• Anonym (Jenny)

Ensamstående som inte har råd med julklappar

Jag är ensamstående och har svårt att få ihop det ekonomiskt varje månad. Nu ska det köpas julklappar till familj och släkt och mina egna tre barn och julmat mm. Jag ligger sömnlös om nätterna av huvudbry för hur jag ska ha råd.

Rika släktingar säger hånfullt att det bara är är spara varje mån men det är lätt att säga när man tjänar bra och är gift. Är det fler som kämpar och inte har råd med julen? Hur gör ni? 

• Svar på tråden Ensamstående som inte har råd med julklappar
  • Anonym (Becky)

Jag handlar julklappar och födelsedagspresenter hela året runt när det är rea eller av annan anledning är mer ekonomiskt fördelaktigt. På grund av det har jag inga eller väldigt få presenter att köpa just i december utan kan helt fokusera på att handla julmat. Jag upplever det lättare än att spara motsvarande pengar under året för att köpa allting i december. 

• Anonym (E)

Jag var nyligen och lämnade in massa kläder från barnen i en secondhand butik, jag fick presentkort och köpte leksaker. Kolla om det finns liknande hos dig kanske, hur gamla är barnen? 

Har vi haft en resa planerad så har vi tagit en extra aktivitet till det, köpt ett kort och skrivit ett presentkort typ, men man måste ju kunna backa upp det också. Om barnen växt mycket och behöver nya kläder så kan man köra en shoppingrunda med en fika, om det ändå behöver handlas så får barnen välja lite själva

Prata med syskon och säg att du skippar julklapparna till vuxna, det har både jag och mina syskon gjort när det varit tight, många familjer ger endast klappar till barnen

• Anonym (Y)

Varför köpa julklappar till vuxna människor? 

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Y) skrev 2024-12-05 04:58:40 följande:

Varför köpa julklappar till vuxna människor? 

Dom köper till mig så känner mig tvungen 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (E) skrev 2024-12-05 04:56:44 följande:

Jag var nyligen och lämnade in massa kläder från barnen i en secondhand butik, jag fick presentkort och köpte leksaker. Kolla om det finns liknande hos dig kanske, hur gamla är barnen? 

Har vi haft en resa planerad så har vi tagit en extra aktivitet till det, köpt ett kort och skrivit ett presentkort typ, men man måste ju kunna backa upp det också. Om barnen växt mycket och behöver nya kläder så kan man köra en shoppingrunda med en fika, om det ändå behöver handlas så får barnen välja lite själva

Prata med syskon och säg att du skippar julklapparna till vuxna, det har både jag och mina syskon gjort när det varit tight, många familjer ger endast klappar till barnen

Jag tror inte det spelar nån roll om jag säljer av för jag har ändå inte räd med de dyra julklapparna. Mellan 9 och 16 år är mina barn. Ojoj försökt len det blir sura miner
  • Dexter dot com

Om man är i din situation har man inte råd att vara finkänslig utan du får helt enkelt vara ärlig med att du inte har råd med julklappar till släkt och familj förutom dina barn. Hellre sura familjemedlemmar än havererad ekonomi och ångest!

• Anonym (Man)

Du måste bara rak och öppen med din dåliga ekonomi. Att du skuldsätter och pressar dig bortom dina gränser för att passa in kommer bara att skada dig och dina barn i längden.

• Anonym (Y)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-12-05 05:14:14 följande:
    Dom köper till mig så känner mig tvungen 
    Då får du nog stå på dig och säga att du varken vill ha en julklapp eller har råd att ge julklappar. Besitter de någon form av empati så borde de kunna respektera det.
  • Anonym (Km)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-12-05 05:16:54 följande:
    Jag tror inte det spelar nån roll om jag säljer av för jag har ändå inte räd med de dyra julklapparna. Mellan 9 och 16 år är mina barn. Ojoj försökt len det blir sura miner

Om inte ens dina barn vet om deg ekonomiska läget så är det dags att berätta. 

