• Anonym (Stinky)

Vad göra när man luktar massa svett?

Med åldern (41 år) så har jag börjat lukta alltmer svett efter ansträngande träning o ibland bara för att det är varmt. Det är så fruktansvärt jobbigt. Fastnar i kläder. Köpte antiperspirant Moose&noor(stavning?). Det funkade inte alls.  Min man och dotter säger ofta att det luktar mycket när vi t.ex varit ute och gått och alla mina jackor luktar. Någon gång i min ungdom testade jag absolut torr men tyckte det sved. 
    Jag tvättar armhålorna varje dag. Vad annars kan man göra?

• Svar på tråden Vad göra när man luktar massa svett?
  • Yllop

Duscha och byta kläder varje dag.
    Svettlukt kommer inte bara från armhålorna utan även från underliv och fötter.

• Fjäril kär

Ju närmare klimakteriet man kommer ju mer svett kommer man oftast att lukta. Det är hormonellt oftast 

Det blir viktigare att använda rätt material i kläderna.  Undvik syntet för det kapslar in svett och det luktar rövpung . Samma gäller trosor och byxor. (Fiffin och ljumskarna kan lukta apröv på samma sätt som armhålan och av samma anledning) 

Tvätta dagligen armhålorna,  ljumskarna och fiffi och använd deo som håller 24 timmar - det kostar nån krona extra men är värt att ha en deo som gär jobbet. 

Rakning kan vid denna punkt vara av nödvändigt måste för att minimera svettlukten både i armhålan och fiffi. 

Jag själv luktar hackad gammal lök på 2 mils avstånd om jag slarvar med rakning, kläder  och deo/tvätt och klimakteriet har nyss börjat för mig 

• Anonym (H)

Viss mat kan förstärka svettlukt. Om det bara är armhålorna som luktar så tycker jag verkligen att du bör testa att sätta botox där. Kan inte beskriva hur glad jag är över att jag gjorde det. Hade inte problem med svettlukt, däremot svettades jag enorma mängder från armhålorna. Efter botoxinjektionen så har jag aldrig haft problem med lökringar igen.

• Anonym (handsprit)

Handsprit. Tro mig. Enda som hjälper, och ofta i några dagar i taget. Jag tvättar armhålor och ljumskar med handsprit ca var 3e-4e dag.

• Anonym (maya)

Köp starkare tvättmedel - ekologiska som typ Grumme och liknande biter inte lika bra som Via och sådana starka tvättmedel.

Duscha 1-2 ggr om dagen. Det gör min mamma som är gravt överviktig och hon luktar aldrig. Även om det bara är 5 minuter, en snabb intvålning och avsköljning gör mirakel. Glöm inte tvätta håret lagom ofta, kanske lite oftare än idag. 

Byt kläder dagligen och byt till rena sovkläder innan du lägger dig (om du sover med kläderna på). 

Använd inte jackor som luktar. De sprider ju lukten till kläder som hänger bredvid och till din egen kropp. 

Prova dig fram med olika deos och be dina barn utvärdera dem. Barn säger ju som det är, tack och lov. 

• Tom Araya
    Anonym (maya) skrev 2024-12-03 15:41:54 följande:

Köp starkare tvättmedel - ekologiska som typ Grumme och liknande biter inte lika bra som Via och sådana starka tvättmedel.

Duscha 1-2 ggr om dagen. Det gör min mamma som är gravt överviktig och hon luktar aldrig. Även om det bara är 5 minuter, en snabb intvålning och avsköljning gör mirakel. Glöm inte tvätta håret lagom ofta, kanske lite oftare än idag. 

Byt kläder dagligen och byt till rena sovkläder innan du lägger dig (om du sover med kläderna på). 

Använd inte jackor som luktar. De sprider ju lukten till kläder som hänger bredvid och till din egen kropp. 

Prova dig fram med olika deos och be dina barn utvärdera dem. Barn säger ju som det är, tack och lov. 

Bra råd.

Jag vill lägga till att hålla en god vätskebalans. Svetten innehåller urinämnen, som i kontakt med luften börjar lukta. Hur koncentrerat detta är hänger på vätskebalansen. Man ska dricka ca 30-35 ml vatten per kilo kroppsvikt vid normal aktivitet vid normal temperatur, mer vid värme och/eller fysisk aktivitet.

Även kosten kan påverka svettlukten, som exempelvis starka kryddor som vitlök, chili, curry m.fl.

Sedan kan överdriven svettning ha olika orsaker, som exempelvis låga hormonnivåer. Kan vara värt att kolla upp och ev ta kosttillskott.
  • Anonym (Ht)

Jag kan rekommendera Bats deokräm. Och att ha kläder i naturmaterial. Dra ner på kaffet om du dricker mycket sånt. 

Tvätta armhålorna med tvättlapp ett par gånger under dagen. Handsprit hsr jag hört fler som använder. Det är ju bakterier som luktar. 

