• Anonym (Magen)

Nu jävlar ska magen bort! Tips?

Nu har jag bestämt mig. Nu ska magen (eller ja - det där extra fläsket på magen då) bort! Problemet är bara att jag

1. inte har en aning om vilken typ av träning/vilka övningar som är bäst
    2. är så satans otränad att det inte finns så mycket jag kan göra ...

Jag skulle alltså bli jätteglad om någon ville ge mig tips om vilken typ av övningar som är bäst, och hur man kommer till punkten där man faktiskt lyckas göra övningarna in the first place. Till exempel om det bästa är att göra sit-ups, vad kan jag då göra för att komma i tillräckligt bra form för att kunna göra sit-ups? Jag har tyvärr inte de ekonomiska resurserna för att skaffa gymkort lr liknande, så jag behöver tips som inte kostar nåt 🙏

• Svar på tråden Nu jävlar ska magen bort! Tips?
  • Skanemannenn

Hur lång är du och vad väger du?

• Anonym (?)

Viktigast - ät mindre

Sen, kör den träning du kommer göra.  Försöka röra dig dig mycket, långa promenader, cykling, skidåkning, simning. Gärna så du flåsar och bli svettig. Sen kan du kompletera med styreträning hemma, situps, knäböj, armhävningar mm. Om du dagligen kör i 30 minuter är det en bra början

• Anonym (Samma här)

Samma här! Men inte bara magen då det inte går att punkt förbränna fett. Behöver gå ner överlag. Började igår. Laddat ner en kaloriräknare som är superbra samt börjat träna igen. För att få magmuskler skulle jag väl tipsa om plankan, situps osv. Men även träna inre magmuskler. Googla på det finns massa bra övningar. Lycka till! Har även startat med nutrilett igår. Gjort det en gång tidigare i livet med grymma resultat. 2 graviditeter efter det därav min situation!

• Anonym (the only way)

Det finns inga övningar som ger platt mage och man kan inte punktbanta.

Det enda som gäller är att ligga på kaloriunderskott så att du blir av med det extra fettet. MEN - du kommer förlora fett jämnt över hela kroppen. 

• Anonym (Annat)

Är det något som är gratis så är det träning på nätet. Kolla på Instagram och Youtube bl a.
    Tabata och raska promenader är inte svårt. Längre fram kan du prova att jogga lite om det är av intresse. Man kan gå, jogga, gå för öva upp flåset. 
    Sen är det kosten som är A och O. Minska intaget.

• Anonym (Magen)
    Skanemannenn skrev 2024-12-02 12:53:14 följande:

Hur lång är du och vad väger du?

165cm och väger mellan 53 och 55kg, så problemet är alltså inte att jag är överviktig, utan att allt liksom har samlats just på magen.
    Anonym (?) skrev 2024-12-02 12:54:36 följande:

Viktigast - ät mindre

Sen, kör den träning du kommer göra.  Försöka röra dig dig mycket, långa promenader, cykling, skidåkning, simning. Gärna så du flåsar och bli svettig. Sen kan du kompletera med styreträning hemma, situps, knäböj, armhävningar mm. Om du dagligen kör i 30 minuter är det en bra början

Problemet är som sagt inte att jag är överviktig (men det kunde ju inte du veta - hade jag tänkt liiite längre hade jag skrivit det i min ts ... ganska viktig info att ha med ju ...). Jag har egentligen inte dålig allmän kondition och jag promenerar redan flera timmar om dan; mitt problem är mer att jag har noll bukmuskulatur, så allt har inte bara samlats på magen; det är dessutom slppt och fläskigt liksom. Så jag behöver alltså tips specifikt på hur jag kan träna upp bukmuskulaturen.
  • Svensson5
    Anonym (Samma här) skrev 2024-12-02 12:56:50 följande:

Samma här! Men inte bara magen då det inte går att punkt förbränna fett. Behöver gå ner överlag. Började igår. Laddat ner en kaloriräknare som är superbra samt börjat träna igen. För att få magmuskler skulle jag väl tipsa om plankan, situps osv. Men även träna inre magmuskler. Googla på det finns massa bra övningar. Lycka till! Har även startat med nutrilett igår. Gjort det en gång tidigare i livet med grymma resultat. 2 graviditeter efter det därav min situation!

Magen får du med om du t.e.x kör lite tyngre axelpressar marklyft 
    Visst att du kan göra plankan ibland men för att få en mindre mage så är det fluffet som måste bort.

?tunga? lyft bygger muskler.
    Gruppträning och liknade aktiviteter ger väldigt lite muskler.
    Det är mest kardioövnimgar och lite balansträning 

Lyfter man lite tyngre och pressar sig ordentligt i sista seget så får man med både kardio och balans.på köpet 

Så lägg tiden på rätt saker och ta den tiden du sparar in på att göra lite storkok med vettig mat ist 
  • Anonym (the only way)
    Anonym (Magen) skrev 2024-12-02 13:04:14 följande:
    165cm och väger mellan 53 och 55kg, så problemet är alltså inte att jag är överviktig, utan att allt liksom har samlats just på magen.

Viktigast - ät mindre

Problemet är som sagt inte att jag är överviktig (men det kunde ju inte du veta - hade jag tänkt liiite längre hade jag skrivit det i min ts ... ganska viktig info att ha med ju ...). Jag har egentligen inte dålig allmän kondition och jag promenerar redan flera timmar om dan; mitt problem är mer att jag har noll bukmuskulatur, så allt har inte bara samlats på magen; det är dessutom slppt och fläskigt liksom. Så jag behöver alltså tips specifikt på hur jag kan träna upp bukmuskulaturen.
    Du låter som att du kanske har eller är på väg att få en ätstörning.

Du har lågt BMI och promenerar flera timmar om dagen, så du kan bortse från alla kostråd i tråden som jag och andra har givit. 

Om du vet att problemet är slapp bukmuskulatur så är det förstås styrketräning som gäller. Och självklart ska man inte bara träna magen, utan hela kroppen. Har svårt att tro att det är fläskigt när du är så pass smal. Det är därför jag börjar tänka på hjärnspöken/ätstörning. 
  • Anonym (Magen)
    Anonym (Samma här) skrev 2024-12-02 12:56:50 följande:

Åh - då har vi lite olika utgångspunkt, men önskar även dig lycka till så klart! Man blir jju lite så där jättepepp när man väl bestämt sig, och vill bara komma igång 😊 Jag ska absolut googla på övningar för de inte magmusklerna! Tack!
  • Anonym (?)
    Anonym (Magen) skrev 2024-12-02 13:04:14 följande:

Viktigast - ät mindre

" är så satans otränad att det inte finns så mycket jag kan göra "

Situps och dess varianter. plankan, olika core-övningar (googla)

Svar på tråden Nu jävlar ska magen bort! Tips?