• Anonym (ts)

Vilka barnböcker håller fortfarande?

Sedan jag blev förälder så har jag märkt att många av mina gamla barnböcker verkligen inte håller längre. 

Det är massa sexism och rasism, HBTQai+ fientlighet. Många konstiga beskrivningar om pojkar och flickor. Så min fråga är, vilka böcker håller idag? Vilka kommer att leva kvar? Pippi har man ju justerat och är väl typ 70 år eller något nu. Men annars? Vilka tidslösa barnklassiker har vi i Sverige? 

• Svar på tråden Vilka barnböcker håller fortfarande?
  • Spucks

Jag har läst för mina barn och älskade alla Astrid Lindgren böcker. Nils Holgersson. Sedan böcker av Roald Dahl, Michael Ende och Erich Kästner. Klassiker som (vet inte alltid de svenska titlarna): Alice in Wonderland, Wizard of Oz, Little Lord Fauntelroy, Secret Garden, Djungelboken, Peter Pan, Pinocchio, Heidi, Winnie Pooh.

• Anonym (ts)
    Spucks skrev 2024-11-16 19:02:10 följande:

Jag har läst för mina barn och älskade alla Astrid Lindgren böcker. Nils Holgersson. Sedan böcker av Roald Dahl, Michael Ende och Erich Kästner. Klassiker som (vet inte alltid de svenska titlarna): Alice in Wonderland, Wizard of Oz, Little Lord Fauntelroy, Secret Garden, Djungelboken, Peter Pan, Pinocchio, Heidi, Winnie Pooh.

Frågan är väl om alla dessa passar in i samtiden? 
  • Spucks
    Anonym (ts) skrev 2024-11-16 19:17:50 följande:
    Frågan är väl om alla dessa passar in i samtiden? 
    "Passar i samtiden" Vad menas med det? Att livet som beskrivs i böcker inte får vara annorlunda än dagens liv? Om du vill ha sådana böcker, behöver du väl leta efter böcker utgivna de senaste åren där barnen är skärmberoende och föräldrar helikoptrar. Tveksamt om de finns dock, för det skulle ju bli mycket tråkigt läsning.
  • Anonym (J)

Syskonen Baudelaires olycksaliga liv. 

• Anonym (Läsy)

Det är få böcker som håller. Jag har läst Totte, Lilla Anna och alla böcker om spöket Laban och det är så låg nivå så det är hemskt. Alfons har jag faktiskt inte heller fattat grejen med. Gamla Bamsetidningar likaså. För att inte tala om Barbapappa och Babar. Och jag som älskade dem så?

Jag hade så mycket böcker sparade och sen visade det sig att det mesta bara var att kasta. Pippi är inte heller fantastiskt, vem har hört talas om Pippi i Humlegården? 

Läs nya böcker istället ! Det finns så mycket nytt och bra! 
    Men vill du ha ett tips så Pettsson och Findus. Långa fina böcker som inte handlar om någonting..

• Anonym (abc123)
    Anonym (ts) skrev 2024-11-16 18:53:03 följande:
    Vilka barnböcker håller fortfarande?

Sedan jag blev förälder så har jag märkt att många av mina gamla barnböcker verkligen inte håller längre. 

Det är massa sexism och rasism, HBTQai+ fientlighet. Många konstiga beskrivningar om pojkar och flickor. Så min fråga är, vilka böcker håller idag? Vilka kommer att leva kvar? Pippi har man ju justerat och är väl typ 70 år eller något nu. Men annars? Vilka tidslösa barnklassiker har vi i Sverige? 

Nej, det är nog bättre att du inte läser några böcker alls för dina barn! Som du själv har insett, så innehåller böcker från förr allt för mycket sexism, rasism, HBTQai + fientlighet. Hm, du kanske inte heller bör sjunga Trollmors vaggvisa, "då hon har bundit fast dem i svansen" känns ju liksom bara inskränkt och fängslande! Sjung inte heller för dina barn, det är mitt råd!
  • Anonym (abc123)
    Anonym (Läsy) skrev 2024-11-16 19:45:25 följande:

Det är få böcker som håller. Jag har läst Totte, Lilla Anna och alla böcker om spöket Laban och det är så låg nivå så det är hemskt. Alfons har jag faktiskt inte heller fattat grejen med. Gamla Bamsetidningar likaså. För att inte tala om Barbapappa och Babar. Och jag som älskade dem så?

Jag hade så mycket böcker sparade och sen visade det sig att det mesta bara var att kasta. Pippi är inte heller fantastiskt, vem har hört talas om Pippi i Humlegården? 

Läs nya böcker istället ! Det finns så mycket nytt och bra! 
    Men vill du ha ett tips så Pettsson och Findus. Långa fina böcker som inte handlar om någonting..

Jag håller fullständigt med! Det enda man bör läsa för barnen är en bok med recept från ICA.
  • Anonym (ts)
    Anonym (abc123) skrev 2024-11-16 20:08:02 följande:
    Nej, det är nog bättre att du inte läser några böcker alls för dina barn! Som du själv har insett, så innehåller böcker från förr allt för mycket sexism, rasism, HBTQai + fientlighet. Hm, du kanske inte heller bör sjunga Trollmors vaggvisa, "då hon har bundit fast dem i svansen" känns ju liksom bara inskränkt och fängslande! Sjung inte heller för dina barn, det är mitt råd!
    Du behöver inte driva med detta. Men det finns väldigt mycket rasism och sexism i äldre barnböcker. Typ en bok där massa män går på bordell och väljer varsin sexarbetare och så lägger du till n ordet på det också. 

Om man tycker detta är en lämplig bok för en 3-4 åring får man tycka det. 
  • Anonym
    Spucks skrev 2024-11-16 19:25:29 följande:
    "Passar i samtiden" Vad menas med det? Att livet som beskrivs i böcker inte får vara annorlunda än dagens liv? Om du vill ha sådana böcker, behöver du väl leta efter böcker utgivna de senaste åren där barnen är skärmberoende och föräldrar helikoptrar. Tveksamt om de finns dock, för det skulle ju bli mycket tråkigt läsning.
    TS är tydlig med vad hen vill undvika. Är det svårt att svara utefter det?
  • Spucks
    Anonym skrev 2024-11-16 20:21:43 följande:
    TS är tydlig med vad hen vill undvika. Är det svårt att svara utefter det?
    Jag har svarat utefter det. Jag ser inte det TS ser i de böckerna jag nämnde. Inte heller har mina barn någonsin trott att det är någonting fel med homosexuella par eller ensamstående föräldrar bara för att Bullerby barnen alla råkar ha två föräldrar av olika kön. Eller att Matilda är rassistisk för att personer på bilderna råkar alla vara vita.

En bok är inte sexistisk bara för att inte alla könsstereotypa roller är omvända. Likaså är en bok inte HBTIQ-fientlig bara för att det inte råkar finnas en HBTIQ-person som man vet om.
Svar på tråden Vilka barnböcker håller fortfarande?