• Anonym (Sofia)

När slutar/börjar…

Morgon, dag, kväll och natt? 

• Svar på tråden När slutar/börjar…
  • Anonym (Ungefär såhär)
    Det finns ingen global standard.
    Men skulle gissa på något liknande detta:
    Morgon: 05:00 ? 10:00
    Dag: 10:00 ? 17:00
    Kväll: 17:00 ? 22:00
    Natt: 22:00 ? 05:00
  • Anonym (Moa)

Dagen skulle jag säga är en längre period som innefattar både morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll. Allt som inte är natt, helt enkelt.

Klockslagen går lite omlott över varandra:

Morgonen är typ 4-10.00
    Förmiddag 9-12
    Eftermiddag 12-18
    Kväll 17-23
    Natt 22-06

• Anonym (Sofia)

Och jag som alltid tänkt att natten börjar kl 24. 

• Anonym (Em)

Tycker att det är lite olika i olika sammanhang. Kl 10 kan vara både dag och morgon samtidigt. Kl 23 kan vara kväll på helgen men natt om man ska upp tidigt. Osv.

• Anonym (Moa)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-11-18 09:39:34 följande:

Och jag som alltid tänkt att natten börjar kl 24. 

Klockan 24 är ju midnatt, vilket betyder mitten av natten. Fast det är nog typ bara jag och några få till (och många småbarn) som sover lika länge före midnatt som efter. Glad
  • Egon den stora

Från 06.00 till 18.00 var ju dagen runt Medelhavet i alla fall förr i tiden.  Att lägga till morgon och kväll blir värre,  men att hålla på och väsnas efter 22.00 till 6.00 brukar ju inte vara tillåtet i hyreshus så det får väl betraktas som natt. 
    Då blir kvällen från 18 till 22 och morgon 06 till 10 om det ska vara lika många timmar. 

• fultextad användarhandbok

Ämnet går att närma sig ur flera olika perspektiv, ett av dem är astronomiskt. Då varierar nattens längd med årstiden och beror på vilken longitud solen befinner sig under horisonten. Det finns ju även begrepp som polarnatt och midnattssol, då får man istället stifta sociala praktiskt fungerande överenskommelser när det är natt och andra indelningar av dygnet. Mitt svar är att det varierar och beror på årstiderna.

• Spucks

Det beror ju på hur ens liv ser ut, tycker jag. Stiger man upp kl. 5 varje dag, är nog kl. 5 morgon. Stiger man upp kl. 10, är kl. 5 natt, gissar jag.

För mig är ungefär från kl. 6 är morgon, från kl. 10 förmiddag, från kl. mitt på dagen, från kl. 14 eftermiddag, från kl. 18 kväll och från kl. 22 natt. Allt som inte är natt är dag, dvs. från kl. 6-22. Fast kväll är kanske lite olika om jag räknar den in i dagtiden eller nattiden. Beror nog på sammanhanget.

Svar på tråden När slutar/börjar…