• Anonym (TS)

Tvätta bäddmadrass?

Jag har gjort det förut nån gång men minns ärligt talat inte hur jag gjorde , har annars bara tvättat överdraget och köpt ny bäddmadrass om den har varit ofräsch.

Jag bor i lägenhet, har tvättmaskin hemma men brukar tvätta lakan och sånt i tvättstugan.
    Dotter (8) kräktes inatt och hann inte gå upp så hon kräktes i sängen.. och bäddmadrassen behöver tvättas. Är höggravid med en 2,5-åring hemma också och sambon är bortrest med jobbet. 

Den går väl inte att tvätta i tvättmaskin? Vet knappt ens hur jag skulle få den dit för tvättstugan ligger 100 m bort ungefär. 

Någon som har något tips , vad ska jag göra? Kommer inte iväg för att köpa en ny heller. Har läst lite men att bara torka bort fläckar hjälper ju inte riktigt när hon har kräkts på den. 

• Svar på tråden Tvätta bäddmadrass?
  • Anonym (A)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-04 14:06:57 följande:
    Tvätta bäddmadrass?

Jag har gjort det förut nån gång men minns ärligt talat inte hur jag gjorde , har annars bara tvättat överdraget och köpt ny bäddmadrass om den har varit ofräsch.

Jag bor i lägenhet, har tvättmaskin hemma men brukar tvätta lakan och sånt i tvättstugan.
    Dotter (8) kräktes inatt och hann inte gå upp så hon kräktes i sängen.. och bäddmadrassen behöver tvättas. Är höggravid med en 2,5-åring hemma också och sambon är bortrest med jobbet. 

Den går väl inte att tvätta i tvättmaskin? Vet knappt ens hur jag skulle få den dit för tvättstugan ligger 100 m bort ungefär. 

Någon som har något tips , vad ska jag göra? Kommer inte iväg för att köpa en ny heller. Har läst lite men att bara torka bort fläckar hjälper ju inte riktigt när hon har kräkts på den. 

Be någon om hjälp att få den till tvättstugan. Alternativt vänta tills mannen kommer hem. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2024-12-04 14:13:33 följande:
    Be någon om hjälp att få den till tvättstugan. Alternativt vänta tills mannen kommer hem. 
    Tack för svar! Brukar den gå in i grovtvättmaskin? Den är till en 120 eller 105-säng , minns inte riktigt vad den är. Kanske kan vänta tills sambon kommer hem eller så får jag försöka ta dit den själv , vet inte om jag har nån som kan hjälpa till men kan fråga. 
  • Anonym (Netan)

Jag tvättade överdraget till min bäddmadrass i gemensamma tvättstugan,tjock kvalitet ( 120X210 ) och det var precis att det rymdes.

Kan du inte slå något om madrassen så länge till du får hjälp? Typ ett duschdraperi eller liknande och bädda ovanpå det, då borde det inte lukta .

Sedan kan ni ju testa att tvätta madrassen i tvättmaskin, inte så mycket att förlora.

Hoppas det löser sig! 

• Anonym (TS)
    Anonym (Netan) skrev 2024-12-04 14:54:36 följande:

Jag tvättade överdraget till min bäddmadrass i gemensamma tvättstugan,tjock kvalitet ( 120X210 ) och det var precis att det rymdes.

Kan du inte slå något om madrassen så länge till du får hjälp? Typ ett duschdraperi eller liknande och bädda ovanpå det, då borde det inte lukta .

Sedan kan ni ju testa att tvätta madrassen i tvättmaskin, inte så mycket att förlora.

Hoppas det löser sig! 

Tack för svar! Ja det kanske jag skulle kunna göra. Överdraget borde ju gå att tvätta iallafall , har gjort det nån gång förut. Om madrassen får plats borde det ju gå men är såklart inte säker på om den gör det. Har extra vanliga madrasser i källaren iför sej som hon kanske skulle kunna sova på så länge fast de är för små för sängen egentligen. 
  • Anonym (Em)

Är det en tunnare bäddmadrass så ta av och tvätta överdraget. Sen skölj med diskmedel i duschen på själva fläcken bara. Torka så torrt det går med frottéhandduk. Men du behöver bädda sängen provisoriskt med nåt annat tills den torkat

• Postman

Tvätta överdraget I maskinen. Är det en skummadrass i så kan du ta med möbeltvätt för att fräsha upp skummet. 

• Anonym (?)

Det skrivs en del om överdrag men TS skriver om bäddmadrass.
    Skulle vilja se den tvättmaskin i en normal tvättstuga som klarar en bäddmadrass.
    Släng den!
    Dessutom brukar kräk och andra vätskor blöta igenom till resårbotten också.
    Bästa chansen vore att hyra en mattvätt med handmunstycke men du kommer inte att kunna rengöra mycket mer än på ytan.
    Alltså, återigen - släng den!

• Anonym (TS)

Tack för era svar! 

Svar på tråden Tvätta bäddmadrass?