• Anonym (Mamma)

Orolig mamma

Har en liten son på 2 år som är väldigt problematisk i sin kost,jag förstår inte ens att han orkar vara så aktiv som han är. Tex frukost ibland endast en halv smörgås och ett litet glas mjölk. Har jag tur kanske han dricker en flaska välling. På Förskolan äter han knappt lunch,håller sig till grönsaker som han älskar,ibland potatisen men sällan kött eller fisk. Älskar dock ägg. Middag pillar i maten och äter sås och grönsaker ytters lite av resten. Mellanmål får han ju frukt på Förskolan de äter han dock. Sedan välling innan sänggående. Ibland somnar han ifrån den. Sedan ska allt han äter vara helt. Går smörgåsen sönder vill han ha en ny, samma sak med frukt och kex, delar man eller de går sönder då vägrar han äta. För övrigt pigg,alltid glad,envis som en åsna, väldigt duktig för att vara 2 år och oerhört verbal.  Ska man oroa sig och ska jag ta upp detta på BVC nästa gång?

• Svar på tråden Orolig mamma
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mamma)

Var ju rätt länge sedan sist vi var på BVC, då var mormor med honom för jag arbetade. Då hade BVC sagt att han låg något under och att vi behövde ha mer grädde och smör i maten,men svår när han inte äter. 

• målvakten

Som tidigare sagt följer han kurvan och BVC inte har kommenterat på något är det ingen fara.

Du kan alltid fråga dem om detta och att du är orolig.

Som du beskriver det låter det inte olikt barn i den åldern.
    Han är pigg och aktiv. Som jag förstår det har inte dagis reagerat på något av det du säger så inget att vara jätte orolig över.

If I offended you, you needed it.
  • Anonym (Mamma)

Jag nojar nog mer över att han äter så selektivt, hans pappa har Autims och är nog orolig för att vår son kanske har detsamma. 

• Anonym (M)

Småbarn kan vara selektiva. Det viktiga är att inte ge efter för det så att man skapar ett osunt matbeteende som blir en störning, även utan autism. Då menar jag inte att man ska tvinga, däremot är det en god regel att minst smaka en tugga av varje sak på tallriken. Små barns hjärnor behöver smaka på något ca 30 gånger innan den fattar att det är något ätbart (biologisk funktion) och se att det kan vara gott. Om man däremot ger efter så tolkar hjärnan det som att dess "oro" kring maten bekräftas och att man inte ska äta av vissa saker. Detta är alltså inte aktiva tankar utan mer av en hjärnträning kan man säga. Man behöver utsätta sig för vissa saker för att "fatta" att det är ok.

• Anonym (Anja)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-15 09:38:35 följande:

Jag nojar nog mer över att han äter så selektivt, hans pappa har Autims och är nog orolig för att vår son kanske har detsamma. 

Där har vi det, antagligen kommer det selektiva ätandet från pappan, att barnet kanske också kan ha ärvt hans autism i någon form.
    Ge honom vad han behöver och hur och vad han vill äta.
    Att pressa är lönlöst.
    Självklart kan ni utmana honom och fortsätta att utmana olika konsistenser, lukter och smaker.
    Man kan lukta på maten, känna på den och kanske skicka på den men behöver inte äta den. 
    Kan ni be förskolan att ha någon stöd mat dvs något i reserv ifall han inte äter något??! 

Tex pasta eller smörgås om han inte äter bra??! 

Vi har så på vår förskola.
    Skönt ändå att han följer sin  kurva och är pigg, det är det viktigaste!

• Spucks

Många föräldrar tror att deras barn behöver mycket mer mat än vad de faktiskt gör. Nu vet vi ju inte hur lite det verkligen är han äter vid lunch och middag, men en halv macka och ett glas mjölk (som också är mat) till frukost verkar rätt rimligt för en tvååring.

Svar på tråden Orolig mamma