• Mymlan82

Barnförhör: Bevisvärde?

Hej!

Vår 11-årige son ska förhöras på ett s.k. barnahus angående att en man har försökt köra på honom, jagat, trakasserat, hotat och baktalat honom (han kan fortf inte vara ute utan oss). Mannen har utöver dessa grejer ringt hem till sonens vänners föräldrar och sagt att deras söner inte får umgås med min vilket gjort honom isolerad. Han har diktat ihop vidrigheter i en socanmälan så vi utretts, baktalar o ljuger om ossgentemot skolan m.m. 

Nu är det dock dags för barnförhör, och jag undrar hur stor chans det är att "vinna" när det inte finns vuxna vittnen? Det finns många vittnen till händelserna men de är också "bara" barn.

Om man förlorar, kan man ändå få något skydd?

• Svar på tråden Barnförhör: Bevisvärde?
  • Anonym (Jane)

Hur många trådar ska du göra pga detta? Har du verkligen ingen annan att prata med, din man kanske?

• Mymlan82
    Anonym (Jane) skrev 2024-11-26 19:54:49 följande:

Hur många trådar ska du göra pga detta? Har du verkligen ingen annan att prata med, din 

Trevligt svar där hörru. 

• Anonym (Fröken Ivar)

Jag förstår att man kan oroa sig av just den anledningen att han skulle kunna ses som "bara barn" men tror inte att man behöver egentligen. Utredarna är säkerligen professionella och "bara barnet" är ju själva målsäganden. Det är ju liksom han som vet bäst och vars svar de har att tillgå, som dessutom är den direkta källan sas. De sköter det säkert bra och om det var så att de gjorde någon sorts fördomsprofilering på brottsoffer innan förhör, skulle det ju vara mer eller mindre fritt fram att ge sig på berusade, andra barn eller vad som helst.

• Mymlan82
    Anonym (Fröken Ivar) skrev 2024-11-26 20:33:59 följande:

Jag förstår att man kan oroa sig av just den anledningen att han skulle kunna ses som "bara barn" men tror inte att man behöver egentligen. Utredarna är säkerligen professionella och "bara barnet" är ju själva målsäganden. Det är ju liksom han som vet bäst och vars svar de har att tillgå, som dessutom är den direkta källan sas. De sköter det säkert bra och om det var så att de gjorde någon sorts fördomsprofilering på brottsoffer innan förhör, skulle det ju vara mer eller mindre fritt fram att ge sig på berusade, andra barn eller vad som helst.

Tack, det har du rätt i. Och de som förhör är ju utbildade att förhöra barn på ett rättssäkert sätt. 
  • Anonym (Liten)

Jag var målsägande som barn mot en person som visserligen inte var vuxen, men dock straffmyndig. jag blev förhörd och i rätten stod det ord mot ord gällande misshandel där jag senare vann målet. 

bara för man är vuxen är man inte mer trovärdig. Skulle ni inte vinna så kan ni ju alltid testa att ansöka om besöksförbud. 

lycka till 

• Mymlan82
    Anonym (Liten) skrev 2024-11-26 20:50:13 följande:

Jag var målsägande som barn mot en person som visserligen inte var vuxen, men dock straffmyndig. jag blev förhörd och i rätten stod det ord mot ord gällande misshandel där jag senare vann målet. 

bara för man är vuxen är man inte mer trovärdig. Skulle ni inte vinna så kan ni ju alltid testa att ansöka om besöksförbud. 

lycka till 

Tack för ditt hoppingivande svar, skönt att du vann också :) 
  • Anonym (Pappa)

Är pappan en mes eller? Hur kan han tillåta att någon behandlar er son på detta sätt?

• Mymlan82
    Anonym (Pappa) skrev 2024-11-27 01:16:47 följande:

Är pappan en mes eller? Hur kan han tillåta att någon behandlar er son på detta sätt?

Jag kan till viss del förstå hur du tänker. Hade det hela börjat på ett mindre extremt sätt hade det förstås varit rimligt att ta kontakt och prata med pappan. Eftersom det hela eskalerade så pass kände vi att det behövde skötas genom myndigheter och att vi måste hålla oss på rätt sida av lagen. Det skulle också kunna trissas upp ytterligare om min sons pappa konfronterade och troligen hamnade i gräl med mannen. Möjligen skulle mannen dessutom ta till nävarna och det hela skulle bli svårare att reda ut juridiskt. 

Vi vill inte att någonting ska kunna vändas emot oss varken från polisens eller socialens sida för det är så vi kommer kunna sätta dit och stoppa den här mannen mest effektivt. Vi vill inte heller att sonens pappa eller mannen kommer till skada. Förstås inte vår son heller vilket är risken om mannen blir mer aggressiv som följd av en konfrontation. En normal människa hade man kunnat tala med, men inte en sådan här. 

Vi har valt att endast kommunicera med myndigheter och att vaka över sonen så mycket som möjligt. Själv ska jag dock erkänna att om jag vore man och lika stark som sonens pappa hade jag haft väldigt svårt att inte söka upp mannen och göra mig olycklig på honom. Det har varit väldigt påfrestande för oss att hålla tillbaka de instinkterna och gudarna ska veta att vi ifrågasätter vårt val och har känt oss fega, men det skulle inte leda till något gott. 
Svar på tråden Barnförhör: Bevisvärde?