• Anonym (Trött)

Hon tar inget ansvar för barnen

Min exfru tar inget som helst ansvar för barnen sedan vi skilde oss och bestämde att vi skulle ha barnen varannan vecka. Hon åker bara och träffar sin nya och skiter i barnen. Hon kan inte ha dem en hel vecka och smsar och ringer konstant till mig och gnäller och vill att jag ska ställa upp. 

Hittills har jag ställt upp för barnens skull men nu börjar jag känna mig utnyttjad och trött. Jag älskar mina barn och vill vara med dem så ofta jag kan, men jag behöver också få vila och träffa kompisar och ha kul. Jag tycker att hon är väldigt egoistisk faktiskt.

Jag har pratat med henne många gånger men hon tar inte till sig det. Det känns inte som om hon respekterar mig och och jag tycker synd om barnen som blir lidande i det här och såklart känner av att mamma inte prioriterar dem.

Jag vet inte vad jag vill med det här riktigt men kände att jag behövde skriva av mig och kanske få nåt råd hur jag kan göra. 

• Svar på tråden Hon tar inget ansvar för barnen
  • Anonym (Ui)

Ha barnen boende hos dig heltid, mest för deras skull då de behöver trygghet och stabilitet, men även för din skull så du vet när barnen är hos dig och exet betalar underhåll + du får hela barnbidraget. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Ui) skrev 2024-12-15 10:25:37 följande:

Ha barnen boende hos dig heltid, mest för deras skull då de behöver trygghet och stabilitet, men även för din skull så du vet när barnen är hos dig och exet betalar underhåll + du får hela barnbidraget. 

Hon skulle aldrig gå med på att jag skulle ha dem boendes hos mig på heltid, och det vet jag inte om jag vill heller. Jag tycker att det är viktigt att barnen har sina båda sina föräldrar, men som det är nu så bor de ju hos mig på heltid nästan..
    Hur kan jag få henne att förstå att hon måste börja prioritera barnen och ha varannan vecka som vi kommit överens om? Har du nåt tips där?

• Anonym (F)

Kalla henne till ett umgängessamtal hos Familjerätten. Diskutera att barnen kanske ska bo mer hos dig framöver.

Hon kommer inte ta sitt ansvar vad du än gör. Hennes beteende är ett irritationsmoment. Ta bort irritationen så mår alla bättre, dvs minska hennes tid med barnen eftersom hon tydligen inte klarar av det.

Hur hon sedan hanterar sin tid med barnen är något du tyvärr inte kan påverka så mycket, men om hon lämnar yngre barn ensamma och åker till sin kille så borde du fundera på om barnen ska bo hos dig på heltid. Det där är läge för orosanmälan om någon i skolan eller vården kommer på det, och du skulle till och med själv kunna göra en också så att det uppmärksammas. Om barnen riskerar att fara illa så måste du agera på ett eller annat sätt.

• Anonym (F)
    Anonym (Trött) skrev 2024-12-15 10:31:46 följande:
    Hon skulle aldrig gå med på att jag skulle ha dem boendes hos mig på heltid, och det vet jag inte om jag vill heller. Jag tycker att det är viktigt att barnen har sina båda sina föräldrar, men som det är nu så bor de ju hos mig på heltid nästan..
    Hur kan jag få henne att förstå att hon måste börja prioritera barnen och ha varannan vecka som vi kommit överens om? Har du nåt tips där?

Det kanske inte blir upp till henne i slutänden om hon missköter sin del av föräldraskapet och det finns gott om chanser att umgås oavsett var man sover mestadels. Hon kan ha varannan helg eller vad som nu passar er.
  • Anonym (Barnvakt)

Hitta avlastning på annat håll. Det är helt okej att låta någon annan än en förälder passa barnen emellanåt. Har du familj i närheten som kan ställa upp? 

• Anonym (Allin)
    Anonym (Trött) skrev 2024-12-15 09:45:51 följande:
    Hon tar inget ansvar för barnen

Min exfru tar inget som helst ansvar för barnen sedan vi skilde oss och bestämde att vi skulle ha barnen varannan vecka. Hon åker bara och träffar sin nya och skiter i barnen. Hon kan inte ha dem en hel vecka och smsar och ringer konstant till mig och gnäller och vill att jag ska ställa upp. 

Hittills har jag ställt upp för barnens skull men nu börjar jag känna mig utnyttjad och trött. Jag älskar mina barn och vill vara med dem så ofta jag kan, men jag behöver också få vila och träffa kompisar och ha kul. Jag tycker att hon är väldigt egoistisk faktiskt.

Jag har pratat med henne många gånger men hon tar inte till sig det. Det känns inte som om hon respekterar mig och och jag tycker synd om barnen som blir lidande i det här och såklart känner av att mamma inte prioriterar dem.

Jag vet inte vad jag vill med det här riktigt men kände att jag behövde skriva av mig och kanske få nåt råd hur jag kan göra. 

Jag skulle begära att få barnen jämt där de träffar mamman varannan helg.
  • Anonym (U)

Man kan inte tvinga någon att vara förälder.
    Du får ta hand om dina barn eller söka avlastningsfamilj. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (F) skrev 2024-12-15 10:33:37 följande:

Kalla henne till ett umgängessamtal hos Familjerätten. Diskutera att barnen kanske ska bo mer hos dig framöver.

