• Anonym (eile)

Vad ska bebisen ha på sig i en åkpåse?

Hej! 
    Vi har en varm åkpåse med lammskinn på insidan. Vilka kläder ska 4-månaders ha på sig för att vara varm när det är 5 minusgrader?

• Svar på tråden Vad ska bebisen ha på sig i en åkpåse?
  • Anonym (Py)

Mindre än vad du tror, är sannolikt ett bra svar. I en varm åkpåse skulle jag ha vanliga innekläder.  Body, byxa och eventuellt en tunn kofta.

• Anonym (Nordlys)

Vi körde med en lammskinnsåkpåse (Nordlys) och körde med kläder + en overall av ullfroté (Polarn och Pyret). På det en varm mössa och vantar. Vid riktigt kallt väder har jag även lagt i en tunnare filt. Där vi bor kan det bli uppemot -20°C och mina barn har aldrig frusit. 

Men då har vi också en åkpåse av god kvalité som är perfekt för de vintrar vi har här. Jag hade alltid med mig en extra filt utifall bebisen kändes kall men behövde aldrig använda.

• Anonym (Nordlys)

Och vid -5°C hade vi inte ullfrotén på utan då var det vanliga kläder + en stickad tröja. 

• Anonym (F)

En vindfleeceoverall som andas och under vanliga kläder. Mössa.

• Anonym (Py)
    Anonym (F) skrev 2024-11-29 20:26:46 följande:

En vindfleeceoverall som andas och under vanliga kläder. Mössa.

Skulle du själv klä dig i en vindfleece under din vinterjacka när det är -5? Då du dessutom ligger i en vagn, tämligen skyddad från vind?
  • Räkan77

Det har varierat mellan mina barn hur varma de är. Första barnet var ofta kall, speciellt om fötterna,  fast jag hade bylsat på rejält. Andra barnet var varm av sig och behövde inte alls lika mycket. Det håller i sig än idag när de är tonåringar.

Så man får prova sig fram. Känna i nacken, de ska inte vara svettiga där.

Svar på tråden Vad ska bebisen ha på sig i en åkpåse?