• Anonym (Uppbrott)

Någon som gått tillbaka till våldsam relation efter placering

I ett försök att söka hjälp till familjen då konflikter eskalerat och min partner tagit tag i mig flertalet gånger, i kombination med att han hotar och kränker mig när han är arg tog jag kontakt med socialtjänsten och berättade.
    Då det finns ett barn i familjen flyttade de på oss och satte hos på ett boende som skulle fungera som skydd.

Jag har hela tiden känt att jag inte är redo att lämna relationen förrän vi försökt hjälp som par och på individnivå.

Jag fick som krav att "avsluta relationen " och skaffa eget boende, 
    Jag har skaffat eget boende men könnner att jag inte kommer kunna lämna honom.

Vi kommer inte bo tillsammans igen.
    Någok som fått hjälp av myndigheterna pch kunnat fortsätta leva i hop  ?

Hur gick det? 
    Och om hand beteende upphör, kan de tvinga mig att inte träffa honom då?

Med tvinga menar jag att de omhändertas barnen på gamla händelser/förebyggande? 

• Svar på tråden Någon som gått tillbaka till våldsam relation efter placering
  • Anonym (Countess of Polignac)

Jag antar att de kan omhänderta dina barn om de ser att du inte klarar av att skydda barnet från din våldsamma relation.

De bygger väl sina beslut på både dåtid och nutid.

Varför tror du att han skulle ha förändrats? Varför sökte ni inte hjälp förut? 

Hur tror du att det är positivt för ditt barn att gå tillbaka till honom?

• Anonym (g)

De lär ta barnet ifrån dig pga den uppenbara omsorgsbristen. Normala par som bråkar mycket kan få hjälp av terapi, inte par där socialtjänsten behöver rycka in och betala skyddat boende. Ha så kul utan ditt barn när du väljer en våldsam man.

• Anonym
    Anonym (Uppbrott) skrev 2024-12-06 14:58:24 följande:
    Någon som gått tillbaka till våldsam relation efter placering

I ett försök att söka hjälp till familjen då konflikter eskalerat och min partner tagit tag i mig flertalet gånger, i kombination med att han hotar och kränker mig när han är arg tog jag kontakt med socialtjänsten och berättade.
    Då det finns ett barn i familjen flyttade de på oss och satte hos på ett boende som skulle fungera som skydd.

Jag har hela tiden känt att jag inte är redo att lämna relationen förrän vi försökt hjälp som par och på individnivå.

Jag fick som krav att "avsluta relationen " och skaffa eget boende, 
    Jag har skaffat eget boende men könnner att jag inte kommer kunna lämna honom.

Vi kommer inte bo tillsammans igen.
    Någok som fått hjälp av myndigheterna pch kunnat fortsätta leva i hop  ?

Hur gick det? 
    Och om hand beteende upphör, kan de tvinga mig att inte träffa honom då?

Med tvinga menar jag att de omhändertas barnen på gamla händelser/förebyggande? 

Håhåjaja,  involvera soc frivilligt?
    Tja, då får man bara skylla sig själv. 
  • Anonym (Uppbrott)

Jag tånker att människor kan förändras.
    Personer med missbruk eller annat socialt nedbrytande beteende får ju hjälp / stöd från socialtjänst.
    S
    Och i med de erbjuder behandling för våldsutövare måste ju deras grundinställning vara att det går att förändras?

• Anonym (g)

Ja och han gick genast till terapisoffan eller ringde en lämplig linje för stöd för sin ilska första gången han gick över gränsen va?

• Anonym (Uppbrott)
    Anonym (g) skrev 2024-12-06 16:48:11 följande:

Ja och han gick genast till terapisoffan eller ringde en lämplig linje för stöd för sin ilska första gången han gick över gränsen va?

Ja han tog kontakt med en behandlare ganska omgående han gått över gränsen 
    .
  • Tom Araya

Jag tycker du tänker helt fel.

Du kommer inte att kunna förändra den här mannen.

Kanske kan det bli bättre med terapi, men det tar tid och under den tiden kommer tryggheten att saknas i ert hem.

Ta inte den viktiga tiden ifrån ditt barn, det ger sår för livet.
    Ta tillvara ditt och ditt barn liv och lämna hans problem till någon annan att lösa.

• Anonym (J)

Jag förstår hur du tänker men här måste du nog tänka på barnen i första hand. Glöm inte att du visar dem hur kärlek ska vara. Du lägger grund för deras syn på det i framtiden. Kanske kommer de också acceptera dåligt beteende om du gör det. Du visar ju dem vad som är ok och inte.

• Anonym (J)

Tänk framåt och på konsekvenserna, inte bara just nu. 

• Anonym (Toker)

Min tjej kom tillbaka en gång efter att hon fått skyddat boende. Tog ett par veckor sen så kom polisen igen. Riktade pistoler mot mig. Sen tog de med henne till ett nytt skyddat boende. Sedan dess har jag inte sett henne.

Efter första gången så var tröskeln för att ringa polisen igen lägre.

Vad är det ni bråkar om som gör honom så arg då? För jag antar att han inte blir arg på att han tycker att du är snäll och följsam? Något bråkar ni om?

• Anonym (Q)

Det är inte värt det. Inte så länge du har barn som bor hemma i alla fall, för det kommer att flaggas rött på alla instanser och du kommer att riskera att ditt barn får leva i familjehem (eller värre) och det ÄR traumatiserande även när allt fungerar perfekt.

Om du verkligen inte är färdig med den här mannen, så vänta i alla fall tills barnet är myndigt. Är det menat att det ska vara ni så är det värt att vänta. Ditt första ansvar är till ert barn - och det är också en akt av kärlek till pappan att sätta barnet i första rummet, när pappan själv inte klarar av det.

Steg du kan ta här och nu för att få din bästa framtid är att skapa ett tryggt och stabilt hem för dig och barnet. Ge dig fan på att det här ska vara en barndom full av kärlek, skratt och fina minnen. Gå i terapi för att bli en hel och stark människa och bearbeta det du har gått igenom. Främst för din egen skull, men givetvis också för ditt barn och, om du och mannen kanske ska ha en chans i framtiden, även för hans skull.

• Anonym (S)
    Anonym (Uppbrott) skrev 2024-12-06 15:49:05 följande:

Jag tånker att människor kan förändras.
    Personer med missbruk eller annat socialt nedbrytande beteende får ju hjälp / stöd från socialtjänst.
    S
    Och i med de erbjuder behandling för våldsutövare måste ju deras grundinställning vara att det går att förändras?

Förändring kräver insikt, vilja, lång tid och hårt arbete.

Jag tror att ni båda behöver jobba med er själva på varsitt håll. Eventuellt att ni kan hitta tillbaka till varandra någon gång i framtiden, men inte än på några år.

Går du tillbaka till honom nu så kommer ni sannolikt att falla tillbaka i gamla hjulspår väldigt fort.
  • Anonym (Hej)

Jodå mitt ex fick jag också i terapi för sitt våldsamma beteende. Slängde mig i golvet ett par gånger och brukade också hota och kränka mig för allt möjligt. 
    Han ljög i terapin och absolut inget blev bättre. Jag lämnade. 
    Nu är han i en ny relation och har hört att han förändrats, så visst händer det! Nu verkar han slå med knytnäve också, så det har absolut blivit annorlunda. 
    Lova mig en sak? Gå i terapi innan du bestämmer dig för att fortsätta med denna man. Och läs på om traumabonding. Det är det minsta du kan göra för ditt barn. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Någon som gått tillbaka till våldsam relation efter placering