Hon kommer inte ta sitt ansvar vad du än gör. Hennes beteende är ett irritationsmoment. Ta bort irritationen så mår alla bättre, dvs minska hennes tid med barnen eftersom hon tydligen inte klarar av det.

Hur hon sedan hanterar sin tid med barnen är något du tyvärr inte kan påverka så mycket, men om hon lämnar yngre barn ensamma och åker till sin kille så borde du fundera på om barnen ska bo hos dig på heltid. Det där är läge för orosanmälan om någon i skolan eller vården kommer på det, och du skulle till och med själv kunna göra en också så att det uppmärksammas. Om barnen riskerar att fara illa så måste du agera på ett eller annat sätt.

Hon lämnar dem inte ensamma utan hon lämnar över dem till mig, smsar och frågar om jag kan hämta dem eller om hon kan skjutsa dem hem till mig. Men jag behöver också få tid för mig själv hur mycket jag än älskar barnen och kan inte rädda upp henne hela tiden.
    Hon har blivit så förändrad sedan vi skildes, känner knappt igen henne längre. Går på antidepressiva och använder det som en anledning att jag måste ha barnen så hon kan vila fast jag vet att hon träffar sin kille. Nej jag skulle inte kunna dra henne till familjerätten eller göra en socanmälan, det är ju mina barns mamma. Det skulle inte se så bra ut med tanke på att hon går på antidepressiva och sökt vård för sitt dåliga måeende flera ggr.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Barnvakt) skrev 2024-12-15 11:18:48 följande:

Hitta avlastning på annat håll. Det är helt okej att låta någon annan än en förälder passa barnen emellanåt. Har du familj i närheten som kan ställa upp? 

Jag har min familj som kan ställa upp, min mamma tex. 
  • Anonym (Barnvakt)
    Anonym (Trött) skrev 2024-12-15 12:14:37 följande:
    Hon lämnar dem inte ensamma utan hon lämnar över dem till mig, smsar och frågar om jag kan hämta dem eller om hon kan skjutsa dem hem till mig. 
    Och vad händer när du säger nej? Kör hon hem barnen till dig i alla fall?
  • Anonym (F)
    Anonym (Trött) skrev 2024-12-15 12:14:37 följande:
    Hon lämnar dem inte ensamma utan hon lämnar över dem till mig, smsar och frågar om jag kan hämta dem eller om hon kan skjutsa dem hem till mig. Men jag behöver också få tid för mig själv hur mycket jag än älskar barnen och kan inte rädda upp henne hela tiden.
    Hon har blivit så förändrad sedan vi skildes, känner knappt igen henne längre. Går på antidepressiva och använder det som en anledning att jag måste ha barnen så hon kan vila fast jag vet att hon träffar sin kille. Nej jag skulle inte kunna dra henne till familjerätten eller göra en socanmälan, det är ju mina barns mamma. Det skulle inte se så bra ut med tanke på att hon går på antidepressiva och sökt vård för sitt dåliga måeende flera ggr.
    Så vad ska du göra för att ändra situationen då? Det är ju du och barnen som lider pga henne.
  • Spucks

Håller med den som sa att du ska ha barnen på heltid, så får hon betala underhåll. Det spelar ju ingen roll att du tycker det är bäst för barnen att ha båda föräldrar lika mycket, när hon nu vägrar att göra det. Det är väl mycket bättre för barnen att ha mer struktur och säkerhet, än att hela tiden blir medvetna om att mamman vill bli av med dem.
    Varannan vecka och kanske en vardag varje vecka hos mammen, resten hos dig. Det kommer hon förhoppningsvis klara av och da har dina barn en tydlig struktur.

• Anonym (Kitt)

Ändra upplägget så att barnen är lite mer hos dig. Att hålla på och ändra hela tiden är så klart jättejobbigt för dig och barnen. Förklara för henne att du kan ha barnen mer men att du faktiskt behöver kunna planera ditt liv. Och barnen behöver rutiner och stabilitet. 

• Studentpappa

Det uppenbara är ju att hon har barnen VH och dom i övrigt bor hos dig. Det sannolika som händer när du i första skedet begär underhåll och barnbidraget är ju att hon slutar dumpa dom hos dig för då svider det i plånboken. 

Men hon låter ju inte som en stabil förälder, så är det verkligen det bästa för barnen? Tycker du det så sätt hårt mot hårt, är dom mer hos dig ska du ha underhåll etc.

Ride it like you stole it
  • Anonym (E)

Ibland blir inte livet som man tänkt sig och då måste man ha en plan för att vara ensamstående på heltid.

Du skriver att ditt ex försummar barnen och då är inte lösningen att försöka tvinga henne att ha barnen mer  eftersom barnen blir lidande då.

Man kan tycka vad man vill om en förälder som beter sig så men det förändrar inte beteendet. 

Jag fick tänka om och ha mitt barn på heltid. Det är tufft men om du har familj som kan ställa upp så har du det bättre än många andra i din situation.

Du kan boka in frivilliga samarbetssamtal hos familjerätten med ditt ex för att styra upp situationen. De samtalen journalförs inte. Det handlar inte alls om att socanmäla den andra föräldern utan om en möjlighet att hitta lösningar som fungerar för alla parter. 

Ring till familjerätten så kan de ge dig råd. 

Svar på tråden Hon tar inget ansvar för barnen