• Agdaa

Min katt har bajs i pälsen

Har provat att tvätta men hon morrar o smet så fort hon hade chansen. Hur ska jag göra för att få bort dett? Hon har lång päls o det sitter en stor klump som jag inte får tag i, måste jag låta veterinär hjälpa mig? :(

• Svar på tråden Min katt har bajs i pälsen
  • Tow2Mater

Kan någon hålla katten (med arbetshandskar naturligtvis) och du klipper bort klumpen lite snabbt.

• Agdaa

Ja min son är på väg hit nu men är rädd för att skada henne för hon blir så stressad men ska göra ett försök

• Anonym (Lea)

Om du kan få tag i henne, så ta med ena armen under magen på henne och den andra handen tar du bort det med. Ta det värsta med fingrarna om det är svårt att få bort det. Blöt sen en frotehandduk med varmt vatten och gnugga bort resten. Hon tvättar bort det lilla som är kvar sen.

Men det är viktigt att vara bestämd. Att hon morrar betyder ingenting så länge hon inte attackerar med full styrka. Om du är osäker eller tar på dig handskar kommer INTE göra saken bättre. 

• Anonym (E)

Lite sent nu kanske men man bör träna långhåriga katter att bli borstade och hanterade. När du fått bort klumpen så börja träna lite varje dag med att välja katten vid en kam 

• Anonym (Ont?)

Har hon alltid varit skygg och svår att hantera? Om inte så kan beteendet bero på att hon har ont någonstans. 

• Anonym (Sävvin)
    Cewinsmamma skrev 2024-11-25 10:03:44 följande:

Ge bort katten, problem löst

Försvinner bajset då? Funkar det på barn också?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Sävvin) skrev 2024-11-25 23:18:34 följande:
    På barn? har barn bajsklump i håret då?
  • Cewinsmamma
    Anonym (Sävvin) skrev 2024-11-25 23:18:34 följande:
    Självklart
  • Anonym (Amanda)

Det är ingenting som man går till en veterinär för men du kan klippa bort hårklumparna, det brukar jag göra. Försök vänj katten att bli tvättad och kammad genom att göra det till en rutin.

Svar på tråden Min katt har bajs i pälsen