• Anonym (123)

Hur hantera exfru över jul?

Min familj, barn, bonusar och min sambo ska fira jul + några dagar till i en stuga/stugor men sambons ex. Vi kommer alla bra överens men umgås inte, utan kan småprata lite och skratta och så, men inget mer. Och det har inte alltid varit så utan tills bara för något år sedan var jag avskydd. Men nu är allt som sagt bra.

Jag är inte orolig över något mer än hur man hanterar alla, "när vi bodde med varandra", "(sambons namn) gjorde alltid si eller så". Ja ni fattar, man känner ju sig som tredje hjulet då, har känt av dom vibbarna tidigare men bara inte brytt mig. Men att lyssnat på exets historier i flera dagar vet jag inte om jag pallar.. Är rädd för att jag tillslut kommer ge igen på något omoget sätt, typ att "tack för ikväll, men nu ska min sambo få en skön massage av mig.
    Hur har ni andra gjort för att klara av att lyssna på det gamla?

• Svar på tråden Hur hantera exfru över jul?
  • Dexter dot com

Din sambo får naturligtvis kliva in och säga åt exet. Du håller dig utanför och låter sambon ta det.

• Tecum

Tala om för din sambo i förväg vad du är orolig för så får han hantera det. Du är vänlig men neutral.

• Anonym (Enkelt)

Antingen pratar du med sambon i förväg eller så stannar du hemma.

• Anonym (Myra)

Håller med övriga. Detta ska du ta med din sambo. Han får se till så att du inte känner dig obekväm. Ge igen? Nej det blir löjligt. Du är där med alla hans. Han får se till att ta hand om dig!

• Anonym (123)

Absolut, och detta är redan taget men när situationen uppstår så kan det ändå hålla på ett tag innan man ens reflektera der. Och nej, jag kommer såklart inte ge igen, utan jag vet att det är bara löjligt, men man vet såklart inte hur man reagerar hud en bristningsgrän..

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (123) skrev 2024-12-15 00:35:51 följande:

Absolut, och detta är redan taget men när situationen uppstår så kan det ändå hålla på ett tag innan man ens reflektera der. Och nej, jag kommer såklart inte ge igen, utan jag vet att det är bara löjligt, men man vet såklart inte hur man reagerar hud en bristningsgrän..

Då får du låta bli att åka dit helt enkelt. Risken är stor att du kommer att sitta där och må dåligt för till och med jag som inte känner dem fattar att gamla minnen lätt dyker upp vid sådana här tillfällen.
  • Tecum
    Anonym (123) skrev 2024-12-15 00:35:51 följande:

Du får inte heller vara överkänslig, det är lätt att gamla minnen dyker upp när släkten samlas, utan att det är någon markering åt något håll. Men det måste förstås vara måtta med allt.
Svar på tråden Hur hantera exfru över jul?