• Anonym (Nystar)

Äter jag för lite salt/jod?

Jag försöker nysta i alla trådar för att förstå mig själv och mitt mående, som väl aldrig varit riktigt bra, och senaste 10 eller så åren bara blivit sämre. Någon hjälp från vården får jag inte och har bara allt svårare att be om hjälp ifrån, pga detsamma.

Just nu har jag grävt ner mig i att läsa vad jag kan hitta om sköldkörtelproblem. Listan de har över symptom på hypo på sköldkörtelförbundets hemsida stämmer verkligen 100%, jag prickar varenda listade symptom, förutom då att jag inte är/försöker bli gravid så jag vet inte om de symptomen stämmer, och de som verkligen kräver test hos vc.

När jag läste runt på sidan såg jag lite om salt/jod, och började fundera på mitt saötintag, vilket är väldigt litet. Jag tycker att det mesta är salt helt utan att tillsätta något. Jag har nästan aldrig salt i eller på maten jag äter, utöver det som eventuellt redan finns i typ buljong, soja, smör.

Hur lite salt är för lite egentligen? 

• Svar på tråden Äter jag för lite salt/jod?
  • mammatill6

Beror ju på hur ofta du äter mat med soya, buljong. Men geneller är det inte mycket salt vi behöver. Men menar du att du inte saltar om du steker kött/kyckling? Du saltar inte pastavattnet/riset?
    Men vad det gäller sköldkörteln är det ju lätt att ta prover på vc. Förstår inte vad du menar med graviditet?
    samma med salt, det är ju lätt att kolla.

• Anonym (Nystar)
    mammatill6 skrev 2024-12-11 04:36:05 följande:

Beror ju på hur ofta du äter mat med soya, buljong. Men geneller är det inte mycket salt vi behöver. Men menar du att du inte saltar om du steker kött/kyckling? Du saltar inte pastavattnet/riset?
    Men vad det gäller sköldkörteln är det ju lätt att ta prover på vc. Förstår inte vad du menar med graviditet?
    samma med salt, det är ju lätt att kolla.

Det blir inte så ofta jag äter saker med soya eller buljong. Någon gång i veckan. Men alla jag känner använder ju både till exempel en buljongtärning och salt när de gör Köttfärssås. När jag steker kött/kyckling kryddar jag med någon av Santa Marias ktyddkvarnar, de är det salt i, men jag tar inget extra. Jag saltar pastavatten, men inte ris eller potatis.

Det ang graviditet var bara att de sakerna finns med på listan över symptom, och är det enda som jag inte vet om det stämmer in. 

Mitt vc avfärdade mina funderingar och lät mig inte ta prover på sköldkörteln. Jag har bett om det två gånger förut men då var det bara en förflugen tanke från mig, jag var inte särskilt påläst. Det är jag inte nu heller men jag har börjat läsa mer. Jag kan inte direkt byta vc heller då det är långt till nästa. 
  • Anonym (J)

Haft samma problem. Har haft ångest i massa år. Och nu senare fått problem med sköldkörteln. 

Min senaste läkare märkte att jag hade ångest enbart när jag var trött. Han trodde att jag hade trötta binurar. Vilket då drar igång stress i kroppen och därmed kommer ångesten. 

Jag som bara tidigare fått höra att fått höra att det har varit psykiskt har ju då kört på Ännu mer. Vilket gjort mig sämre. 

Jag var Aldrig törstig (rubbad saltbalans). Blev uppmanad att äta mer salt av honom. Typ jordnötter. Fick sedan kortison. Det hjälpte.

Nu tar jag det lugnt och lyssnar på kroppen och min ångest är borta. 

• Anonym (J)

Men han grattade verkligen ner sig i mina problem fullständigt. Ingen annan har någonsin gjort det 

• Anonym (Majken)

Köp salt med jod och salta maten lite extra, eller börja salta öht om du nu aldrig saltar annars. Tycker du att det smakar för mycket salt så ha på citron eller vinäger, syra dämpar sälta. 

Jag fick i mig för lite salt under en period, samtidigt som jag hade dålig matlust överlag, och fick tips av en dietist att satsa på enkla mellanmål med salt. T.ex några skivor rökt kalkon, oliver, eller att dunka ner en halv tesked salt (salt med jod) och blanda ut i ett glas vatten och svepa på morgonen. 

Allt annat bör du gå till VC och kolla upp. Det kan bli galet när man diagnosticerar sig själv på internet. Det kan ju vara något annat som är galet för dig som du behöver hjälp med. Så innan du bestämmer dig mentalt för att det är just sköldkörteln så boka tid på VC och be dom göra en kontroll, var öppen för att det kan vara något annat som orsakar dina problem. 
    Känner du att du inte blir bemött bra så överdriv dina problem lite, eller var extremt tydlig med dina besvär. Jag har flera vänner som har en tendens att spela ner sina problem när dom får läkartid (oklart varför, kanske inte vill "vara till besvär") och sen blir besvikna på att dom inte fått den hjälp dom anser sig behövt. 

Att få i sig för lite salt kan ge en mängd olika symptom, exempelvis trötthet, huvudvärk, yrsel/illamående, att man får muskelkramper och har man farligt låg natriumnivå i blodet kan man bli förvirrad, få värre kramper och bli muskelsvag. 
    Be om att få svart på vitt på en vårdcentral om du äter för lite eller lagom med salt :) Människokroppen behöver salt för att fungera. Det är farligt att äta för mycket men även dåligt att få i sig för lite.

