• Anonym (Hej hej)

Vad kan detta få för konsekvenser? Otillåten frånvaro från jobb. Fast ledig

Är detta är helt glasklart för alla? Jag hade ingen aning faktiskt och har ändå jobbat här i 16 år.

Jag jobbar vaken-natt och är långledig 10 dagar då och då. Jag var sjuk dom två sista nätterna vilket innebär att det är två veckor sen jag var på arbetsplatsen. Dumt nog glömde jag friskskriva mig och gjorde det först i dag (Arbetsplatsen visste att jag kommer till nästa pass)
    Jag visste helt ärligt inte att om jag hade vart sjuk dag 8 hade jag behövt gå till läkaren och få intyg. Fast jag är ledig och glömt friskskriva mig. 
    Men visst jag står ju inte till förfogande om jag behöver beordras in så det förstår jag, om jag fortfarande är sjukskriven. 
    Men nu då i efterhand fick jag veta att jag egentligen behöver lämna ett sjukintyg för dag 8. 
    Vad kan hända om jag inte får nåt intyg? Jag kan väl inte få löneavdrag när jag inte skulle jobbat? Är det varning som gäller? 
    Och vad menas egentligen med att stå till förfogande, vi har ju inte jourtid precis. Dessa får ju betalt för det, att hoppa in vid behov. 
    Säg att jag är i Spanien, måste detta meddelas till arbetsplatsen då eftersom jag ju inte kan stå till förfogande? (Som svar på sistnämnda vet jag att det inte är så. Men det borde ju vara samma sak då jag inte kan jobba)

Nån som vet konsekvensen?
  • Svar på tråden Vad kan detta få för konsekvenser? Otillåten frånvaro från jobb. Fast ledig
  • Anonym (?)

Ditt fack vet vad som gäller

• Anonym (Hej hej)
    Anonym (?) skrev 2024-12-02 16:07:22 följande:

Ditt fack vet vad som gäller

Tycker inte alltid dom är så insatta. Men precis, jag får ringa. 
  • Anonym (?)

Konsekvenser beror mycket på din AG. Snäll och gillar dig blir det bara en påminnelse att frisksriva dig nästa gång

Elak och vill bli av med dig. Skäll och någon form av varning.

• Anonym (Hej hej)
    Anonym (?) skrev 2024-12-02 16:20:34 följande:

Konsekvenser beror mycket på din AG. Snäll och gillar dig blir det bara en påminnelse att frisksriva dig nästa gång

Elak och vill bli av med dig. Skäll och någon form av varning.

Vi har en ny chef nu tyvärr som verkar lite hård. Men den tidigare har alltid verkat gilla mig. 

synd om det ska vara på godtyckliga grunder ändå. 

• Anonym (?)
    Anonym (Hej hej) skrev 2024-12-02 16:23:28 följande:

Vi har en ny chef nu tyvärr som verkar lite hård. Men den tidigare har alltid verkat gilla mig. 

synd om det ska vara på godtyckliga grunder ändå. 

Alltid ett visst mån av godtycke kring sånt här,
  • Anonym (f)

Det där hade aldrig hänt på min arbetsplats. Det är inte ogiltig frånvaro, du är ledig. Hade du behövt inbeordras kunde de bara ha ringt. Man är inte livegen för man är anställd.

• Anonym (f)

Jag jobbar också vaken natt. När vi har våra ledigheter och någon är sjuk i samband med det, då brukar vi se till att i god tid ringa och friska oss så de vet om det behövs vikarie eller inte. Dvs i god tid=före 14.00 dagen innan vi går på.

• Anonym (Hej hej)
    Anonym (f) skrev 2024-12-02 16:33:54 följande:

Jag jobbar också vaken natt. När vi har våra ledigheter och någon är sjuk i samband med det, då brukar vi se till att i god tid ringa och friska oss så de vet om det behövs vikarie eller inte. Dvs i god tid=före 14.00 dagen innan vi går på.

Jo det är samma här. Men nu var det ju flera dagar kvar tills jag skulle på igen. Tack för svar 
  • Anonym (Hej hej)
    Anonym (f) skrev 2024-12-02 16:31:13 följande:

Det där hade aldrig hänt på min arbetsplats. Det är inte ogiltig frånvaro, du är ledig. Hade du behövt inbeordras kunde de bara ha ringt. Man är inte livegen för man är anställd.

Kan hålla med 🌸
  • Anonym (f)
    Anonym (Hej hej) skrev 2024-12-02 16:57:00 följande:
    Jo det är samma här. Men nu var det ju flera dagar kvar tills jag skulle på igen. Tack för svar 
    Ja, det är ju precis det jag menar.
Svar på tråden Vad kan detta få för konsekvenser? Otillåten frånvaro från jobb. Fast ledig