• Mugglemagic

Mitt andra missfall inom 3 månader. Vad ska jag göra?

Hej , jag har idag fått mitt andra missfall inom loppet av 3 månader. det första var i vecka 9 embryot hade dött i vecka 5-6 . Denna gång klev jag precis in i vecka 5 och började blöda igår, samma visa som förra gången så därför jag vet att det är ett pågående missfall.

Man känner sig hopplös. försöker se det positivt men det är svårt ibland. Jag tänker inte ge upp utan undrar nu om någon här har fått något tips av nån läkare eller liknande på vad man kan göra för att minska risken ? Vet att det med största sannolikhet är slumpen men ibland har dem sina knep. Tack för att du orkade läsa allt. Kram till er alla som går igenom samma sak. 

• Svar på tråden Mitt andra missfall inom 3 månader. Vad ska jag göra?
  • Anonym (Jag)

BeklagarHjärtaEfter tre missfall efter varandra räknas det som upprepade missfall tror jag. Det kan ju vara slumpen att du har fått två på raken, även tre kan såklart vara slumpen också. Tyvärr är det ju vanligt med missfall. 

Jag har själv fått två (ett i vecka 10 och ett i vecka 5-6) men har fått barn emellan och efter. Det första var innan mitt första barn och det andra innan mitt tredje.

Något du kan kolla upp är ju sköldkörteln. Jag fick veta på genom rutinprov när jag väntade tredje barnet att jag hade underproduktion åtminstone under graviditeten, vet inte om jag hade det innan eller om jag hade det när jag fick missfall. Nu är jag gravid igen och det här graviditeten har jag inte det konstigt nog. Det kan ju vara värt att kolla upp eftersom det kan öka risken för missfall. Det finns nog annat man kan kolla upp också t.ex immunförsvaret men det kanske man bara gör efter tre missfall. 

Men som sagt kan det lika gärna vara slumpen och ingenting alls som är fel, jag känner många som har fått två eller fler missfall och har barn också. Majoriteten av alla kvinnor jag känner har faktiskt fått missfall nån gång. 
    Tror inte stress eller oro eller nått sånt påverkar , jag har själv varit minst lika stressad och orolig under mina graviditer som har gått bra som under de som inte gick bra, tänkte så man inte skuldbelägger sig själv. 

Lycka till! Hjärta

• Mugglemagic

Jag beklagar för dig med men va skönt att du fick barn senare :) 
    läst på mer om det du skrev och verkar vara efter tre missfall efter varandra som man gör sånna utredningar . jag får hålla hoppet uppe och fortsätta försöka , tiden får helt enkelt avvisa om det är menat eller ej. tack för ditt svar ❤️

Svar på tråden Mitt andra missfall inom 3 månader. Vad ska jag göra?