• Anonym (TT)

Konstant klagande

Jag har ett stort problem i min relation. Jag gillar att hitta på saker, åka på resor, gå på konserter eller åka till en julmarknad nu i juletid och min kille är fin som följer med på allt möjligt. Men inför de här eventen hittar han alltid något att klaga över. Är det inte att något är dyrt så är det för kallt eller så är det för långt eller vad som helst. Det är inte bara inför något större event det kan vara att vi ska ut o käka eller på bio och han hittar något litet att klaga över. han klagar alltid inför, när vi väl är iväg så tycker han oftast att sakerna vi gör är kul så han verkar ju ändå tycka att vi hittar på roliga saker tillsammans. Jag har påpekar att jag tycker det är väldigt tråkigt att han klagar på allt då säger han att han måste klaga. det är hans försvarsmekanism. Jag försöker då föreslå andra sätt att uttrycka det här på. Han kan prata med nån och få hjälp med sin försvarsmekanism, för mig låter det som det hindrar han från att njuta av livet.  eller han kanske kan skriva ned sina klagomål för att få dem ur sig. Har även sagt att jag blir väldigt negativt påverkad av att höra all den här negativiteten. Jag ser ju fram emot allt vi ska gör tillsammans och blir väldigt ledsen av att han alltid ska klaga och jag får då ingen lust att göra något med honom om allt ska vara så negativt. Nu tog jag upp det med honom men då tycker han att jag bara vill att han ska ändra sig o blev istället ledsen. Så min fråga är, är jag rimlig som blir ledsen över allt klagande o tar upp det eller ska jag bara hålla käften o va glad att nån isf vill hitta på saker med mig? 
  • Svar på tråden Konstant klagande
  • Anonym (F)

Gå inte in i diskussioner. Säg åt honom att han fan får stanna hemma om han klagar.

• Anonym (w)

Är det verkligen klagomål eller hans sätt att reflektera över saker utan jättestor värdering i det?

• Maac

Du är inte orimlig, vem vill höra på gnäll? Det är personligen något av det värsta jag vet.

Nästa gång det gnälls så meddela honom att du hellre hittar på något ensam än att han ska sitta och förstöra för dig. 

• Hellishen

Enkelt, nästa gång han klagar så säger du bara, nä men då ställer vi in. Jag ringer min kompis x och frågar om hen har lust att hitta på något med mig istället så slipper du.

• Anonym (Snubbe)

Spela in honom i smyg med mobilens röstinspelning sen låt honom lyssna på det. Ibland behöver man höra sig själv för att förstå hur andra upplever en. Detta är nog snabbaste sättet att få han att bättra sig.

• Anonym (Stef)

Han går ju med på att göra grejerna du vill och han är ett trevligt sällskap när ni gör dem. Jag tycker inte det är orimligt att du har överseende med att han klagar lite innan. Försök  att inte ta åt dig utan se det som hans sett att förbereda sig och pysa ut lite av sin oro innan. Folk är olika. Han låter som en lite mer orolig själ än vad du är. 

Svar på tråden Konstant klagande