• Anonym (Undrande)

Förlovning?

Hej hej.

Nu ör det så att jag nyligen har friat till min tjej. Jag sa då dagen efter att vi nu är förlovade varav hon svara på nej. Men är inte det det som är, eller i alla fall var en förlovning? Nått man var mellan frieriet och själva äktenskapet? Eller är det jag som har helt fel?

Jag vet att man kan förlova sig utan att fria. Men så gjorde man ju inte från början. 

• Svar på tråden Förlovning?
  • Anonym (Olika)

Ja hon har rätt. Du har friat. Hon har ingen ring. Det är först när hon har en ring med ett överenskommet förlovningsdatum som ni är förlovade. Det enda hon har gjort är att säga att hon vill gifta sig med dig.

Sedan finns det de som tycker som du, att man inte behöver en ring, men det är nog inte många.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Olika) skrev 2024-12-03 19:05:27 följande:

Ja hon har rätt. Du har friat. Hon har ingen ring. Det är först när hon har en ring med ett överenskommet förlovningsdatum som ni är förlovade. Det enda hon har gjort är att säga att hon vill gifta sig med dig.

Sedan finns det de som tycker som du, att man inte behöver en ring, men det är nog inte många.

Jodå hon har en ring. Men hon envisas än med atr det inte är förlovning. Att förlovning är typ när man sitter och säger "Ska vi förlova oss och byta ringar". Och att jag fria inte alls har med nån förlovning att göra och att vi inte är nått än (förutom sambos).
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-12-03 19:09:52 följande:
    Jodå hon har en ring. Men hon envisas än med atr det inte är förlovning. Att förlovning är typ när man sitter och säger "Ska vi förlova oss och byta ringar". Och att jag fria inte alls har med nån förlovning att göra och att vi inte är nått än (förutom sambos).
    Men vadå, fick hon en ring i samband med frieriet? Vad är det jag missar? Det är inte ett måste att ni båda har ring, men det är ändå väldigt vanligt. Hittills lutar jag mer åt att hon har rätt i att ni inte är förlovade förrän jag vet mer.
  • Anonym (d)

Har inte båda ringar så är man inte förlovad och det behövs inget löfte om äktenskap.

Enkelt.

• Anonym (Olika)
    Anonym (d) skrev 2024-12-03 19:15:08 följande:

Har inte båda ringar så är man inte förlovad och det behövs inget löfte om äktenskap.

Enkelt.

Båda måste inte ha ringar för att vara förlovade, men åtminstone tjejen ska ha det.
  • Anonym (d)
    Anonym (Olika) skrev 2024-12-03 19:20:42 följande:
    Båda måste inte ha ringar för att vara förlovade, men åtminstone tjejen ska ha det.
    Nej.
  • Anonym (Olika)
    Anonym (d) skrev 2024-12-03 19:22:26 följande:
    Nej.
    Det är din åsikt, inte fakta.
  • Anonym (d)
    Anonym (Olika) skrev 2024-12-03 19:25:28 följande:
    Det är din åsikt, inte fakta.
    Och du tror att din åsikt är fakta?
  • Anonym (Olika)
    Anonym (d) skrev 2024-12-03 19:26:09 följande:
    Och du tror att din åsikt är fakta?
    Det har jag aldrig påstått.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Olika) skrev 2024-12-03 19:13:48 följande:
    Men vadå, fick hon en ring i samband med frieriet? Vad är det jag missar? Det är inte ett måste att ni båda har ring, men det är ändå väldigt vanligt. Hittills lutar jag mer åt att hon har rätt i att ni inte är förlovade förrän jag vet mer.
    Japp hon fick en ring. En fin ring i samband med att jag friade till henne. Hon var sprudlande av glädje och svarade ja. 

Jag har själv ingen ring än. För att förtydliga då så gick jag ner på knä och fråga henne om hon ville gifta sig med mig, och det var det hon svara ja till. 

Innebär det inte att vi nu är förlovade fram till giftermålet?
Svar på tråden Förlovning?