-
Hej alla,Jag befinner mig i en svår situation och skulle verkligen uppskatta era tips och råd. Jag är i en relation där jag är ekonomiskt beroende av min partner, som har ansvar för vår gemensamma ekonomi. Jag känner att jag behöver ta mig ur denna relation för att kunna stå på egna ben, men jag ser ingen tydlig väg ut.Jag kan tyvärr inte ta ett lån och jag har ingen släkting eller vän som kan hjälpa mig ekonomiskt. Jag känner mig fast och osäker på hur jag ska gå tillväga för att lämna och kunna klara mig själv.Har någon av er varit i en liknande situation eller har tips på hur man kan bygga upp en egen ekonomi för att kunna ta det steget? Finns det praktiska alternativ, stödgrupper eller organisationer där jag kan få hjälp? Jag är tacksam för alla synpunkter och råd ni kan dela med er av!Tack på förhand för er hjälp.
-
Svar på tråden Lämna en relation, men hur?
-
Skaffa ett jobb eller börja plugga så du får en inkomst!
-
Kontakta kvinnojouren där du bor. Jag har varit och är delvis ff i något liknande. Har lämnat relationen men många band som binder oss samman ff. Börja planera. Hur ser det ut med möjlighet till bostad där du bor. Har du jobb? Om inte hur kan du ta tag o den biten?
-
Hej och tack för svar. Glömde skriva att jag har fast anställning och jobbar annars heltid men är just nu sjukskriven för utmattningssyndrom och depression.
-
Eftersom du är sjukskriven så har du en inkomst även om den är liten. Skaffa en etta till att börja med, bara du kommer ut. Och börja redan nu med att lägga undan en liten liten bit av din inkomst på sparkonto så du börjar bygga upp en buffert.
-
Vi har 3 gemensamma barn så en etta är inget alternativ tyvärr. Det är de som är det problematiska i min situation, jag får inte chansen eller möjlighet till att lägga undan då min man ska ha hela min lön in på sitt konto och sen ska han betala alla räkningar och lägga undan till bil/mat/ övrigt konto. Jag får mer eller mindre be om pengar.Anonym (S) skrev 2024-12-14 12:13:09 följande:
Eftersom du är sjukskriven så har du en inkomst även om den är liten. Skaffa en etta till att börja med, bara du kommer ut. Och börja redan nu med att lägga undan en liten liten bit av din inkomst på sparkonto så du börjar bygga upp en buffert.
-
Anonym (Ser ingen väg ut) skrev 2024-12-14 12:52:36 följande:Vi har 3 gemensamma barn så en etta är inget alternativ tyvärr. Det är de som är det problematiska i min situation, jag får inte chansen eller möjlighet till att lägga undan då min man ska ha hela min lön in på sitt konto och sen ska han betala alla räkningar och lägga undan till bil/mat/ övrigt konto. Jag får mer eller mindre be om pengar.
Om ni skiljer er så är hälften av alla era tillgångar dina om ni inte har äktenskapsförord.
-
Ditt bankkonto är ditt bankkonto. Vad säger han om du menar att han inte ska ha din hela lön? Är han hotfull? I så fall, kontakta kvinnojouren.Anonym (Ser ingen väg ut) skrev 2024-12-14 12:52:36 följande:Vi har 3 gemensamma barn så en etta är inget alternativ tyvärr. Det är de som är det problematiska i min situation, jag får inte chansen eller möjlighet till att lägga undan då min man ska ha hela min lön in på sitt konto och sen ska han betala alla räkningar och lägga undan till bil/mat/ övrigt konto. Jag får mer eller mindre be om pengar.
Du har ett jobb i botten, du kommer kunna skaffa en lägenhet och ändra din situation.
På sikt ska du också byta bank och se verkligen till att han inte kommer åt dina inloggningsuppgifter. -
Jo, det ÄR ett alternativ. Barnen kan bo hos honom tills du har råd att ha en större lägenhet.Anonym (Ser ingen väg ut) skrev 2024-12-14 12:52:36 följande:Vi har 3 gemensamma barn så en etta är inget alternativ tyvärr. Det är de som är det problematiska i min situation, jag får inte chansen eller möjlighet till att lägga undan då min man ska ha hela min lön in på sitt konto och sen ska han betala alla räkningar och lägga undan till bil/mat/ övrigt konto. Jag får mer eller mindre be om pengar.
Vadå "ska ha"? Säg NEJ!! Betala procentuellt utifrån era inkomster till det gemensamma och dina egna räkningar själv. Lägga undan pengar är en sak ni måste enas om, han kan inte tvinga dig att betala dit heller. Ibland kanske man inte kan ha någon större buffert. Du har rätt att ha ett sparande också! -
Varför går du med på att han ska förfoga över din lön ? Sätt ner foten och säg att du ska vara delaktig i er ekonomi.Anonym (Ser ingen väg ut) skrev 2024-12-14 12:52:36 följande:Vi har 3 gemensamma barn så en etta är inget alternativ tyvärr. Det är de som är det problematiska i min situation, jag får inte chansen eller möjlighet till att lägga undan då min man ska ha hela min lön in på sitt konto och sen ska han betala alla räkningar och lägga undan till bil/mat/ övrigt konto. Jag får mer eller mindre be om pengar.
-
Du kan få hjälp av Soc.
-
Då har du ju inkomst? Ta hjälp av Soc ändå, de kommer inte hjälpa dig ekonomiskt om du gör av med dina pengar men de kan hjälpa dig ändå med ekllomsi rådgivning men även stöttning. En samtalsterapeut på vårdcentralen vore nog bra också.Anonym (Ser ingen väg ut) skrev 2024-12-14 12:10:37 följande:
Hej och tack för svar. Glömde skriva att jag har fast anställning och jobbar annars heltid men är just nu sjukskriven för utmattningssyndrom och depression.
-
Han har ingen rätt att ta hela din lön. Delar ni på räkningar och övriga utgifter kan du ge honom den delen som tillhör dig och inte hela din lön. Är inte säker men att han tar din lön kan klassas som ekonomisk utpressning och det är inte lagligt. Du kan kanske prata med polisen om den biten och som de övriga sagt i denna tråd kontakta kvinnojouren.
Vill inte göra som många på FL gör och säga massa elaka saker och att du ska lämna (fast det är ju vad du vill) men han låter inte som en snäll kille som han håller på.
Har du tagit upp med honom att du vill lämna eller är du för rädd att ta upp det samtalet?