• Anonym (?)

Psykisk misshandel eller bara ohälsosam relation?

Hur vet man om man blivit utsatt för psykisk misshandel eller om man bara överdriver handlingarna i en dålig relation?

• Svar på tråden Psykisk misshandel eller bara ohälsosam relation?
  • Anonym (sanningen)

Har du slutat äta mat ?
    Har du skadat dig själv fysiskt?
    Har du seriösa planer på att ta ditt liv då det känns som den enda vägen? Då menar jag inte enbart ha tänkt tanken flyktigt utan helt seriöst funderar på det?

I annat fall så är det för och nackdelar som man får lära sig tåla samt hantera.

Att förlora en diskussion men ändå vägrar erkänna sitt misstag utan istället börja gapa att den andra har utfört psykisk misshandel enbart för att den vill få en bekräftelse på att den hade rätt samt en ursäkt, är inte psykisk misshandel.

Det är något man bara gör om man vill påvisa ett gott omdöme samt respekt mot sin nästa.

Detta har man missförstått totalt i det här landet då man curlar vänstern.

• Anonym (Lotta)
    Anonym (?) skrev 2024-11-13 19:24:43 följande:

Hur vet man om man blivit utsatt för psykisk misshandel eller om man bara överdriver handlingarna i en dålig relation?

Spelar det någon roll? Om det är en dålig relation så lämnar man. 
  • Anonym (Ordning och reda)

Mår man inte bra i vardagen av någons upprepade beteende och de inte slutar hacka fast man mår dåligt så är det psykisk misshandel, punkt.

Då passar man inte ihop och/eller den andre respekterar en inte.

Det måste inte vara något stort fel på någon, det kan bara vara så att de behöver en person med mer riv i som de har respekt för, alternativt en partner som inte är så virrig, hjälplös eller glömsk, om det stör dem otroligt mycket.

Jag hade helt säkert blivit en outhärdlig bully i en relation med en hjälplös och virrig person men eftersom jag lever med en strukturerad person är det inte ett problem för det mesta.

• Anonym (F)
    Anonym (sanningen) skrev 2024-12-24 09:06:51 följande:

Har du slutat äta mat ?
    Har du seriösa planer på att ta ditt liv då det känns som den enda vägen? Då menar jag inte enbart ha tänkt tanken flyktigt utan helt seriöst funderar på det?

I annat fall så är det för och nackdelar som man får lära sig tåla samt hantera.

Att förlora en diskussion men ändå vägrar erkänna sitt misstag utan istället börja gapa att den andra har utfört psykisk misshandel enbart för att den vill få en bekräftelse på att den hade rätt samt en ursäkt, är inte psykisk misshandel.

Det är något man bara gör om man vill påvisa ett gott omdöme samt respekt mot sin nästa.

Vad yrar du om
  • Anonym (Idioti)

Har du slutat äta mat ?

Vilken jävla idioti att man inte skulle vara utsatt för psykisk misshandel om man inte ställt sig de frågorna. 

Man anklagar ingen för psykisk misshandel bara för att "man inte får rätt i en diskussion"

Mitt ex misshandlade mig psykiskt. Jag fick höra att jag var en idiot, dum i huvudet, värdelös, en fitta, hora och andra fina ord. Jag kunde aldrig göra något rätt, det var alla möjliga fel på mig, jag brydde mig aldrig om andra utan bara mig själv. Han hade aldrig sagt något om jag påpekade något han sagt, gaslighting var ofta förekommande. Alla eventuella förklaringar jag hade på något var bara dåliga ursäkter eller rena lögner. 

Men ALDRIG att jag ens tänkt tanken på att skada mig själv eller ta mitt liv. Hade jag gjort det så hade ju han vunnit. Jag har vunnit som nu, efter många jobbiga år med en tro på att det skulle bli bättre (och till sist en insikt om att det aldrig blev det utan bara värre) äntligen slagit mig fri. Jag är glad igen även om det är en lång bit kvar. Han klarar inte ens av att titta på mig när vi ses för att barnen ska vara med honom. Jag har vunnit! Jag har kommit ur det hela och kommer att bli stark igen. Jag knäcktes aldrig helt och hållet. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Har du slutat äta mat ?

Du låter inte frisk.

Sluta man äta, skadar sig själv eller funderar på självmord, behöver man akut hjälp samt borde lämnat relationen för länge sen.

Allt annat är inte "sådant man får tåla".

Alla relationer går upp och ner, alla har dåliga dagar, alla har fel och brister. Det är helt riktigt.

Men det finns vissa gränser man inte passerar i en sund relation. Då är den osund. Och denna gräns går långt innan man bryter ihop eller blir en fara för sig själv.

Man blir inte psykiskt misshandlad för att man förlorar en diskussion eller tjafsar med partnern ibland, så länge man åtminstone för det mesta blir lyssnad på samt ger samma respekt tillbaka.
  • Anonym (God Jul)

Det är i allra högsta grad en subjektiv upplevelse. Spelar det egentligen någon roll vilket det är för dig TS? Oavsett borde du göra nåt åt det eller gå vidare.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (?) skrev 2024-11-13 19:24:43 följande:

Spelar det någon roll? En ohälsosam relation är en ohälsosam relation och bör inte fortsätta om det inte blir bättre.

Du överdriver inte om du mår dåligt och relationen är dålig. Huruvida det kan kallas för psykisk misshandel eller inte, är knappast relevant.
Svar på tråden Psykisk misshandel eller bara ohälsosam relation?