• Anonym (Räcker inte till)

Snälla peppa mig

Min man har varit sjukskriven i över ett år för ryggproblem och även opererats. I samband detta har mina äldre föräldrar behövt extremt mycket hjälp. Jobbet har varit extremt mycket att göra på oxå. Idag brast det hos mig och jag klagade på att han inte gör något hemma längre. Ok vet att han har det jobbigt men jag sliter.
    Han plockar diskmaskinen och lagar mat oftast idag eller ivarjefall till hälften. Även det skötte jag innan. Jag handlar tvättar handlar för mina föräldrar kör dem till läkaren om jag kan annars blir det sjuktaxi. Försöker sköta tomten eftersom han inte kan med ryggen.  Jobbet är mycket på mer än 100%.  Jag behöver säga till om det är något som behöver göras som jag inte kan. Han ser inte och tar inte initiativ. Jag blev totalt sågad av honom det är jag som har fel. Ja vet att han har ont men hur mycket orkar jag 
  • Svar på tråden Snälla peppa mig
  • Anonym (Jobbigt)

Låter som du har det tufft. Säger inte att alla män är så men upplever att många inte ser saker som vi kvinnor. Man måste säga vissa saker. Men ta det med honom. Gör upp en plan på vad han kan göra som inte belastar ryggen och det får han ta och göra helt enkelt. Som du säger, laga mat, diskmaskin, plocka undan. Ok dammsuga kan nog vara jobbigt för ryggen men tvätta lite kan väl inte vara så farligt? Stå och hänga upp lite tvätt? Köra bil ta med en dramat och handla? Belastar inte ryggen? Skriv lite punkter på en tavla på saker som behöver göras medan du jobbar och han är hemma? Vet inte hur allvarligt hans skada är men ja. Förstår du blivit trött.

• Dexter dot com

Sätt er ner och diskutera fram vad som är rimligt att han gör med tanke på sin rygg, vad ni kan leja bort, om du kan gå ner i tid en period, om dina föräldrar kan få hemtjänst osv.

• Anonym (Svärfar)

Jag har en svärson som är över 40 år. Han är totalt oduglig på att se vad som behöver göras. Han har svårt att prioritera vettigt också.  De har två småbarn. Dottern var nära att gå in i väggen till slut.
    Men så gjorde de upp ett sorts schema över vem som ska göra vad och när. Det skapade struktur för honom, vilket var vad som behövdes. Numer är det betydligt mer harmoni i deras familj. 

• Anonym (Räcker inte till)

Tack ja vi behöver nog sätta oss ner och strukturera. Blir jobbigt bara att jag är  den som driver hela tiden men annars händer ju inget. Ibland känns det som jag inte orkar vara den starka längre utan behöver krascha. Men bara att ta sig i kragen och lösa som vanligt ingen annan gör. Jag vill ha någon att luta mig mot någon gång 🙄

• Anonym (Inte hållbart i längden)
    Anonym (Räcker inte till) skrev 2024-12-08 20:41:41 följande:

Tack ja vi behöver nog sätta oss ner och strukturera. Blir jobbigt bara att jag är  den som driver hela tiden men annars händer ju inget. Ibland känns det som jag inte orkar vara den starka längre utan behöver krascha. Men bara att ta sig i kragen och lösa som vanligt ingen annan gör. Jag vill ha någon att luta mig mot någon gång 🙄

Förstår verkligen att det är tufft för dig. Jag hade aldrig mäktat med det som du beskriver. Att allt hänger på dig hela tiden.. till och med att styra upp det som inte funkar. Vill bara säga att du är såå duktig som kämpar varje dag! Men detta är ju inte hållbart i längden..
  • Anonym (GirlyGirl)

Det enda du kan göra är att berätta just det. Jag sliter, hjälp mig. 
    Krävs det ett schema över vad som ska göras, skapa det. Det måste hända något för att förändring ska ske. Även om det innebär att du måste starta det. 

Det kan ju bara bli bättre! 
    Och försök att underlätta din vardag. Kan du handla på nätet? Kan han hämta upp grejer? Säg att han ska sköta tvätten och middag? Ja bara sätt upp raka regler. Var rakt. Säg jag behöver det här, annars får det va. 
    Ibland måste man ha de tuffa samtalen. 

Och så länge du löser allt så kommer han bara sitta där. Så sluta med det. 

• issak

i hope you go through it and everything works out,

i would say life is hard, and sometimes things happens that makes us struggle, but guess what its always going to be this way, bit don't give up on life, it has a positive and negative things in it, im not going to say in a miracle you won't have problems in life, everyone has problems, the way you work through those problem, defines who you are today.

be positive about your situation and thank god its only a back pain that would go away with treatments, and stand with the person that loves you the same way he stood with you when you needed him, and regarding parents, thank your parents for everything they sacrificed in their life to get you where you are today, try to get help from close friends? instead of doing all the santa thing alone do a group of people where someone can be santa, if you live around uppsala i can come be santa for the kids, i Don't  mind helping out.

live this life knowing that the people you love are next to you, and you are not alone, be happy and merry Christmas to you and to your loved ones.

Svar på tråden Snälla peppa mig