• Pumpafrö

Missfall? Behöver råd!

Fick för en och en halv vecka sedan ett positivt graviditetstest. Igår (i vecka 4+5) fick jag dock kraftig mensliknande kramp och någon timme senare kom det lite ljusrosa blod. Under hela gårdagen fortsatte blödningen och varierade mellan ljusrosa till klarrött, framåt kvällen blev det åt det brunare hållet. Smärtan fortsatte också men mer åt det molande hållet. Det som förvirrar mig dock är att blödningen varit väldigt sparsam, det har aldrig varit mer än att det kommit på pappret vid toalettbesök. Det har inte heller varit några klumpar. Idag har jag samma, lätt molande smärta och brun flytning/blödning men som återigen är väldigt sparsamma och utan klumpar.

Jag misstänker att det är ett missfall men varför blöder jag inte mer? Kommer det komma igång senare eller vad händer? bör jag kolla upp det eller kommer kroppen sköta det själv? 

tack på förhand! 

• Svar på tråden Missfall? Behöver råd!
  • Anonym (S)

Håller tummarna att det inte är ett missfall, hur ser strecken ut på graviditetstest om du skulle testa nu? Blir dom svagare så kan man ana ett missfall, det är också vanligt att blöda lätt under första veckorna i en graviditet.

Jag fick ett missfall förra månaden och det var riktigt mycket blod som kom med klumpar och allt. Blödde igenom en binda på någon timme.

• Fjellmyran

Mitt missfall startade med rosa flytningar som sen övergick i kraftig blödning och kraftig mensvärkssmärta. Om du inte blöder mer och fortfarande har starka graviditetstest så tror jag du kan vara hoppfull 😊 Mina tester blev svagare och efter blödningen var dom negativa. 

• Anonym (Behöver inte blöda mycket)

Mär jag haft missfall har jag haft färgade flytningar i flera dagar först och sedan lätt blödning. Först efter någon vecka har det blivit en kraftigare blödning. Har haft flera missfall då jag inte blödit mer än vanlig mens, även om det hållit i sig längre. 

• Sinik

Hej, jag är i samma situation, men jag har blött i en vecka nu. Också ganska sparsamt, i söndags dock ungefär som en mens (efter träning). Idag (tisdag) betydligt mindre, ungefär som en femkrona på några timmar. Jag var hos gyn i går och då tyckte läkaren att han såg hjärtslag, men det var inte helt säkert så jag ska dit igen på fredag. 

Har läst på en massa och blödningar i tidig graviditet är jättevanligt. Det behöver inte betyda att något är fel, även om det kan vara det. Det kan bero på bland annat:

- sköra slemhinnor/livmodertapp
    - hematom i livmodern (som ett blåmärke med gammalt blod som läcker ut)
    - missfall
    - implantationsblödning
    - utomkveds
    - föreliggande moderkaka

Vad det är i just ditt fall är jättesvårt att veta. Jag skulle ta kontakt med gyn eller barnmorska och be att de kollar med ultraljud eller hcg. Du borde kunna få en tid inom någon/några dagar. Eftersom du är så tidigt i graviditeten kan det dock vara svårt att se något. 

Har man en blödning är det dock fullt legitimt att man är orolig och vill ha en koll. Jag skulle dock inte åka till gynakuten om det inte är så att du får mer ont. Då skulle jag söka akut (föra att utesluta utomkveds, det är väldigt farligt.)

Lycka till, hoppas det går bra! Skriv gärna här och berätta hur det går.

• Pumpafrö

Hej igen!

Jag har tagit test idag och det är tyvärr svagare än i Söndags (då allt började) så det är troligtvis ett missfall. Jag tycker dock rfsu graviditetstester är lite svårtolkade, saknas oftast färg på vissa delar av testet vilket gör det svårare att tolka hur starkt det är? .. Men oavsett är det svagare! 

Jag blöder fortfarande sparsamt utan klumpar. Jag ringde gyn idag då jag haft ökad smärta under natten och dom gav mig inte så mycket mer svar än att man inte behöver blöda så mycket vid missfall och att jag skulle ta ett nytt graviditetstest om 4-6 veckor. Jag nämnde att jag var orolig för utomkveds, men enligt henne sker det oftast inte såhär tidigt?

Jag antar att jag får vänta in en eventuellt större blödning, det är bara så drygt att det är så långdraget och speciellt eftersom det gör ont. Just nu är smärtan ändå hanterbar med Alvedon men det känns jobbigt att den finns där och speciellt när man inte vet hur länge det kommer hålla i sig. Vill bara gå vidare från det här nu så man kan börja försöka på nytt!

Tack för era svar, känns skönt att få bolla lite tankar! :)

• Pumpafrö
    Anonym (Behöver inte blöda mycket) skrev 2024-12-10 12:01:59 följande:

Mär jag haft missfall har jag haft färgade flytningar i flera dagar först och sedan lätt blödning. Först efter någon vecka har det blivit en kraftigare blödning. Har haft flera missfall då jag inte blödit mer än vanlig mens, även om det hållit i sig längre. 

Hur var det med smärtan för dig? Hade du smärtor under hela tiden eller kom dom i samband med den större blödningen eller slapp du dom helt?
  • Pumpafrö
    Sinik skrev 2024-12-13 11:03:09 följande:

Hej, hur har det gått för dig TS?

Hej!

Nu är jag säker på att det är ett missfall. Graviditetstesten har börjat bli tydligt svagare och under onsdagen började jag blöda som en mens, och så har det fortsatt sedan dess. Smärtan har i och med att jag börjat blöda släppt vilket är skönt. Idag (lördag) har det även börjat komma klumpar.

Det är såklart jättetråkigt att det blivit i ett missfall och nu när det börjat komma klumpar blir man ju påmind om vad det faktiskt hade kunnat vara. Men för min del känns det samtidigt skönt att kroppen äntligen börjat förstå vad den ska göra, så man slipper ovissheten som varit och att man kan börja försöka gå vidare. 

Hur har det gått för dig? ❤️

• Sinik

Hej, vad tråkigt att höra att det blev missfall. Det är alltid tungt, när man väl har fått pluss börjar man ju ställa in sig på att få barn och det är en sorg att det inte blir så. 

Det har inte gått så bra för mig tyvärr. Jag var på VUL i fredags och då hade embryot bara växt 2 mm på en vecka, vilket är alldeles för lite och det syntes inga tydliga hjärtslag. Läkaren skrev att det troligen var MA i journalen men vi bestämde att vi skulle göra nytt VUlL om en veckaför att få ett helt 100-procentigt resultat. Jag ville inte ta cytotec om det inte var helt 100 att det int levde. 

Jag har blött ganska rejält senaste dagarna med mensliknande smärta så jag är typ 98 provent inställd på missfall. 

Jag känner igen känslan av att vilja få kroppen att fatta och komma igång Just nu vill jag bara blöda ut allt och börja kunna leva som vanligt. 

Jag hoppas att det går bättre för dig nästa gång! 

Själv har jag en ålder där det inte är självklart att jag kan bli gravid igen, så vi får se om det här var sista gången. Å andra sidan har jag tre vackra, friska barn redan. Så jag ska inte vara girig. 

Varmt lycka till med allt och kram! 

Svar på tråden Missfall? Behöver råd!