym (Va?)
    Anonym (Bob) skrev 2024-11-13 06:48:51 följande:

Om det är vad hen vill diskutera borde det stå, inte kvinnor generellt. 

De flesta brukar väl reagera när nån startar en tråd om hur värdelösa män är när det egentligen är deras kille det gäller?

Nja, det handlar ju just om KRÄVANDE kvinnor. Alla kvinnor är inte krävande. Och min beskrivning utgår inte bara från två kvinnor utan det är ett resonemang jag ibland stöter på. Det står dessutom tydligt i TS att jag inte vill smutskasta alla kvinnor, att det är en liten andel som beter sig såhär. Men skulle jag rabbla upp hur många exempel som helst skulle inte en människa orka läsa så jag behöver smalna ner och det specifika är hur man kan ha massa krav trots att en människa inte kan någonting. Typ en partner som brutit benet men han har sagt att han ska måla om i vardagsrummet innan jul.?
  • Anonym (?)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-13 07:39:14 följande:
    Nja, det handlar ju just om KRÄVANDE kvinnor. Alla kvinnor är inte krävande. Och min beskrivning utgår inte bara från två kvinnor utan det är ett resonemang jag ibland stöter på. Det står dessutom tydligt i TS att jag inte vill smutskasta alla kvinnor, att det är en liten andel som beter sig såhär. Men skulle jag rabbla upp hur många exempel som helst skulle inte en människa orka läsa så jag behöver smalna ner och det specifika är hur man kan ha massa krav trots att en människa inte kan någonting. Typ en partner som brutit benet men han har sagt att han ska måla om i vardagsrummet innan jul.?
    Skitstövlar finns det överallt. Tur att man friviligt väljer vem man vill leva med. Jag har tidgt valt en annan väg när liknande kvinnor dykt upp i mitt liv. 

Låt Darwin hantera det

• Anonym (man)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-13 07:39:14 följande:
    När du skriver krävande kvinnor istället för krävande personer så antyder det att deras kön har någonting med saken att göra, det är den betydelsen som rubriken förmedlar oavsett om det är din avsikt eller inte. Jämför t.ex:

"Opålitliga invandrare" - antyder att invandrare är särskilt opålitliga, eller att det finns särskilt många opålitliga personer bland invandrare. "Opålitliga människor" är mer neutralt och fokuserar just på opålitligheten.

"Aggressiva poliser" - antyder att det ska handla om problem med aggression bland poliskåren och kanske hur polisyrket ger möjlighet till maktutövning, hur människor drabbas av detta, hur makten kan påverka människor med aggressiva tendenser att leva ut detta eller liknande. "Aggressiva personer" är mer neutralt och syftar då bara på aggressiviteten i sig oavsett om det råkar vara poliser som utgör exemplen.

"Mäns våld mot kvinnor" - sätter fokus på att det oftast är män som utövar våld mot kvinnor. Skiljer sig från de mer neutrala begreppen "våldsutsatta kvinnor" eller "våld i nära relationer" som inte fokuserar på förövarnas vanliga kön. I detta fall är ju valet av uttryck väldigt genomtänkt. Man kan förstås ha olika åsikt om hur lämpligt detta är, men här använder man sig av precis det fenomen som vi diskuterar på ett medvetet sätt - genom att lyfta fram män på detta sätt i begreppet så vill man fokusera på det manliga könet (eller genus/toxisk maskulinitet osv) som orsak till våldet.
Svar på tråden Krävande kvinnor?