• Anonym (O)

Omgivningens reaktioner vid stor åldersskillnad?

Jag har precis inlett en romantisk relation med en 25-årig man. Själv är jag 46. 🙈 Hur som helst, jag undrar lite över vad för mottagning man får räkna med att få från omgivningen när det uppdagas att man har så pass stor åldersskillnad i relationen. Vad har vi att förvänta oss? 

Jag har egentligen erfarenhet av stor åldersskillnad nedåt sedan innan, men aldrig så här mycket. Som mest 13 år, och då uteblev reaktionerna helt eftersom vi båda var vuxna och jag som person brukar tas som yngre så ingen reagerar då det inte syns särskilt. Men nu gäller det ändå en större åldersskillnad än så och jag tänker att fler kanske reagerar. Vad tror ni? 

• Svar på tråden Omgivningens reaktioner vid stor åldersskillnad?
  • Anonym (Nej tack)

Jag tycker att det är väldigt konstigt med så stor åldersskillnad. Helt ärligt. "Åldern är bara en siffra", men hade t ex min pappa eller mamma börjat dejta någon som var över 20 år yngre så hade jag starkt ifrågasatt det, och om det var någon extreeeemt mycket yngre så hade jag tagit avstånd från mamma eller pappa. Samma gäller övriga bekanta också :) 
    Varför vill en 25-åring vara med en 46-åring? Och varför vill en 46-åring vara med en 25-åring?  

• Anonym (M)
    Anonym (O) skrev 2024-12-05 14:03:16 följande:
    Omgivningens reaktioner vid stor åldersskillnad?

Jag har precis inlett en romantisk relation med en 25-årig man. Själv är jag 46. 🙈 Hur som helst, jag undrar lite över vad för mottagning man får räkna med att få från omgivningen när det uppdagas att man har så pass stor åldersskillnad i relationen. Vad har vi att förvänta oss? 

Jag har egentligen erfarenhet av stor åldersskillnad nedåt sedan innan, men aldrig så här mycket. Som mest 13 år, och då uteblev reaktionerna helt eftersom vi båda var vuxna och jag som person brukar tas som yngre så ingen reagerar då det inte syns särskilt. Men nu gäller det ändå en större åldersskillnad än så och jag tänker att fler kanske reagerar. Vad tror ni? 

Om folk är vana att du dejtar yngre så bryr de väl sig inte. Kanske att de tycker du byter partner ofta, och att åldersskillnaden är orsaken, men att du inte förstått det själv ännu. 
  • Anonym (Donna)

Jag har en son som är 25. Hade han börjat dejta en 46-årig kärring så hade jag gjort allt i min makt för att han skulle avsluta. Och då menar jag allt.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (R)

Jag tycker det är en ganska kraftig ååldersskillnad har svårt för det och tror många reagerar på sådana skillnader. Du kunde liksom vara hans mamma. Du Kanske faktiskt är i samma ålder som hans mamma är. Hade tyckt det var jobbigt ifall min son när han blir vuxen skaffade sig en partner som är lika gammal som jag. Hade fått panik. Hade känts lite äckligt. Samtidigt som en 25 åring absolutbär vuxen så är ju inte pedofili även om det kan kännas så. Tänker du framtid med honom? Du är 77 när han är lika gammal som du är nu. Men ja. Är man kär så vaf ska man säga?

• Anonym (19år)

Det skiljer 19 år mellan min och min man. Jag är 27 och han är 46. Vi väntar vårt tredje gemensamma barn. Vi bor i hus och är ett helt vanligt par (förutom ålderskillnaden om den nu är så onormal). 

Vi upplever aldrig några konstiga reaktioner från utomstående som vi träffar första gången. Och varför skulle vi bry oss om vad utomstående eller främlingar tycker om hur vi väljer att leva vårt liv? Om dom vill ha en åsikt så får dom väl snacka skit bakom ryggen, vilket dom förmodligen gör ändå. Vi är nöjda och glada! Mitt liv, mitt beslut. :) 

• Anonym (AB)

Det som är "socialt accepterat" är en yngre person som är (din ålder/2) + 8 år, dvs 8+(46/2) = 31 år. Det innebär att de flesta människor tycker att det skulle vara ok om du blev tillsammans med en 15 år yngre kille när du är 46. 21 års skillnad är inte socialt accepterat i ditt fall... de flesta kommer att tycka att det är "konstigt".

Fast... "ålder är bara en siffra" och "kärlek övervinner allt"... kanske att ni blir lyckliga ändå. Man behöver ju inte bry sig om vad andra tycker, och det finns säkert en del frigjorda personer som tycker att det är lite "coolt".

Min personliga åsikt är att man ska värna om kärlek om den är äkta och fin, och att då spelar ålder inte så stor roll. Själv skulle jag dock inte vilja vara tillsammans med någon som skulle kännas som en mamma eller dotter. Jag kan även tänka mig att det kan bli problem om han vill ha barn i framtiden, kanske om 10 år, eller när han är 60+ och du 80+ (jag tänker på sjukdom, krämpor och annat).

Om det enbart handlar om sex, och inte någon kärleksrelation, tror jag att många är mer öppna för stor åldersskillnad.

• Anonym (O)
    Anonym (M) skrev 2024-12-05 14:29:07 följande:
    Om folk är vana att du dejtar yngre så bryr de väl sig inte. Kanske att de tycker du byter partner ofta, och att åldersskillnaden är orsaken, men att du inte förstått det själv ännu. 
    Jag byter verkligen inte partner ofta, så detta är inget problem. Min fd var som sagt 13 år yngre och vi hängde trots allt ihop i 11 år. 
  • Anonym (Borderlina)

Har hört en del negativt från mamma och syrran. Stackars gubbe, han har precis samma personlighet som din pappa hade, du väljer det som är bekvämt och tryggt, han är alldeles för kär i dig, han ser bara att du är yngre och snygg och förstår inte att du är rutten inuti stackars gubbe, han är alldeles för bra för dig, du har lindat honom kring lillfingret, du har knullat sönder hans hjärna osv osv.

de bägge vet exakt vad de skall säga/skriva för att såra mig.

• Anonym (R)
    Anonym (Donna) skrev 2024-12-05 14:35:34 följande:

Jag har en son som är 25. Hade han börjat dejta en 46-årig kärring så hade jag gjort allt i min makt för att han skulle avsluta. Och då menar jag allt.

Samma här. Min son är liten men bara tanken får mig att rysa.
Svar på tråden Omgivningens reaktioner vid stor åldersskillnad?