• Anonym (Alkohol)

Alkohol på jobblunch?

Blev mycket fundersam när en bekant till mig berättade om en tillställning hon var på nyligen. Det var jobblunch med omkring 200 deltagare, varav några var utländska digniteter.

Tre rätter med fördrink och vin. De flesta drack 2 glas vin, men flera drack 3-4 glas vin. Sedan ska de jobba på eftermiddagen. Jag har aldrig hört talas om liknande i Sverige förut. Ljuger hon eller förekommer verkligen detta om det är utländska gäster? Dessa gäster är att jämföra med världsstjärnor (jag vill inte skriv exakt vad det var för att undvika att avslöja någon).

• Svar på tråden Alkohol på jobblunch?
  • Anonym (Lunch)

Jag har jobbat mycket utomlands, i langa anställningar i olika lander, sa inte bara jobb-resor. Vi har nästan alltid druckit alkohol till lunch, mest ol och vin. UK och Australien at man lunch pa puben och da ingick oftast ett glas ol eller vin till deras lunch-special. I Frankrike, Portugal och Italien serverades alltid vin till lunch, aven i personalmatsalen.
    Tillbaks i Sverige, star det "dryck ingår" pa lunchmenyerna, men nar jag försöker beställa ett glas vin, kostar det nästan alltid extra.
    Tror det ar typiskt svenskt. Vill du titta närmare sa titta pa Danmark.
    Det beror ju pa vad man har for jobb också. Salj-jobb ar nog enklare efter 2 glas vin, men man ska givetvis inte kora grävskopa. 

• Goneril

Internationella sammanslutningar med höga potentater sim beskyddare; där förekommer självklart luncher med drink före maten och passande viner till rätterna, I Sverige. Den som blir bjuden har ofta en hög position på företaget så vederbörande inte behöver arbeta på eftermiddagen. Man bjuds i egenskap av representant för sitt företag och inte som privatperson. Inom Bank och Finans är dessa möten vanliga, kombinerade med årsredovisningar. Många börsnoterade företag praktiserar bjudluncher.

Svar på tråden Alkohol på jobblunch?