• Kratius

Vad är det för föräldrar som ger sina barn klämmisar?

Jag har alltid undrat vad det är för människor som ger sina barn rent socker, och då just fruktos(vilket är mycket sämre för levern än glukos)?

Jag vet ju att många föräldrar inte bryr sig om sina barn, när de sätter dom framför ipaden för att få lite "egen tid" och leva sina liv. Dock tänker jag väl mig att det är viktigt att barnet får rätt typ av mat, eller struntar man helt enkelt i det? 

Detta är inte en tråd om klämmisar är nyttiga eller inte, det är som att äta ren sylt, så nej det är inte nyttigt. 

Skall man prata med dessa föräldrar om vad de ger sina barn, eller bara hoppas att de inte ger barnen diabetes typ 2?

• Svar på tråden Vad är det för föräldrar som ger sina barn klämmisar?
  • Anonym (Verkligheten)

Smarta personer producerar ofta bra barn med bra förutsättningar, dumma bara kör på och barnen får lida för detta. Så har det alltid varit.

• Kratius

Jag tror du gör ett misstag här, eller använder dumma fel. 

Du kan vara en usel förälder och intelligent, och en utmärkt förälder och dum. Det handlar ju om ifall du bryr dig om ditt barn, och läser på. Du behöver inte vara ett geni, för att fatta att du inte skall mata ditt barn med sylt. 

• Anonym (X)

De är smidiga när man är ute på språng.
    Tror knappast någon ger dem hela tiden, blir ju jättedyrt.

Så onyttiga är de faktiskt inte. Det är mosad frukt och gröt oftast. Inget tillsatt socker. Tycker du inte barn ska äta frukt alls?

Det finns de som ger pyttesmå barn saft och kakor också, betydligt sämre enligt mig.

• Kratius

Ok, nu är du lite ologiskt 

1. Halmdocka

2. Fallacy of relative privation

Du kanske inte vet det, men huvudingrediensen i "gröt-klämmisar" är äppeljuice i de flesta fall. Sedan rent näringsmässigt är det antagligen bättre ett barn ett glas saft, än en klämmis. Inte för att något av det är "bra". 

Om du nu MÅSTE ge dom något godis(ja, frukt är godis), så en bit hel frukt är det minst sämsta antagligen. 

• Kratius
    Kratius skrev 2024-12-15 19:04:10 följande:

Ok, nu är du lite ologiskt 

1. Halmdocka

2. Fallacy of relative privation

Du kanske inte vet det, men huvudingrediensen i "gröt-klämmisar" är äppeljuice i de flesta fall. Sedan rent näringsmässigt är det antagligen bättre ett barn ett glas saft, än en klämmis. Inte för att något av det är "bra". 

Om du nu MÅSTE ge dom något godis(ja, frukt är godis), så en bit hel frukt är det minst sämsta antagligen. 

Äppelgröt med kanel 100g KRAV Alex & Phil 0,1kg, ekogröt låter ju nyttigt och bra?
    Ingredienser
    äpple* 44%, 
    äppeljuice* (ej från koncentrat) 36%, 
    nypon* 9%, 
    glutenfritt havremjöl* 6,5%, 
    rapsolja* 4,5%, 
    ceylonkanel* 0,05%. 
    *KRAV-ekologiska ingredienser. 
    Näringsvärde per 100 gram (en förpackning)
    Energi (kJ) 478 kJ, Energi (kcal) 114 kcal, 
    Fett 4.9 g, Varav fleromättat fett 1.3 g, Varav mättat fett 0.4 g, Varav enkelomättat fett 3 g, 
    Kolhydrat 17 g, Varav sockerarter 10 g, 
    Fiber 1.5 g, 
    Protein 1 g, Salt 0.02 g, 
    Vitamin E 1 mg
  • Anonym (Agatha)

Alltså på riktigt,  existerar det fortfarande frukt-hysteri i landet?  

Lämnade vi inte det typ år 1999 tillsammans med alla snipiga torra haggor som förespråkar hemmagjord morotspure med 5 dl rapsolja? 

Jag kan snarare fundera över alla imbecilla vuxna som på fullaste allvar tycker energidryck och vitt snus är både nyttigt, ofarligt och bättre än godis och fullt öppet har det på gymmet..  

• Kratius
    Anonym (Agatha) skrev 2024-12-15 19:13:36 följande:

Alltså på riktigt,  existerar det fortfarande frukt-hysteri i landet?  

Lämnade vi inte det typ år 1999 tillsammans med alla snipiga torra haggor som förespråkar hemmagjord morotspure med 5 dl rapsolja? 

Jag kan snarare fundera över alla imbecilla vuxna som på fullaste allvar tycker energidryck och vitt snus är både nyttigt, ofarligt och bättre än godis och fullt öppet har det på gymmet..  

Om du inte förstår näringslära behöver du inte svara i tråden.

Tack på förhand. 

• Anonym (Agatha)
    Kratius skrev 2024-12-15 19:18:38 följande:

Om du inte förstår näringslära behöver du inte svara i tråden.

Tack på förhand. 

Det är just pga kunskaper i näringslära jag svarar . 

När blev det nyttigt med 90% av all skit vuxna trycker i sig? 
    Hellre en mosad banan än en energidryck.  
  • Anonym (H)

Skulle inte påstå att det är sämre än allt annat vuxna ger dina barn. MCdonalds, godis, rött kött, halvfabrikat etc. Det är mycket man bör tänka på för att ge sina barn den optimala dieten. Men en klämmis då och då är inte värre än någonting annat.

• Kratius
    Anonym (Agatha) skrev 2024-12-15 19:38:14 följande:
    Det är just pga kunskaper i näringslära jag svarar . 

När blev det nyttigt med 90% av all skit vuxna trycker i sig? 
    Hellre en mosad banan än en energidryck.  

Det är uppenbart att du inte är varken logisk eller utbildad inom näringslära eller har någon kunskap. 

Sedan att du inte kan separera vuxen diet, vs barn är ganska märkligt. 

Svar på tråden Vad är det för föräldrar som ger sina barn klämmisar?