Anonym (Troligen lugnt) skrev 2024-12-11 17:08:56 följande:
Det är alltid riskfyllt att ha sex innan mens om man inte vill bli gravid. Men om man tempar och kan se att ägglossning skett för några dagar sen är det ingen risk för graviditet fram till mensen.
Däremot om man inte tempar och bekräftar ägglossning finns alltid risken att ägglossningen är förskjuten.
Om man tar en 28 dagars cykeln som exempel, så generellt har man ägglossning dag 14 och i ett sånt fall är dag 16-28 helt riskfria.
Om ägglossning förskjuts en vecka till dag 21 så är man istället fertil dag 16-22.
Man bör inte köra med säkra perioder om man inte välkomnar en ?olycka?
Det är hon som pratar om säkra perioder. Vi körde oskyddat först för att hon sa att det var säkert. (Men jag kom aldrig och hon sa att det var ännu säkrare då)
Men sedan läste jag på lite och kom fram till att det sldrig är säkert utan skydd oavsett om jag kommer eller ej. Har jag varit väldigt sträng sedan dess med att jag vill skydda mig.
Men hon vill ändå köra oskyddat. Vi hade druckit alkohol den helgen och jag skulle säkert kunna köra oskyddat om jag inte tänkt till men tänkte till där och tog fram kondomer
Hon sa alltså ordagrant att det var helt säkert för att hon skulle få mens inom ett par dagar. Men sen säger hon igår att hon fått mens. Antar att hon inte kommer ihåg det hon sa för 1,5 vecka sen och frågan är om hon sa att det var säkert i påverkan alkohol för att hon ville välkomna en olycka?
Alltså jag välkomnar det inte. Vill bara veta om hon medvetet eller omedvetet ljög för mig typ...