• Anonym (Adhd)

Dömande kommentarer om att vara en dålig förälder

Mitt äldsta barn är 3 år och är väldigt hyper. Jag och barnets pappa har båda två ADHD och det enda sättet att få vårt barn att fungera normalt är att se till att barnet har vettiga aktiviteter. Att vi tar med den stora på saker som jag vet att barnet kommer att lyckas med. Det ska vara begripligt och kännas kul. Det kan handla om att måla, gå och titta på djur eller cykla. Ibland hamnar vi på lekplatser med för många barn, mitt barn går bara fram och puttar och tar alla andra barns leksaker/cyklar eller liknande. Då bryter vi och gör något som funkar. Mitt barn får det bättre i mindre sammanhang och ibland kan mitt barn exempelvis börja kasta Sten mot bilar, det är då det roligaste som finns och det enda sättet att få detta beteende att upphöra är att bryta aktiviteten och göra något annat. 

Jag har försökt förklara detta för folk i min omgivning, även professionella som uttrycker att barn även behöver få ha det tråkigt ibland?. Jag förstår inte kommentaren och kan i mina mörkaste stunder fundera på om folk som lägger en sådan kommentar är lite dum i huvudet. För om mitt barn puttar andra barn, sliter ifrån dom deras cyklar och liknande då är det dumt av mig att jag bryter en sådan aktivitet som mitt barn inte klarar av alls för att mitt barn ska lära sig att ha tråkigt. 

I miljöer som funkar för mitt barn som existerar inte detta beteende. Inte heller när det finns Max 5 barn. Är det 16 barn eller så blir det kaos. 

Jag vet inte vad som skulle vara positivt med att låta barnet få stå och kasta sten på bilar. Att kalla detta för att ha tråkigt känns som ett hån? Hur kan man ens säga en sådan sak? 

• Svar på tråden Dömande kommentarer om att vara en dålig förälder
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Adhd)
    Anonym (Haha) skrev 2024-12-08 13:56:47 följande:

Dina hitte på trådar blir ju inte mer trovärdiga bara för att du skriver mycket text. 

Det är inte en påhittad tråd. Tar illa vid mig med den här typen av kommentar. Jag har inte heller skrivit att barnet har ADHD. Just nu fortsatt för liten. Men eftersom både har och pappan har adhd så är det inte helt osannolikt att får äldsta har det heller? 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Adhd)
    Anonym (Haha) skrev 2024-12-08 14:08:05 följande:
    Samma formuleringar och ordval i varje tråd. Så genomskinligt haha 
    Du behöver hjälp.
    Vad pratar du om? Gör en egen tråd. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Adhd)
    Anonym (Haha) skrev 2024-12-08 14:23:44 följande:
    Sluta spela dum. Du behöver söka hjälp för ditt psykiska mående för det är verkligen inte normalt att sitta på ett forum 24/7 och hitta på trådar och utge sig för att vara någon annan och skriva pinsamma saker om den personen. 
    Du förväxlar mig med någon annan. Förstör inte min tråd mer nu 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (s)

Snacka om rejäla missförstånd. Ingen säger att barnet ska kasta sten på bilar. Barn ska övas i att ha tråkigt ja men en 3 åring förväntas inte kunna speciellt mycket alls

• Anonym (Adhd)
    Anonym (s) skrev 2024-12-08 15:24:10 följande:

Snacka om rejäla missförstånd. Ingen säger att barnet ska kasta sten på bilar. Barn ska övas i att ha tråkigt ja men en 3 åring förväntas inte kunna speciellt mycket alls

Men jag säger ju att jag behöver göra saker med mitt barn för att få vardagen att fungera. När mitt barn låst sig och kastar sten och jag därför bryter så har folk sagt att jag måste låta barnet ha tråkigt. Då undrar jag vad personen menar? 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Dömande kommentarer om att vara en dålig förälder