Felaktigt anklagad för att använda AI
Hur tar man det vidare när skolan anklagar en för att man skulle ha använt AI, när det inte stämmer? De underkänner en uppgift som egentligen är på A-B nivå.
Hur tar man det vidare när skolan anklagar en för att man skulle ha använt AI, när det inte stämmer? De underkänner en uppgift som egentligen är på A-B nivå.
Fråga ai:n
Begär att få veta exakt hur de kommit fram till den anklagelsen och att de visar exakt vad det är som de anser vara AI-genererat, och håll sedan en dialog utifrån det.
Jag tippar på att de kört uppgiften genom en AI-detektor, och de är faktiskt notoriskt dåliga. Även de bästa har vanligtvis bara rätt i ca 70% av fallen, och de flesta har rätt till mindre än 25%. Jag har själv bokstavligen kört AI-generarade skriverier genom AI-detektorer och de missar att det är AI, och tvärt om.
Vilken roll har du, elev eller förälder?
Enligt vem är uppgiften på A-B-nivå?
Vanliga skäl till att misstänka AI-skriven text:
* Språket skiljer sig markant från hur eleven brukar skriva
* Texten innehåller ord/begrepp/förklaringar eleven inte kan
* Uppgiften följer inte given instruktion utan svarar på andra saker eller har annan struktur
Sen har skolan ett ansvar att minimera fuskrisk med AI. Hemuppgifter kan i stort sett inte användas som betygsunderlag.
Vilken roll har du, elev eller förälder?
Enligt vem är uppgiften på A-B-nivå?
Vanliga skäl till att misstänka AI-skriven text:
* Språket skiljer sig markant från hur eleven brukar skriva
* Texten innehåller ord/begrepp/förklaringar eleven inte kan
* Uppgiften följer inte given instruktion utan svarar på andra saker eller har annan struktur
Sen har skolan ett ansvar att minimera fuskrisk med AI. Hemuppgifter kan i stort sett inte användas som betygsunderlag.
Eftersom det inte går att motbevisa så gäller lärarens bedömning. Det är bara att fortsätta visa samma höga nivå som hittills. Har å andra sidan svårt att tro att den andra texten anklagats vara AI om den första håller lika hög kvalitet.
Det är sista grejen i kursen, så finns inga fler chanser att visa något. Det är 100% inte AI och det är sjukt orättvist att anklagas för det.
Det är sista grejen i kursen, så finns inga fler chanser att visa något. Det är 100% inte AI och det är sjukt orättvist att anklagas för det.
Om du inte är eleven vet du heller inte exakt hur läraren uttryckt sig, om hen inte kontaktade dig för att meddela fusk.
Det är vanligt att ställa kontrollfrågor eller ha kompletterande muntlig examination pga att AI finns. Ofta gör detta att misstankarna kan avskrivas.
En del skriftliga rapporter ses som endast övning utan att läraren ens berättar det. Sen finns det en annan examinationsform kopplad till samma område som är den verkliga examinationen men det skriftliga väl utfört hjälper eleven att prestera där.
Har läraren gett en större hemuppgift i form av textskrivande som slutunderlag som ska ligga till grund för en stor del av betyget har läraren gjort fel. Det är omöjligt att säkerställa vem som gjort vad och om AI varit inblandat.
Som lärare skulle jag hellre fria än fälla. Tänk att anklaga någon oskyldig. Då låter man hellre en som använt AI komma undan, men kontrollerar kommande uppgifter noga, och jämför med sådana skrivna på plats. Riktigt dåligt att stämpla en oskyldig som fuskare. Ta upp det med rektorn. Detta förstör elevens skolgång och ger hen dåliga minnen och tar bort motivation. Elever ska känna sig trygga i skolan. Jämför med en vuxen människa som felaktigt får från skatteverket att man skattefuskar. Det är en traumaisk upplevelse.
Jag blev anklagad för att ha fuskat på ett stort prov. Detta var för länge sedan, innan sånt som AI fanns. Jag blev inkallad till en kursansvarig som sa att mina svar var av sådan karaktär att man kunde anta att jag känt till frågorna i förväg. Till saken hör att en nyckel till examinerande lärares rum försvunnit tidigare.
Jag hade naturligtvis inte sett uppgifterna innan. Jag var bara mycket påläst och kunnig inom området sedan tidigare. Det kändes förjävligt att inte kunna göra annat än neka till ankagelserna. Värst var att man trodde jag var en fuskare. En tid senare kom nästa provtillfälle i samma ämne. Även denna gång presterade jag bäst av alla i kursen. (Ca 100 elever). På examensskrivningen hände samma sak. Det kändes bra att visa den där kursansvariga hur fel han hade haft. Men nån ursäkt fick jag aldrig.