• Anonym (Orolig)

Normalt att en 1,5 åring sjunger?

Mitt barn är precis 1,5 år och går runt och sjunger väldigt mycket. Hon kan texterna och melodin och kan väl prata relativt bra. 

Men är orolig att det är något knas med ett barn som sitter vid middagsbordet och sjunger hjulen på bussen snurrar runt runt runt mellan tuggorna? 

• Svar på tråden Normalt att en 1,5 åring sjunger?
  • Anonym (Sandra)

Verkligen inget konstigt!
    Både jag och mitt barn har musiköron och lärde oss i princip att sjunga innan vi kunde prata och gör det ännu idag, sjunger alltså!
    Vi sjunger och nynnar som mest när vi är uppspelta, glada och tillfreds samt när vi vill peppa oss själva inför något!

Så inget konstigt alls utan glädja med barnets skönsång!

• Anonym (L)

Men jösses vad allt måste problematiseras numera. Det är ju bara roligt att ditt barn sjunger!

Barn är individer med olika intressen och personligheter och kommer att bete sig olika. Det betyder inte att något är fel. 

När allt problematiseras och sjukdomsförklaras börjar man ju undra hur ett normalt barn ska bete sig. 

Var bara glad att ditt barn gillar att sjunga. Det tyder tvärtom på att allt är som det ska och att ditt barn mår bra. 

En av mina favoritsångerskor berättade i en intervju att hon sjöng sina första ord. Ditt barn kanske är musikalisk eller helt enkelt gillar musik. 

• elmadumle

Vänta tills ungen sjunger något olämpligt på affären som tex "ja e dildon sven, vill vara hård i dig" som treåring... det är mindre kul;)

• Anonym (Rivjärn)

Jättekonstigt. 

Autism. 

• Anonym (Mina)

Mina barn sjöng också mycket redan i den åldern. Det hänger säkert ihop med att de är mycket verbala och musikaliska. De är i skolåldern nu och pratar och sjunger fortfarande jämt och ständigt. Och är faktiskt riktigt bra på att sjunga måste jag säga. Absolut inget att oroa sig för i alla fall. 

Svar på tråden Normalt att en 1,5 åring sjunger?