• Anonym (undrar)

Hur hög hyra för soc?

Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb. Det var inte särskilt välbetalt, jag har inte varit fastanställd så länge och jag har skulder som jag betalat på också, så inte hunnit spara särskilt mycket. Min sambo har sjukersättning så inte mycket pengar där heller. Det är troligt att vi kommer behöva gå till soc i januari eller februari.

Vi hyr en lägenhet som är ganska liten, 54 kvm, och ganska dyr, 10000 kr, utanför Stockholm. Jag är rädd att soc ska tycka att den är för dyr.

Tror ni soc kommer anse att hyran är för hög? Om vi måste flytta så har vi nog bara ett alternativ och jag vet inte om det alternativet är ett alternativ.

• Svar på tråden Hur hög hyra för soc?
  • Anonym (Y)

Jag fick höra att det inte ska vara över 5000kr/mån. Men jag bodde själv

• Anonym (M)

Kolla in provberäkning på socialstyrelsens hemsida. Där fyller du i vad era uppgifter kommer vara då du tror ni kommer behöva ansöka

• Anonym (Hmmm ...., ,)

När jag bodde ensam och hade försörjningsstöd var min hyra 7000. Min särbo hade hyra på 9000 och bodde ensam.
    Dessa hyror var i högsta laget men godkändes. Soc arbetar godtyckligt och gör sin bedömning individuellt.

Men eftersom ni är sambos är med största sannolikhet hyran skälig. Oroa er inte för den saken.

Lycka till!

• Anonym (undrar)
    Anonym (Y) skrev 2024-12-13 20:14:21 följande:

Jag fick höra att det inte ska vara över 5000kr/mån. Men jag bodde själv

Det låter väldigt lite. Finns det ens år 2024?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (M) skrev 2024-12-13 20:26:36 följande:

Kolla in provberäkning på socialstyrelsens hemsida. Där fyller du i vad era uppgifter kommer vara då du tror ni kommer behöva ansöka

Det ska jag göra, tack för tipset.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-12-13 20:31:28 följande:

När jag bodde ensam och hade försörjningsstöd var min hyra 7000. Min särbo hade hyra på 9000 och bodde ensam.
    Dessa hyror var i högsta laget men godkändes. Soc arbetar godtyckligt och gör sin bedömning individuellt.

Men eftersom ni är sambos är med största sannolikhet hyran skälig. Oroa er inte för den saken.

Lycka till!

Tack. Det låter ju positivt. Låter inte så positivt med godtycklig bedömning förstås.
  • Anonym (Y)
    Anonym (undrar) skrev 2024-12-13 20:36:51 följande:
    Det var typ 6 år sedan. Då hade jag en hyra på 4000kr 
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Y) skrev 2024-12-13 20:51:40 följande:
    Det var typ 6 år sedan. Då hade jag en hyra på 4000kr 
    Hyrorna har ju inte gått upp lite sen dess. Med betoning på lite.

Jag minns inte vad vi hade för hyra för 6 år sedan men då bodde vi inneboende hos en släkting så jag hade inte så bra koll allmänt. Idag är släktingens hyra ca 9000, men det är en trea på 65 kvm, I allmännyttan. 
  • Anonym (undrar)

Jag hittade försäkringskassans dokument om skälig hyra. Deras maxgräns för 1-2 personer är 11000 i Stockholm, så jag hoppas att soc går på deras linje.

Ekonomi/personalansvarige på jobbet påstår att uppsägningen bryter mot 2 eller kanske till och med 3 LAS-regler, och att jag borde ta upp det. Men jag vet inte om jag orkar det, jag kommer ju gå i en månad och möta chefen varje dag. Jag är bara trött och stressad och mår dåligt just nu. 

• Anonym (F)
    Anonym (undrar) skrev 2024-12-18 23:17:22 följande:

Jag hittade försäkringskassans dokument om skälig hyra. Deras maxgräns för 1-2 personer är 11000 i Stockholm, så jag hoppas att soc går på deras linje.

Ekonomi/personalansvarige på jobbet påstår att uppsägningen bryter mot 2 eller kanske till och med 3 LAS-regler, och att jag borde ta upp det. Men jag vet inte om jag orkar det, jag kommer ju gå i en månad och möta chefen varje dag. Jag är bara trött och stressad och mår dåligt just nu. 

Överväg att gå med i A-kassan vid nästa anställning.
  • Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2024-12-13 20:36:51 följande:
    Det finns, men då är lägenheten liten.

Min son bor i en etta, 28 kvm, 3009 kr/månad.
    Min tvåa, 60 kvm kostar 6772.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (F) skrev 2024-12-19 04:53:19 följande:
    Överväg att gå med i A-kassan vid nästa anställning.
    Jag är med i a-kassan men jag kommer inte få full ersättning som det ser ut.
  • Anonym (M2)
    Anonym (undrar) skrev 2024-12-18 23:17:22 följande:

Vadå orkar inte?

Du ser kanske fram emot att vara ledig på skattebetalarnas bekostnad?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym skrev 2024-12-19 05:29:58 följande:

I Stockholm?

Min lilla 1a på 23 kvm kostar 6000, billigare än så har jag aldrig sett i dagens läge.
  • Anonym (F)
    Anonym skrev 2024-12-19 05:29:58 följande:

Var då?
Svar på tråden Hur hög hyra för soc?