• Anonym (Linda)

Lite så här ..

Börja med att tvätta jackorna,  fleecetröjor och andra typer av ytterkläder och använt ett bra tvättmedel som verkligen tar bort dålig lukt och verkligen gör rent. 

Har du skinnjackor så lämna in dom på kemtvätt eller be om råd hos en skomakare om rengöring. 

Använd så mycket naturmaterial som möjligt i dina kläder.  Syntetiska material andas inte och skapat oftast mer svett och skapar dålig lukt. Ett typiskt material är fleece. 

Tvätta kläder oftare. Allra helst tjockare plagg som ofta skapar mer svett som tex hoodies, koftor,  skaljacka, morgonrock , stickade plagg etc 

Tvätta bh ofta . 

Ha särskilda kläder för just promenader , använd inte vardagskläder till det. Tvätta dom ofta. 

Raka armhålorna. 

Tvätta armhålorna morgon och kväll. Var noga med att blaska dig under armarna efter promenader och andra ansträngande saker. Ha gärna ett paket våtservetter tillgängligt och fräscha upp dig under dagen. Använd bra deo . Fråga gärna om råd på apoteket.  

Olika mediciner och diverse preventivmedel kan skapa ökad svettning . Se över vad du har den vägen. 

• Anonym (Stinky)
    Yllop skrev 2024-12-02 23:12:42 följande:

Duscha och byta kläder varje dag.
    Svettlukt kommer inte bara från armhålorna utan även från underliv och fötter.

Jag duschar och byter kläder varenda dag. Skulle inte stå ut med min egen lukt annars. ;)
    Jag har inte så mycket svett någonannanstans som luktar något speciellt. Det är armhålorna som luktar sådär surt och äckligt efter aktivitet. 
  • Anonym (Stinky)
    Anonym (Linda) skrev 2024-12-03 20:24:53 följande:

Lite så här ..

Börja med att tvätta jackorna,  fleecetröjor och andra typer av ytterkläder och använt ett bra tvättmedel som verkligen tar bort dålig lukt och verkligen gör rent. 

Har du skinnjackor så lämna in dom på kemtvätt eller be om råd hos en skomakare om rengöring. 

Använd så mycket naturmaterial som möjligt i dina kläder.  Syntetiska material andas inte och skapat oftast mer svett och skapar dålig lukt. Ett typiskt material är fleece. 

Tvätta kläder oftare. Allra helst tjockare plagg som ofta skapar mer svett som tex hoodies, koftor,  skaljacka, morgonrock , stickade plagg etc 

Tvätta bh ofta . 

Ha särskilda kläder för just promenader , använd inte vardagskläder till det. Tvätta dom ofta. 

Raka armhålorna. 

Tvätta armhålorna morgon och kväll. Var noga med att blaska dig under armarna efter promenader och andra ansträngande saker. Ha gärna ett paket våtservetter tillgängligt och fräscha upp dig under dagen. Använd bra deo . Fråga gärna om råd på apoteket.  

Olika mediciner och diverse preventivmedel kan skapa ökad svettning . Se över vad du har den vägen. 

Tack för svar. Jag använder ofta fleecetröjor när vi är ute och går m.m. ska sluta med det då. Men det luktar även fast jag har arbetskläder (vet inte vad dom är gjorda av men sjukhuskläder typ.
    Duschar morgon och kväll samt tvättar av mig under armarna på morgonen (men luktar inte så mkt då) Nästan tvättat sönder jackorna. :( 
    Har många epilepsi mediciner sedan säkert 20 år men dom har jag aldrig luktat sv innan. Inga preventivmedel och rakat armhålorna. 
    Apoteket gav mig råd om denna mose&nour antiperspirant. 
  • Anonym (Stinky)
    Anonym (Ht) skrev 2024-12-03 18:36:24 följande:

Jag kan rekommendera Bats deokräm. Och att ha kläder i naturmaterial. Dra ner på kaffet om du dricker mycket sånt. 

Tvätta armhålorna med tvättlapp ett par gånger under dagen. Handsprit hsr jag hört fler som använder. Det är ju bakterier som luktar. 

Får pröva den. Sprit grejen var intressant hqr inte prövat det. Får testa det!
  • Anonym (Stinky)
    Anonym (maya) skrev 2024-12-03 15:41:54 följande:

Jag byter kläder dagligen. Duschar 1g och tvättar armhålorna varje morgon. Inte för att jag luktar svett då men det känns fråschast. Jag har snart tvättat sönder mina jackor det är det som också känns trist.  Vi har Via tvättmedel. 
  • Tukt

Som en del varit inne på, det enklaste du kan göra, men såklart också mest kostsamt. Det är att se över garderoben så du har plagg som andas. Det finns ju exempelvis funktionsjackor man kan öppna upp vid armhålorna för att "vädra". Och om inte specialplagg så mer bomull och mindre syntet.

Svar på tråden Vad göra när man luktar massa svett?