• Anonym (Undrande)

"Säkra perioder"

Om en kvinna säger att det är säkert att sex oskyddat för hon kommer få mens inom ett par dagar. (För 1.5 vecka sen nu) men hon får det igår. Alltså ljög hon? Hon säger att hon har väldigt regelbunden mens alltså samma varje månad. Varför skulle hon ta fel nu? Eller är det jag som tänker fel?

Min fråga är också om hon fick mens igår. Vilken tid på cykeln var hon då för 1,5 vecka sen? I en väldigt osäker period?

Jag tror inte på "säkra perioder" så jag vill alltid vara skyddad. Men om vi hade haft sex oskyddat då. Skulle hon kunna ha blivit gravid nu?

Vill mest veta för jag vill kunna stå på mig om att jag vill ha skydd.
  • Svar på tråden "Säkra perioder"
  • Anonym (Troligen lugnt)

Det är alltid riskfyllt att ha sex innan mens om man inte vill bli gravid. Men om man tempar och kan se att ägglossning skett för några dagar sen är det ingen risk för graviditet fram till mensen. 

Däremot om man inte tempar och bekräftar ägglossning finns alltid risken att ägglossningen är förskjuten. 

Om man tar en 28 dagars cykeln som exempel, så generellt har man ägglossning dag 14 och i ett sånt fall är dag 16-28 helt riskfria. 

Om ägglossning förskjuts en vecka till dag 21 så är man istället fertil dag 16-22.

Man bör inte köra med säkra perioder om man inte välkomnar en ?olycka?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Troligen lugnt) skrev 2024-12-11 17:08:56 följande:

Det är alltid riskfyllt att ha sex innan mens om man inte vill bli gravid. Men om man tempar och kan se att ägglossning skett för några dagar sen är det ingen risk för graviditet fram till mensen. 

Däremot om man inte tempar och bekräftar ägglossning finns alltid risken att ägglossningen är förskjuten. 

Om man tar en 28 dagars cykeln som exempel, så generellt har man ägglossning dag 14 och i ett sånt fall är dag 16-28 helt riskfria. 

Om ägglossning förskjuts en vecka till dag 21 så är man istället fertil dag 16-22.

Man bör inte köra med säkra perioder om man inte välkomnar en ?olycka?

Det är hon som pratar om säkra perioder. Vi körde oskyddat först för att hon sa att det var säkert. (Men jag kom aldrig och hon sa att det var ännu säkrare då)

Men sedan läste jag på lite och kom fram till att det sldrig är säkert utan skydd oavsett om jag kommer eller ej. Har jag varit väldigt sträng sedan dess med att jag vill skydda mig. 

Men hon vill ändå köra oskyddat. Vi hade druckit alkohol den helgen och jag skulle säkert kunna köra oskyddat om jag inte tänkt till men tänkte till där och tog fram kondomer

Hon sa alltså ordagrant att det var helt säkert för att hon skulle få mens inom ett par dagar. Men sen säger hon igår att hon fått mens. Antar att hon inte kommer ihåg det hon sa för 1,5 vecka sen och frågan är om hon sa att det var säkert i påverkan alkohol för att hon ville välkomna en olycka?

Alltså jag välkomnar det inte. Vill bara veta om hon medvetet eller omedvetet ljög för mig typ...
  • Lynx123

Nej, det är inte säkert. Om du inte vill bli pappa så använd kondom.

• Anonym (J)

Nej hon ljög inte . Man kan aldrig vara helt säker på när mensen kommer även om den är regelbunden. Läs på själv. 

• Anonym (J)

Att man vågar lita på en tjej så utan att ha läst på själv fattar jag inte. Använd gummi, finns tunna som funkar jättebra. RFSU thin tex. En vanesak. Varför är killar så oförsiktiga.

• Anonym (J)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-12-11 17:21:36 följande:
    Det är hon som pratar om säkra perioder. Vi körde oskyddat först för att hon sa att det var säkert. (Men jag kom aldrig och hon sa att det var ännu säkrare då)

Men sedan läste jag på lite och kom fram till att det sldrig är säkert utan skydd oavsett om jag kommer eller ej. Har jag varit väldigt sträng sedan dess med att jag vill skydda mig. 

Men hon vill ändå köra oskyddat. Vi hade druckit alkohol den helgen och jag skulle säkert kunna köra oskyddat om jag inte tänkt till men tänkte till där och tog fram kondomer

Hon sa alltså ordagrant att det var helt säkert för att hon skulle få mens inom ett par dagar. Men sen säger hon igår att hon fått mens. Antar att hon inte kommer ihåg det hon sa för 1,5 vecka sen och frågan är om hon sa att det var säkert i påverkan alkohol för att hon ville välkomna en olycka?

Alltså jag välkomnar det inte. Vill bara veta om hon medvetet eller omedvetet ljög för mig typ...
    Du ska aldrig gå etter vad en annan säger. Du ska göra det Du vill.
  • Anonym (Undrande)

Jag använder kondom. Är det så svårt att fatta! Det var inte frågan. Tjejen vill ha sex oskyddat. Inte jag!

Sluta mobbas för att jag är orolig. Sluta svara i tråden den för ingen verkar fatta vad jag menar eller vad jag är rädd för.

