Anonym (Vet inte) skrev 2024-12-11 16:33:37 följande:
Släkting och firande
Jag har en släkting som hennes vänner att ordnat babyshower för. Jag är bjuden.
Vi umgås aldrig, och varje gång som jag har bjudit till firanden m.m tackar hon nej. Eller drar sig ur i sista stund. Hon tackar också nej, till andra släktingar när hon blir inbjuden. Åren har gått och vi känner knappt varandra. Dom få gånger vi träffats, har jag fått en känsla av att hon ser ner på andra omkring sig och det känns väldigt trist. Hon verkar också behandla sina föräldrar ganska kyligt och vill inte heller hälsa på dom med sina barn, fast ingenting har hänt vad jag vet.
Jag tycker om hennes föräldrar och syskon. Nu står vi här inför babyshower och dop. Jag vet inte hur jag ska göra, om jag ska gå eller inte?
Hon är kanske inte så social men känner att vissa firanden förväntas man ordna ändå, och då bjuda släkten? Och att vara lite osocial kan ibland tolkas som att man är snorkig eller ser ner på andra.
Eller så har vännerna som ordnar babyshowern bjudit alla som de tror borde bli bjudna, även fast den blivande mamman kanske hellre skulle vilja ha andra/färre gäster.
Och hur relationerna är med någons föräldrar kan nog ingen utomstående egentligen veta. Det kan finnas saker mellan dem som du inte har en aning om. Och som är orsak till att hon inte vill träffa dem så ofta
Hur du väljer att göra med inbjudan kan bara du avgöra. Det är inte säkert att din släktning bryr sig så särskilt mycket om ifall du kommer eller inte. Du verkar ju rätt dömande mot henne och gillar eller känner henne inte. Så inga problem att avstå.
En babyshower är ju mer personlig än tex ett dop om det blir en sån inbjudan senare. Så då kan du ju ändå gå på dopet om du vill.