• Anonym (ilandsproblem)

Hälsa och träning

Hej!

Jag är gravid i ett tidigt skede och skulle vilja ha lite input och diskussion med likasinnade! :)

Jag arbetar har ett relativt stressigt och utmanande jobb (vilket jag trivs toppen med!). För att hantera både arbetslivet och vardagen utan att känna att stressnivån blir för hög är träning superviktigt för mig. Jag tränar crossfit flera gånger i veckan och längtar till träningen varje gång jag är påväg och lämnar med så mycket ny energi! 

Jag tycker också om att äta hälsosamt, är inte så "stor i maten" och äter första målet vid 13 då jag inte är glad för frukost. Observera att detta INTE är någon bantningsmetod eller limnande utan vad som funkar för mig. Äter jag för mycket kan jag lätt bli illamående. 

Jag är medveten om att det viktigaste under graviditeten är att lyssna på kroppen och att lilla bebben i magen är prio men jag känner ändå lite oro för att inte kunna leva som jag gör nu. Finns anda som har ungefär samma livsstil och har känt liknande oro inför/under graviditet? 

• Svar på tråden Hälsa och träning
  • Anonym (Lingon)

Kolla med din barnmorska om du är osäker på en viss träning.
    Men du låter som mig när jag var gravid Skrattande Men jag körde mest längdskidor, gymmade och sprang. Var/är väldigt aktiv och mår skit om jag inte får röra på mig! 
    Jag tänker att din kropp säger till vad som funkar och inte framöver, mår du bra så mår bebisen bra. Min kropp sa ifrån till viss träning, jag fick tidigt sammandragningar när jag sprang t.ex., då slutade jag med det men hittade andra saker som funkade och kändes bra.

Jag fortsatte äta nyttigt och när jag kände mig hungrig, vill din kropp äta kl 13 så gör det, fostret tar den näring den behöver ändå :)

Jag är gravid nu igen i vecka 5, jag kommer köra på med vad som känns bäst för min kropp. Har dock inte samma energi denna gång men den kanske kommer när första trimesterns trötthet är över och solljuset kommer tillbaka haha.... 

• Anonym (ilandsproblem)
    Anonym (Lingon) skrev 2024-12-19 08:47:50 följande:

Kolla med din barnmorska om du är osäker på en viss träning.
    Men du låter som mig när jag var gravid Skrattande Men jag körde mest längdskidor, gymmade och sprang. Var/är väldigt aktiv och mår skit om jag inte får röra på mig! 
    Jag tänker att din kropp säger till vad som funkar och inte framöver, mår du bra så mår bebisen bra. Min kropp sa ifrån till viss träning, jag fick tidigt sammandragningar när jag sprang t.ex., då slutade jag med det men hittade andra saker som funkade och kändes bra.

Jag fortsatte äta nyttigt och när jag kände mig hungrig, vill din kropp äta kl 13 så gör det, fostret tar den näring den behöver ändå :)

Jag är gravid nu igen i vecka 5, jag kommer köra på med vad som känns bäst för min kropp. Har dock inte samma energi denna gång men den kanske kommer när första trimesterns trötthet är över och solljuset kommer tillbaka haha.... 

Hej! 

Har inte varit inne på ett tag och missat detta! 

Vad skönt att höra att du kört på under graviditeten! Nästan alla mina bekanta har helt slutat med träning och liknande under graviditet så har känt mig lite osäker på om jag gör rätt. 

Jag har inte särskilt mycket symptom men känner lite dovt illamående nästan konstant och just under träning är typ enda gången jag känner mig helt ?som mig själv? 🥹 Så ska verkligen försöka fortsätta så långt det går sen får jag väl anpassa lite efter hur jag känner och lyssna på kroppen som du skriver! När solen är tillbaka kanske man kan ta lite härliga promenader tex 😍

Svar på tråden Hälsa och träning