• Snuttefilten

absolut torr och ammning???

Har alltid behövt använda absolut torr under armarna. Har hållt upp under graviditet och ammning. Undrar nu om jag kan använda det även om jag ammar?
    Eller tror ni alkoholen i produkten kan gå ut i blodet och därefter i mjölken?

• Svar på tråden absolut torr och ammning???
  • JosefinU

Nej nej!! Du kan lugnt använda alkohol under armarna!! Det är väl vanlig deo du pratar om va? Alkohol kan inte gå in genom huden.

• Fyra

Nej, men det är inte så gott för din bebis att ligga och lukta på.

• JosefinU

Fyra, menar du lukta på alkoholen? Nej parfymen va? Alkoholen dunstar fort, så den behöver bebisen inte lukta på nånting. Däremot parfymen, om den nu innehåller det, känner inte till just den deon.

• JosefinU

Ja jag misstänkte det!

• jennan

Jag är faktist inte så säker på att du kan det. Det är ju ganska så starkt. Läs på förpackningen det borde stå där.

• JosefinU

jennen, jag är kemist och jag kan säga att alkoholen INTE går genom huden. Då skulle vi gå genom labbet och vara rätt påverkade då och då. Den kan däremot inandas och komma in i blodet på mamma och barn den vägen. Men låter man den torka först, vilket det gör rätt fort, dvs alkoholen dunstar fort. Då finns det sedan ingen alkohol kvar. Så slipper barnet lukten. Om man ändå inte tror på mig så kan man välja en deo utan alkohol. De flesta är utan alkohol nu för tiden.

Däremot ska man vara försiktig med starka dofter i deo, parfym, tvättmedel etc, ur allergisynpunkt. Men exakt hur och vilken verkan det har är väl inte 100% klarlagt ännu.

Svar på tråden absolut torr och ammning???