Jag kanske mår dåligt i relationen. Kanske är kontrollerad... Lägg av.

• Anonym (Undrande)

Förlåt att jag brusade upp. Läste bara vad några skrev och det lät så negativt. 

• Anonym (Alexandra)

Oavsett hur regelbunden man är kan det alltid komma nån månad där man är lite tidig eller lite sen. Det är inget bevis att hon ljög bara för att hon hade mens senare än vad hon trodde. 

i vilket fall spelar det ju ingen roll hur säker perioden är; vill du inte ha ett barn är det alltid bättre att skydda sig istället. Det är inte heller nåt du ska behöva tjata om heller. Vill du använda skydd ska det respekteras. 

• Körsbärsdalen

Mensmatte:

Säg att hennes cykel är 28 dagar lång (vanligtvis är cykler mellan 21 och 35 dagar långa, på ett ungefär).

Cykeldag 1 är mensen första dag, alltså; när hon börjar blöda så börjar cykeln.

Ägglossning sker UNGEFÄR halvvägs in. Så ca dag 14. Ägget överlever ca 12-24 timmar. Dina spermier lever 3-5 dagar. Därför är det, om hennes ägglossning är dag 14, risky att ha oskyddat sex typ från när mensen slutat till och med dag 15 ungefär.

Så ägglossar kvinnor i snitt 10-11 gånger per år, så vissa cykler släpps inget ägg alls, och då kan mensen komma sent eller inte komma alls.

Så det är inte nödvändigtvis så att hon ljög. Däremot kan ägglossningen leva ett eget liv ibland. Även om den alltid kommer exempelvis dag 16, så kanske den bestämmer sig för att komma dag 12 en månad, eller dag 20. Det är därför det här med "säkra perioder" inte är så himla säkert, även om nu en kvinna är väldigt regelbunden. 

Någon nämnde också det här med att tempa och säkerställa ägglossning. ...men tänk om kvinnan råkar ha två ägglossningar en månad? Det är inte jättevanligt, men känns ett barn väldigt ovälkommet så är det dumt att riskera något.

Fortsätt som du gör och använd kondomer tills du faktiskt vill ha barn.

• Anonym (Undrande)
    Körsbärsdalen skrev 2024-12-11 20:53:02 följande:

Mensmatte:

Säg att hennes cykel är 28 dagar lång (vanligtvis är cykler mellan 21 och 35 dagar långa, på ett ungefär).

Cykeldag 1 är mensen första dag, alltså; när hon börjar blöda så börjar cykeln.

Ägglossning sker UNGEFÄR halvvägs in. Så ca dag 14. Ägget överlever ca 12-24 timmar. Dina spermier lever 3-5 dagar. Därför är det, om hennes ägglossning är dag 14, risky att ha oskyddat sex typ från när mensen slutat till och med dag 15 ungefär.

Så ägglossar kvinnor i snitt 10-11 gånger per år, så vissa cykler släpps inget ägg alls, och då kan mensen komma sent eller inte komma alls.

Så det är inte nödvändigtvis så att hon ljög. Däremot kan ägglossningen leva ett eget liv ibland. Även om den alltid kommer exempelvis dag 16, så kanske den bestämmer sig för att komma dag 12 en månad, eller dag 20. Det är därför det här med "säkra perioder" inte är så himla säkert, även om nu en kvinna är väldigt regelbunden. 

Någon nämnde också det här med att tempa och säkerställa ägglossning. ...men tänk om kvinnan råkar ha två ägglossningar en månad? Det är inte jättevanligt, men känns ett barn väldigt ovälkommet så är det dumt att riskera något.

Fortsätt som du gör och använd kondomer tills du faktiskt vill ha barn.

Tack för svaret! Nu känns det bättre... 
  • Anonym (J)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-12-11 20:38:25 följande:

Jag använder kondom. Är det så svårt att fatta! Det var inte frågan. Tjejen vill ha sex oskyddat. Inte jag!

Sluta mobbas för att jag är orolig. Sluta svara i tråden den för ingen verkar fatta vad jag menar eller vad jag är rädd för.

Jag kanske mår dåligt i relationen. Kanske är kontrollerad... Lägg av.

Det stod ingenting om kondom i tråden. 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (J) skrev 2024-12-11 21:03:27 följande:
    Det stod ingenting om kondom i tråden. 
    Jag tror inte på "säkra perioder" så jag vill alltid vara skyddad. Men om vi hade haft sex oskyddat då. Skulle hon kunna ha blivit gravid nu?
  • Anonym (Undrande)

Men nu kommer jag må dåligt om den här tråden är kvar så kan vi släppa allt detta nu?

Ni behöver inte svara mer eller diskutera. Har fått svar.

• Anonym (J)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-12-11 21:06:21 följande:
    Stod ändä inget där 

Hur ska du göra i fortsättningen nu då? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-12-11 21:08:14 följande:

Men nu kommer jag må dåligt om den här tråden är kvar så kan vi släppa allt detta nu?

Ni behöver inte svara mer eller diskutera. Har fått svar.

Varför? Du är ju anonym här. 
  • Anonym (JB)

Du behöver inte "stå på dig" angående skydd för det är inte ens något att diskutera. 

Svar på tråden "Säkra perioder"