Vad är alternativet? Att du handlar på krita för att du inte vågar berätta? 

• Anonym (Raketen)

Vi ger inget till de över 18 fast vi har det välbeställt.
    Varför ska vuxna byta pengar med varandra när man knappt vet vad andra vill ha och det ger ångest för någon?

Föreslå att ni bara ger till barn, det måste du våga göra.
    Eller så får du passivt ta emot ett par år tills de lär sig att de inte får några julklappar av dig. Om de sen VILL ge dig i alla fall så var bara glad och säg tack.

Man måste rädda sig själv först om man har lite pengar, min mamma var ensam med mig och det gav mig ett jäkla driv att inte få en massa saker hela tiden.

Jag fick betala min första cykel med eget arbete när jag var 13 år och numera har vi inga bekymmer alls med pengar.

• Meddelande borttaget
  • nihka

Det allra första du ska göra är att berätta för din familj och släkt hur din ekonomi ser ut. Sedan byter inte ni vuxna julklappar. Gällande dina barn kan du fråga din närmaste familj om ni kunde gå ihop om jullklaparna och du lägger en mindre summa.

Annars köp second hand tiil barnen. Det bästa vore om du även berättade för dem om ekonomin.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (S)

Håller med övriga, du måste säga som det är och att trots sura miner köper du bara till dina barn i år.

Fy så jobbigt med den pressen. Även om man har råd är det skönt att inte köpa klappar till alla vuxna utan att fokusera på barnen.

• Anonym (Mamma till 1)

Du behöver först och främst tala om för din släkt att du inte vill ha några julklappar för du kan tyvärr inte köpa några till dem pga dålig ekonomi och hoppas på att dem förstår.
    Förstår att det inte är lätt då julen är så laddad med förväntningar men ditt och barnens liv är viktigare än släktingarnas.

Jag var med om liknande för ett antal år sedan och berättade hur det var och stod på mig och det var lite jobbigt men släkten fick bara ACCEPTERA ovh faktiskt gick det bra och det blev en bra jul ändå! 

Nu i år har jag haft stora oväntade utgifter igen och har känt för släkten att jag behöver dra åt svångremmen igen och det är bara för dem att acceptera.
    så mitt råd, följ din egen kompass och stå på dig utan dåligt samvete.
    Du och barnen går först.

• BlondBimbo net
    TS! Vore roligt att höra vad du på grund av bristande ekonomi är tvungen att avstå ifrån just vad gäller julklappsköp? Min uppfattning är väl att mer än hälften av alla slantar som folket lägger på julklappar läggs på smörja och skit och totalt meningslösa prylar som egentligen ingen behöver.

Satsa på god mat och mysig samvaro med dina älskade tre barn så har ni mycket att minnas tillbaka på i framtiden.
  • Anonym (hån)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-12-05 04:34:05 följande:
    Ensamstående som inte har råd med julklappar

Jag är ensamstående och har svårt att få ihop det ekonomiskt varje månad. Nu ska det köpas julklappar till familj och släkt och mina egna tre barn och julmat mm. Jag ligger sömnlös om nätterna av huvudbry för hur jag ska ha råd.

Rika släktingar säger hånfullt att det bara är är spara varje mån men det är lätt att säga när man tjänar bra och är gift. Är det fler som kämpar och inte har råd med julen? Hur gör ni? 

Vilka jobbiga och elaka släktingar. Sluta genast att köpa julklappar till dem, både för att du inte har råd och för att de är elaka.

Sen prioriterar du dina barn, som är de enda du borde ha som ansvar att ge julklappar till. 

Jag har råd med julen men ger ändå bara julklappar till de allra närmaste (barn och partner). 
  • Cewinsmamma

Säg att du har koverterat till nån annan valfri religion och inte firar jul längre <3

• Anonym (C)

Appen vinted har jag handlat på till mina syskonbarn. Inte alls så dyrt och man kan hitta mycket fint 🙂 själv varit ensamstående så förstår hur det är 🤗

Svar på tråden Ensamstående som inte har råd med julklappar