• Anonym (Anna)

Du kan testa om duhar för lite jod. Köp flytande jod, typ povidone, och droppa i armvecket. Om det försvinner inom några timmar har du jodbrist. Googla Dr Eric Berg och iodine, han har en mer utförlig video på hur man gör.

• Anonym (Nystar)
    Anonym (J) skrev 2024-12-11 18:34:08 följande:

Haft samma problem. Har haft ångest i massa år. Och nu senare fått problem med sköldkörteln. 

Min senaste läkare märkte att jag hade ångest enbart när jag var trött. Han trodde att jag hade trötta binurar. Vilket då drar igång stress i kroppen och därmed kommer ångesten. 

Jag som bara tidigare fått höra att fått höra att det har varit psykiskt har ju då kört på Ännu mer. Vilket gjort mig sämre. 

Jag var Aldrig törstig (rubbad saltbalans). Blev uppmanad att äta mer salt av honom. Typ jordnötter. Fick sedan kortison. Det hjälpte.

Nu tar jag det lugnt och lyssnar på kroppen och min ångest är borta. 

Tack för att du delade med dig. Jag har också fått höra att tröttheten/nedstämdheten mm sånt är bara psykiskt, och därför sitter även resten i huvudet. 
  • Anonym (Nystar)
    Anonym (Majken) skrev 2024-12-11 19:07:24 följande:

Köp salt med jod och salta maten lite extra, eller börja salta öht om du nu aldrig saltar annars. Tycker du att det smakar för mycket salt så ha på citron eller vinäger, syra dämpar sälta. 

Jag fick i mig för lite salt under en period, samtidigt som jag hade dålig matlust överlag, och fick tips av en dietist att satsa på enkla mellanmål med salt. T.ex några skivor rökt kalkon, oliver, eller att dunka ner en halv tesked salt (salt med jod) och blanda ut i ett glas vatten och svepa på morgonen. 

Allt annat bör du gå till VC och kolla upp. Det kan bli galet när man diagnosticerar sig själv på internet. Det kan ju vara något annat som är galet för dig som du behöver hjälp med. Så innan du bestämmer dig mentalt för att det är just sköldkörteln så boka tid på VC och be dom göra en kontroll, var öppen för att det kan vara något annat som orsakar dina problem. 
    Känner du att du inte blir bemött bra så överdriv dina problem lite, eller var extremt tydlig med dina besvär. Jag har flera vänner som har en tendens att spela ner sina problem när dom får läkartid (oklart varför, kanske inte vill "vara till besvär") och sen blir besvikna på att dom inte fått den hjälp dom anser sig behövt. 

Att få i sig för lite salt kan ge en mängd olika symptom, exempelvis trötthet, huvudvärk, yrsel/illamående, att man får muskelkramper och har man farligt låg natriumnivå i blodet kan man bli förvirrad, få värre kramper och bli muskelsvag. 
    Be om att få svart på vitt på en vårdcentral om du äter för lite eller lagom med salt :) Människokroppen behöver salt för att fungera. Det är farligt att äta för mycket men även dåligt att få i sig för lite.

Jag kan tycka att en citron är för salt, haha. 

Jag har också dålig matust, vilket inte syns på mig. Jag är inte direkt jättetjock men jag är inte smal heller. Jag skulle behöva gå ner några kg men inte ens efter två veckor däckad med influensa när jag kanske åt 2000 kcal totalt gick jag ner mer än jag gör mellan sängen och toaletten.

De vill ju inte kolla på VC. Jag har inte bestämt mig för något, men de vill ju inte hjälpa mig så vad ska jag göra, annat än försöka hitta svar och eventuella lösningar själv?
  • Anonym (Nystar)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-11 19:10:09 följande:

Du kan testa om duhar för lite jod. Köp flytande jod, typ povidone, och droppa i armvecket. Om det försvinner inom några timmar har du jodbrist. Googla Dr Eric Berg och iodine, han har en mer utförlig video på hur man gör.

Intresant, tack för tipset.
  • Anonym (Majken)
    Anonym (Nystar) skrev 2024-12-11 19:19:40 följande:
    Jag kan tycka att en citron är för salt, haha. 

Jag har också dålig matust, vilket inte syns på mig. Jag är inte direkt jättetjock men jag är inte smal heller. Jag skulle behöva gå ner några kg men inte ens efter två veckor däckad med influensa när jag kanske åt 2000 kcal totalt gick jag ner mer än jag gör mellan sängen och toaletten.

De vill ju inte kolla på VC. Jag har inte bestämt mig för något, men de vill ju inte hjälpa mig så vad ska jag göra, annat än försöka hitta svar och eventuella lösningar själv?
    Om du tycker en citron smakar för salt så är det något annat som är väldigt galet. Har du haft covid? 

Har du övervägt att betala för en kontroll privat? Finns väl en uppsjö med företag som har som affärsmodell att låta folk betala för en massa blodprover. 
    Eller har du möjlighet att lista dig på en annan vårdcentral? 

Jag förstår att du är frustrerad, men att sitta och leta svar och lösningar själv på medicinska problem kan bli fel.
Svar på tråden Äter jag för lite salt/jod?