• Anonym (Anastasia)

Tre pepparkaksgubbar är en rasistisk julsång

Kinapuffar bytte namn men man klär fortfarande ut barnen till pepparkaksgubbar och sjunger julsången Tre pepparkaksgubbar. För mig och mitt barn som är mörkhyad känns det rasistiskt. Som om man gör narr av oss mörkhyade. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Tre pepparkaksgubbar är en rasistisk julsång
  • Anonym (-)

Tror inte att ordet "pepparkaksgubbe" använts som okvädningsord mot mörkhyade på samma flitiga sätt som chokladbollens ursprungliga namn så nej, det finns inte samma negativa konnotationer i jämförelse.

Det är inte ett rasistiskt ord eller en rasistisk handling att klä ut sig till pepparkaka. Folk ser det för vad det är - ett julbetonat bakverk. 

• Anonym (AB)
    Anonym (Anastasia) skrev 2024-12-06 13:33:28 följande:

Kinapuffar bytte namn men man klär fortfarande ut barnen till pepparkaksgubbar och sjunger julsången Tre pepparkaksgubbar. För mig och mitt barn som är mörkhyad känns det rasistiskt. Som om man gör narr av oss mörkhyade. Vad tycker ni?

Tråkigt att du känner så. Jag tror knappt att det finns någon som är född och uppvuxen i Sverige som gör sådana kopplingar mellan pepparkakor och mörkhyade.
  • Anonym (K)

Är mörk själv men har aldrig gjort den kopplingen. Vet att det finns korkade personer som gör rasistiska kopplingar men bara för det finns inget rasistiskt med sången. Jag tycker den är charmig.

• Anonym (Tina)

Tycker inte det är rasistiskt alls. Tänk om folk kunde sluta att vara så lättkränkta i det här landet. Som vit känner jag mig inte kränkt ett dugg för att det heter vitlök.

• Anonym (Anastasia)
    Anonym (-) skrev 2024-12-06 13:39:49 följande:

Tror inte att ordet "pepparkaksgubbe" använts som okvädningsord mot mörkhyade på samma flitiga sätt som chokladbollens ursprungliga namn så nej, det finns inte samma negativa konnotationer i jämförelse.

Det är inte ett rasistiskt ord eller en rasistisk handling att klä ut sig till pepparkaka. Folk ser det för vad det är - ett julbetonat bakverk. 

Men det är annat m chokladbollar eftersom det tidigare ordet som användes var ett skällsord. Ta ex godiset som hette Kinapuffar som man tog bort enbart pga bilden på kinesen och pga namnet. Det är samma sak som med pepparkaksgubbar 
  • Anonym (K)
    Anonym (Anastasia) skrev 2024-12-06 14:00:14 följande:
    Men det är annat m chokladbollar eftersom det tidigare ordet som användes var ett skällsord. Ta ex godiset som hette Kinapuffar som man tog bort enbart pga bilden på kinesen och pga namnet. Det är samma sak som med pepparkaksgubbar 
    Ganska uppenbart nu att tråden är startad för att provocera. Suck.
  • Anonym (Mörk)

Det är väl egentligen så att du inte alls är nörkhyad utan bara vill sprida lite skit i rasismdebaten?
    Och så är det ju fredag dessutom.
  • Anonym (-)
    Anonym (Anastasia) skrev 2024-12-06 14:00:14 följande:
    Ja, n-ordet är ett skällsord och tillverkarna av kinapuffen använde en nidbild av kinesiska människor i sin logga.

På vilket sätt kan pepparkakor knytas till mörkhyade personer? I sången så är det tydligt att dessa kakgubbar kommer från ett pepparkaksland, alltså ett fiktivt ställe som har noll och intet att göra med mörkhyade personer i verkliga livet. 
  • Anonym (Mörk)
    Anonym (Mörk) skrev 2024-12-06 14:04:33 följande:
    Det är väl egentligen så att du inte alls är nörkhyad utan bara vill sprida lite skit i rasismdebaten?
    Och så är det ju fredag dessutom.
    *debatten 
  • Raggartjejen

Om vi svenskar är så rasistiska - varför bor ni här då?
Svar på tråden Tre pepparkaksgubbar är en rasistisk julsång